Conceptions of University Students About Multitasking in Digital Environments

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Karen Shirley López - Gil
Luz Stella Ramírez Osorio

Abstract

This research aimed to characterize the conceptions of multitasking in university students and describe the practices associated with it. An online questionnaire was applied to 331 participants from different areas, enrolled in a first-year reading and writing course at a private university in the city of Cali (Colombia). The questionnaire mostly included closed-ended multiple-choice questions about young people’s multitasking practices when faced with academic activities, and open-ended questions about their perceptions of this phenomenon. The data were analyzed using descriptive statistics and content analysis techniques using Atlas.Ti 8.0. Among the results, the majority of students have multitasking practices on screens, although this is not an exclusive activity of the digital environment. Multitasking is conceived, on the one hand, as an “innate” skill, characteristic of today’s youth and, on the other hand, as a response to the demands of the Information Society. For students, multitasking is a big advantage if it is properly regulated.

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Author Biographies

Karen Shirley López - Gil, Pontificia Universidad Javeriana Cali

Docente del Departamento de Comunicación y Lenguaje de la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Coordinadora del Plan de Desarrollo de Competencias en Lectura, Escrtura y Oralidad a través del Currículo y directora del Centro de Escritura Javeriano. Miembro del grupo de investigación "Procesos y Medios de Comunicación" en la línea Estudios del Lenguaje.

Psicóloga, fonoaudióloga, magíster en lingüística y español (Universidad del Valle, Colombia), máster en innovación e investigación en educación y doctora en educación (UNED, España). 

Luz Stella Ramírez Osorio, Pontificia Universidad Javeriana Cali

Docente del Departamento de Comunicación y Lenguaje de la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Magíster en educación de adultos (Universidad de San Buenaventura Cali), licenciada en español y literatura (Universidad de San Buenaventura Cali). 

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