Field work as a key element in teaching of historical geography of cities: the case of Barranquilla
Main Article Content
Abstract
With the aim of highlighting and recovering the importance of the city as a didactic resource and based on the didactics of geography, historical geography and field work, we propose a series of field trips (sightseeing tours) as a fundamental element in the teaching of historical geography of urban elements, which could contribute, in the future, to solve the problem of the scarce use of the city as a didactic source and to overcome the negative consequences generated by this in the formation of our students. Taking the case of Barranquilla as a reference, the proposed field trips may be extended to other urban spaces in our country and other Latin American countries where the economical, social are cultural conditions are generally very similar.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Acevedo, A. & J. Hernández. (1999). Trabajo de campo: acercamiento del educando a la realidad. En: Espacio y Educación, 1. Revista del Programa de Ciencias Sociales de la Universidad del Atlántico, Barranquilla.
Aisenberg, B. & S. Alderoqui. (2001). Didáctica de las Ciencias Sociales II. Teorías con prácticas. Buenos Aires: Paidos Educador.
Alderoqui, S. & Villa, A. (2001). La ciudad revisitada. El espacio urbano como contenido escolar. En: Didáctica de las Ciencias Sociales II. Teorías con prácticas. Buenos Aires: Paidos Educador.
Bailey, P. (1981). Didáctica de la Geografía. Madrid: Cincel.
Borja, J. & Castells, M. (1999). Local y global.
La gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid. Editorial Taurus. Brouillette, B. et al. (1966). Método para la enseñanza de la Geografía. Barcelona: Teide. Cerón, B. (1987). Necesidad de especialización en investigación y docencia de la geografía.
Bogotá: Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía. Cortez, C. (1997). Geografía Histórica. México: Instituto Mora.
De Moreno, A. (1987). Problemas y características de la enseñanza de la geografía en Educación Básica. Bogotá: Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía.
Delgado, O. (1988). Permanencia del determinismo geográfico en la enseñanza de la geografía en Colombia. Bogotá: Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía.
Delgado, O. et al (1999). Geografía Escolar: discursos dominantes, discursos alternativos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Estébanez, J. (1990). Tendencias y problemática actual de la Geografía. Madrid: Cincel.
Faure, E. et al. (1973). Aprender a ser. Barcelona: UNESCO.
Febvre, L. (1997). La tarea actual: Métodos Biológicos, Métodos Geográficos. En: Geografía Histórica. México: Instituto Mora.
Graves, N. (1997). La enseñanza de la Geografía. Madrid: Visor. Graves, N. (1966). Métodos de enseñanza: La observación directa. En: Brouillette, B. et al (1966).Método para la enseñanza de la Geografía. Barcelona: Teide.
Gurevich, R. et al (1998). Notas sobre la enseñanza de una geografía renovada. Buenos Aires: Aique.
Gurevich, R. et al (2007). Geografía: nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos.
Hernández Cardona, F. (2002). Didáctica de las ciencias Sociales, Geografía e Historia. Barcelona: Grao.
Llanos, E. (2007). El proceso de transformación espacial de Barranquilla en el siglo XX. Problemas y perspectivas. En: Perspectiva Geográfica 12, Tunja: Instituto Geográfico Agustín Codazzi (IGAC) y Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC).
Montilla, A. (2005). El trabajo de campo: estrategia didáctica en la enseñanza de la Geografía. En: Geoenseñanza, Vol. 10 (2) San Cristobal.
Moreno, Antonio et al (1996). Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis.
Pinto de Sarmiento, M. (1985) El trabajo de campo aplicado a la enseñanza de la geografía. Trabajo para optar al Título de Licenciada en Ciencias Sociales. Bogotá: Universidad de la Sabana.
Otero, N. (s.f) Leer el paisaje, un mapa, un libro... Escribir en los lenguajes de la Geografía. En: http://www.scribd.com/doc/573 1084/leer-elpaisaje-un-mapa-neiva Consultado en marzo de 2010.
Rodríguez, G. (1999). La observación de campo como estrategia didáctica en enseñanza de la geografía. En: Espacio y Educación 1, revista del Programa de Ciencias Sociales de la Universidad del Atlántico, Barranquilla.
Sánchez, A. (1996). El trabajo de campo y las excursiones. En: Enseñar Geografía. De la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis.
Sauer, C. (1941). Introducción a la geografía histórica. Chaco: Universidad Nacional del Nordeste, Facultad de Humanidades, Instituto de Geografía.
Tovar, R. (1986). El enfoque geohistórico. Caracas: Academia Nacional de Historia.
Trilla, J. (1993). La educación en el medio urbano: la ciudad educadora. En Boletín 266/67 del Bureau Internacional de Educación de la Unesco. Ginebra.