Education quality and professional competence in the conformation of academic faculty at the National School of Library and Archive (Mexico)

Main Article Content

Víctor Manuel Alvarado Hernández
Martín Manjarrez Betancourt
Rosalba Romero Escalona

Abstract

For the faculty, the starting point of a higher education of quality is the processes established in society. Another aspect to consider in the quality of education is framed within the competences. The scope of quality education in terms of skills, should be considered in the vision and mission of an educational institution; a strong anthropological, political, sociological and ethical knowledge will give a more integral formation to students. Schools of higher education have the task of generating the critical and reflective thinking; thanks to the latter creativity and innovation are feasible. The importance of academic bodies is that the development of a collegial work among teachers and full-time faculty, to guide and set the direction of the academic institution, promotes the linking of processes for generating and / or application of knowledge sectors abroad. At present, specialist training is no guarantee of adequate performance of professionals in educational institutions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biographies

Víctor Manuel Alvarado Hernández, UNIVERSIDAD NACIONAL AUTÓNOMA DE MÉXICO. FES ARAGÓN.

Dr. En pedagogía. Profesor de posgrado en la universidad nacional autónoma de méxico. Fes aragón.

Martín Manjarrez Betancourt, UNIVERSIDAD AUTÓNOMA NACIONAL DE MÉXICO.

Maestro en derecho. Profesor de la universidad autónoma nacional de méxico. Director del instituto de estudios y desarrollo jurídico.

Rosalba Romero Escalona, escuela nacional de biblioteconomìa

Profesora en el área de investigación en la escuela nacional de biblioteconomìa y archivonomía (enba) de méxico.

References

Castells, M. (1999). Globalización, identidad y estado en América Latina. Santiago de Chile: PNUD. Consultado el 22/03/07 en: http://www.dehisi.or^public/grupCultural/extra/GLOBALIZACION

ENBA. (2006). Programa de Desarrollo Académico. (PRODAC). Euroreferencial en información y documentación. V.l. Competencias y aptitudes de los profesionales europeos de información y documentación. México.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. México; UNESCO.

Rubio Oca, J. (1996). Cuerpos académicos. En XII Congreso Nacional de Posgrado. [Discurso]. México.

Most read articles by the same author(s)