Appropriation of social networks for the application of the Socratic method in critical thinkin

Main Article Content

Diana Suárez López
Clara Colón López
Jesús Cohen Jiménez
Emma Colpas Rosales

Abstract

This report research was carried out aiming at implementing the use of social networks as learning strategies to analyze the effect of the Socratic dialog over the critical thinking of an undergraduate education’s freshmen group. The methodological framework was based on a quantitative approach, employing an quasi-experimental design in a control group and an experimental group. The control group worked in the traditional way while the experimental group worked through a learning strategy, such as the Socratic dialog, conducted through a forum and a Facebook chat. This strategy is implemented in every field of knowledge, and may foster the students’ academic performance. In conclusion, the improving outcomes were shown throughout the teaching-learning process in the reading comprehension skill in both groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Diana Suárez López, CORPORACIÓN UNIVERSITARIA AMERICANA

Docente Investigador

Magister en Administración de Empresas e Innovación

Especialista en Ingeniería de software.

Ingeneria de Sistemas

 

Clara Colón López, Directora de Educación virtual en Corporación universitaria Americana. ccolon@coruniamericana.edu.co

Magister en Educación, Especialista en Pedagogía para el desarrollo del aprendizaje autónomo, Ingeniera de Sistemas.

 

Jesús Cohen Jiménez, Corporación Universitaria Americana. jcohen@coruniamericana.edu.co

Magister en Ingeniería Industrial, Ingeniero Industrial Director del programa de Ingeniería Industrial

 

Emma Colpas Rosales, Uninorte

Comunicadora Social, Especialista en Gerencia y Gestión Cultural, Candidata a Magister

References

Acosta, C. (2002). Efectos del diálogo socrático sobre el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 10, pp. 1-26.

Barrios, E. & Zapata, D., (2012) Estrategias pedagógicas orientadas al desarrollo del pensamiento creativo en la educación artística. Tesis de grado para optar al título de Maestría en Educación, Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.

Beleño, M., Maldonado, J. & Restrepo, T. (2013). El proceso de comprensión lectora en estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje. Tesis de grado para optar al título de Maestría en Educación, Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.

Cabero, J., Llorente, M. D. C. & Román P. (2004). Las herramientas de comunicación en el aprendizaje mezclado. Pixel-Bit: revista de medios y educación, 23, 27-41.

González, E. (Octubre 2007). ¿Por qué enseñar pensamiento crítico? En: IX Coloquio Nacional sobre la enseñanza de la Psicología. Puerto Veracruz, México, Universidad Nacional Autónoma

González, R. (2008). ¿Cuál es la importancia de la capacidad de pensamiento crítico en la enseñanza contable? Adversia, Revista Virtual de Contaduría pública, 3, 1-9.

Gutiérrez, D. O. (2007). El uso del Foro de Discusión Virtual en la enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 44(4), pp. 4-10.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. México: McGrawHill

Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación (Vol. 43). Madrid: Ediciones de la Torre.

Martínez, E. (2009). El diálogo socrático en la terapia centrada en el sentido. Bogotá: Ediciones Colectivo Aquí y Ahora.

Overholser, J. (1996). Elements of the Socratic Method: V. Self-improvement. Psychotherapy Theory Research & Practice, 33(4), p.p. 549-559.

Paul, R. & Elder, L. (2003). La Miniguía para el Pensamiento crítico. Concepto y herramientas. Fundación para el Pensamiento crítico. Disponible en https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf.

Quant, D. (2009). Cuestionarse ¿Una forma de protegerse? disponible de http://www.funpsicol.com/articulos/cuestionarse_diana_quant_2009.pdf.

Santana, S. G. (2013). El uso del Facebook incide en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de octavo año paralelos a, b y c de la comunidad educativa Juan León Mera "la Salle" de la ciudad de Ambato (tesis pregrado). Universidad Técnica De Ambato, Ecuador.

Suárez, D. & Colón, C. (2016). Redes sociales como mediadoras del pensamiento crítico en el proceso enseñanza aprendizaje, En: Congreso Internacional Interdisciplinariedad & Desarrollo Barranquilla Colombia. Corporación Universitaria Americana.

Tantaleán C. (2009) El proceso de enseñanza aprendizaje en el derecho y su relación con el método mayéutico de Sócrates. Derecho y Cambio Social, 17(vi).