Appropriation of social networks for the application of the Socratic method in critical thinkin
Main Article Content
Abstract
This report research was carried out aiming at implementing the use of social networks as learning strategies to analyze the effect of the Socratic dialog over the critical thinking of an undergraduate education’s freshmen group. The methodological framework was based on a quantitative approach, employing an quasi-experimental design in a control group and an experimental group. The control group worked in the traditional way while the experimental group worked through a learning strategy, such as the Socratic dialog, conducted through a forum and a Facebook chat. This strategy is implemented in every field of knowledge, and may foster the students’ academic performance. In conclusion, the improving outcomes were shown throughout the teaching-learning process in the reading comprehension skill in both groups.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Acosta, C. (2002). Efectos del diálogo socrático sobre el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 10, pp. 1-26.
Barrios, E. & Zapata, D., (2012) Estrategias pedagógicas orientadas al desarrollo del pensamiento creativo en la educación artística. Tesis de grado para optar al título de Maestría en Educación, Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.
Beleño, M., Maldonado, J. & Restrepo, T. (2013). El proceso de comprensión lectora en estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje. Tesis de grado para optar al título de Maestría en Educación, Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.
Cabero, J., Llorente, M. D. C. & Román P. (2004). Las herramientas de comunicación en el aprendizaje mezclado. Pixel-Bit: revista de medios y educación, 23, 27-41.
González, E. (Octubre 2007). ¿Por qué enseñar pensamiento crítico? En: IX Coloquio Nacional sobre la enseñanza de la Psicología. Puerto Veracruz, México, Universidad Nacional Autónoma
González, R. (2008). ¿Cuál es la importancia de la capacidad de pensamiento crítico en la enseñanza contable? Adversia, Revista Virtual de Contaduría pública, 3, 1-9.
Gutiérrez, D. O. (2007). El uso del Foro de Discusión Virtual en la enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 44(4), pp. 4-10.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. México: McGrawHill
Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación (Vol. 43). Madrid: Ediciones de la Torre.
Martínez, E. (2009). El diálogo socrático en la terapia centrada en el sentido. Bogotá: Ediciones Colectivo Aquí y Ahora.
Overholser, J. (1996). Elements of the Socratic Method: V. Self-improvement. Psychotherapy Theory Research & Practice, 33(4), p.p. 549-559.
Paul, R. & Elder, L. (2003). La Miniguía para el Pensamiento crítico. Concepto y herramientas. Fundación para el Pensamiento crítico. Disponible en https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf.
Quant, D. (2009). Cuestionarse ¿Una forma de protegerse? disponible de http://www.funpsicol.com/articulos/cuestionarse_diana_quant_2009.pdf.
Santana, S. G. (2013). El uso del Facebook incide en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de octavo año paralelos a, b y c de la comunidad educativa Juan León Mera "la Salle" de la ciudad de Ambato (tesis pregrado). Universidad Técnica De Ambato, Ecuador.
Suárez, D. & Colón, C. (2016). Redes sociales como mediadoras del pensamiento crítico en el proceso enseñanza aprendizaje, En: Congreso Internacional Interdisciplinariedad & Desarrollo Barranquilla Colombia. Corporación Universitaria Americana.
Tantaleán C. (2009) El proceso de enseñanza aprendizaje en el derecho y su relación con el método mayéutico de Sócrates. Derecho y Cambio Social, 17(vi).