Capability for freedom. Socio-educational model for community development and reorientation of training processes in marginalized social nuclei

Main Article Content

Carlos Enrique Silva Ríos
Karla Monserratt Villaseñor Palma

Abstract

In this paper, we present some arguments in favor of a social pedagogy based on the capabilities approach and its potential for development. We promote a social pedagogy that educates for the full exercise of freedom, and offer a definition of social pedagogy. In addition, we summarize the capabilities approach as developed by Amartya Sen and Martha Nussbaum. We describe in detail the ten core capabilities defined by Nussbaum. Next, we briefly describe a socio-educational model designed by the University Center for Social Participation and the research group “Social Pedagogy and Educational Orientation” of the Universidad Autonoma de Puebla, Mexico. We emphasize the direct relationship between this socio- educational model and the capabilities approach. Finally, we conclude that it is possible, through social pedagogy, to build bridges between the “capabilities approach” and the impoverished social contexts.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biographies

Carlos Enrique Silva Ríos, Facultad de Psicología. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctor en Psicología Social. Master Scientiarum en Psicología Social. Licenciado en Psicología, facultad de Psicología, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Karla Monserratt Villaseñor Palma, Facultad de Psicología. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctora en Educación. Master en Investigación en Educación. Licenciada en Psicología facultad de Filosofía y Letras, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

References

Aristóteles. (2006). Ética a Nicómaco. Madrid: Mestas.

Badiou, A. (1999). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.

Bentham, J. (2000/1781). An introduction to the principles of morals and legislation. Kitchener: Batoche Books.

INEE (2017). Panorama Educativo de México 2016. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. México: autor.

Latour, B. (2013). An inquiry into modes of existence. An anthropology of the moderns. Cambridge: Harvard University Press.

Nussbaum, M. (2003). Capabilities as fundamental entitlements: Sen and social justice. Feminist Economics, 9(2-3), 33-59.

Nussbaum, M. C. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. C. (2013). Los límites del patriotismo. Identidad, pertenencia y ciudadanía mundial. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. C. (2016). Anger and forgiveness: resentment, generosity, justice. New York: Oxford University Press.

Papalini, V. (2016). Garantías de felicidad: estudio sobre los libros de autoayuda. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Pérez-Serrano, G. (2003). Pedagogía Social. Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea.

Petrus, A. (1997). Concepto de educación social. En A. Petrus (coord.), Pedagogía social (pp. 9-40). Barcelona: Ariel.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. México: Planeta.

Silva, C. (2011). La Teoría del Actor-Red tal como yo la imagino. Breve ensayo sobre el cosmos semafórico. Athenea Digital, 11 (1), 203-215.

Úcar, X. (2016). Pedagogías de lo social. Barcelona: UOC.

Villaseñor, K., Silva, C., & Valdivia, P. (2017). Educación Social y Escuelas Comunitarias: el caso del Centro Universitario de Participación Social de la Beneméria Universidad Autónoma de Puebla, México. Ensino & Pesquisa 15(2), 141-154.

Villaseñor, K., Valdivia, P., Guzmán, C., Cházari, A. & García, M. (2016). Las escuelas comunitarias del CUPS: historia de la construcción participativa de un modelo socioeducativo. En P. Soler, J. Bellera & A. Planas (eds.), Pedagogía social, juventud y transformaciones sociales (pp. 61-70). Girona: Universitat de Girona.