Organization of Children’s Classroom Space and Associated Beliefs
Main Article Content
Abstract
This article derives from a qualitative research, with a Biographical-Narrative methodology, carried out in order to know and analyze the conceptions around the spatial organization of a children classroom of twenty (20) teachers in the province of Alicante, Spain, through semi-structured interviews. Although the physical transformations that the classroom has undergone have not been excessive, when we speak in terms of organization, endowment, and internal distribution, it is possible to find significant and ostensible changes. It was found that the conceptions of the school space and the space organization of the faculty classroom are conceived under a construc-tivist approach, which justifies their reasoning regarding the organization of their classrooms by learning corners, as well as the difficulties they encounter, foreseen solutions, and the arguments to periodically reorganize said spaces
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Abad, J. (2006). La Escuela como Ámbito Estético según la Pedagogía Reggiana. http://www.vitoria-gas- teiz.org/wb021/http/contenidosEstaticos/adjuntos/es/33/07/43307.pdf
Abad, J. (2007). Experiencia Estética y Arte de Participación: Juego, Símbolo y Celebración. En Díaz, S. y Montemayor S. (Indicar cargo dentro de la publicación), La educación artística como instrumen- to de integración intercultural y social (pp. 37-76). Ministerio de Educación Cultura y Deporte; Secretaría General Técnica.
Acaso, M. y Nuere, S. (2005). El curriculum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 205-218. https://www.researchgate.net/publication/27578653_ El_curriculum_oculto_visual_aprender_a_obedecer_a_traves_de_la_imagen
Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós.
Beresaluce, R. (2009). Las Escuelas Reggianas como Modelo de Calidad en la Etapa de Educación In-
fantil. Aula Abierta, 37(2), 123-130.
Bolívar, A. y Domingo, J. (2006). La Investigación Biográfica y Narrativa en Iberoamérica: campos de desarrollo y estado actual. Forum Qualitative Sozialforschung, 7(4). http://www.qualitative- research.net/index.php/fqs/article/view/161/357
Cabanellas, I., Eslava, C., Tejada, M., Hoyuelos, A., Fornasa, W. y Polonio, R. (2005). Territorios de Infancia: Diálogos entre Arquitectura y Pedagogía. GRAÓ.
Castro, M. y Morales, M. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Educare, 19(3), 1-32.https://www.redalyc.org/ pdf/1941/194140994008.pdf
Cilla, I. (2014). El Impacto de la Organización en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje en infantil. Revista Arista Digital, 47, 1-8. http://www.afapna.es/web/aristadigital/archivos_revista/2014_ agosto_1.pdf
Contreras, M. (2015). Análisis, Reflexión y Propuestas sobre la Organización Espacial del Aula en los Pro- cesos de Aprendizaje. http://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/10177
Cuervo, E. (2015). El currículum y las teorías curriculares: aportes para un debate amplio sobre cali- dad en educación superior. Debates, 71, 13-23.
Cuervo, M. (2018). Modelos o referentes pedagógicos. Apuntes para una reflexión sobre la idea de “modelo pedagógico” en Colombia. Debates, 80, 53-64.
Dávila, A. (1995). Las perspectivas metodológicas cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. En J. Delgado y J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y Técnicas Cualitativas de Investigación en Ciencias Sociales (pp. 69-83). Editorial Síntesis.
Díaz, F. (2002). Didáctica y Currículo. Un Enfoque Constructivista. Ediciones de la Universidad de Cas- tilla- La Mancha.
Erazo, A. (2010). El Espacio Doméstico en Fernando Martínez Sanabria. El muro como integra- dor espacial. Revista Bitácora Urbano Territorial, 16(1), 137-158. http://www.redalyc.org/ pdf/748/74815074009.pdf
Escolano, A. (1993). La Arquitectura como Programa. Espacio-Escuela y Currículum. Histo- ria de la Educación, 12(13), 97-120. https://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/ view/10117/10532
Ezquerra, P. (2006). Creencias y Prácticas de los Maestros de Educación Infantil en torno a la Orga- nización del Espacio Escolar. International Journal of Early Childhood, 40(1), 53-63. http://link. springer.com/article/10.1007/BF03168363
Ezquerra, P. y Argos, J. (2008). Lo que Creemos No es Siempre lo que Hacemos: los educadores infan- tiles y la organización del espacio mediante rincones. International Journal of Early Childhood, 38(2), 57-67. http://link.springer.com/article/10.1007/BF03168208
Fernández, L. (2006). ¿Cómo Analizar Datos Cualitativos? Butlletí LaRecerca, 7, 1-13. http://www. ub.edu/ice/recerca/pdf/ficha7-cast.pdf
Fornasa, W. y Fornasa, S. (2005). El Pasillo de la Filosofía. Una experiencia de organización del espa- cio en un “Asili Nido”. En I. Cabanellas, C. Eslava, A. Hoyuelos, R. Polonio y M. Tejada (Eds.), Territorios de Infancia (pp. 221-226). GRAÓ.
Foucault, M. (1976). Vigilar y Castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
Gariboldi, A. (2011). Enfoque Ecológico y Organizativo de los Espacios Educativos. En A. Bondioli y G.
Nigito (Eds.), Tiempos, Espacios y Grupos (pp. 99-120). GRAO.
Gassó, A. (2001). La Educación Infantil: métodos, técnicas y organización. Grupo Editorial Ceac, S.A.
Harrell, M. y Bradley, M. (2009). Data Collection Methods Semi-Structured Interviews and Focus Groups. National Defense Research Institute. http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/technical_ reports/2009/RAND_TR718.pdf
Hoyuelos, A. (2006). La Estética en el Pensamiento y Obra de Loris Malaguzzi. Octaedro. Huber, G.L. (2003). Aquad Six for Windosws. Ingeborg Huber Verlag.
Ibáñez, C. (2010). El Proyecto de Educación infantil y su Práctica en el Aula. La Muralla.
Iglesias, L. (1996). La Organización de los Espacios en la Educación Infantil. En M. A. Zabalza, F. Frabboni, B. Borghi, N. Garuti, J. Oliveira, H. Vasconcellos, D. Brito y C. Parente (Eds.), Calidad en la Educación Infantil (pp. 235-286). Narcea.
Jiménez, J. (2003). Un Aula para la Investigación: cómo construir un ambiente favorable a la in- vestigación educativa. Investigación en la Escuela, 51, 25-26. http://investigacionenlaescuela.es/ articulos/51/R51_2.pdf
Jiménez, R. y Wamba, A. (2003). ¿Es posible el cambio en los modelos didácticos personales?: Obstá- culos en profesores de ciencias naturales de educación secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 46, 113-131. http://www.redalyc.org/pdf/274/27417108.pdf
Lahoz, P. (1992). Higiene y Arquitectura Escolar en la España Contemporánea (1838-1936). Revista de Educación, 298, 89-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=18906
Laorden, C. y Pérez, C. (2002). El Espacio como Elemento facilitador del aprendizaje. Una experiencia en la formación inicial del profesorado. Pulso, 25, 133-146.
López, A. (2005). La organización del Espacio en los Centros Educativos: un factor determinante para el cambio. Bordón, 57(4), 519-533. http://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/10177/ Articulo_Isabel_Contreras_Primaria.pdf?sequence=1
Loughlin, C. y Suina, J. (1995). El ambiente de aprendizaje: diseño y organización. Morata.
Lledó, A. y Cano, M. (1987). Algunas Consideraciones sobre la Organización del Espacio de la Clase. Investigación en la Escuela, 2, 49-56. http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/2/R2_6. pdf
Maiztegui, A., González, E., Tricárico, H., Salinas, J., Pessoa de Carvalo, A. y Gil, D. (2000). La For- mación de los Profesores de Ciencias en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 24, 163-187. http://rieoei.org/rie24a07.htm
Martínez, M. y Ramos, C. (2015). Escuelas Reggio Emilia y los 100 Lenguajes del Niño Experiencia en la Formación de Educadores Infantiles. Arte, Literatura y Educación, 2, 139-151. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5207311
Medina, P. (2008). Aproximaciones a la flexibilidad curricular en la Educación Superior en Co- lombia. Revista Científica Guillermo de Ockham, 6 (1), 79-89. https://www.redalyc.org/ pdf/1053/105312257006.pdf
Miranda, M. (1978). El Panóptico. Ediciones de la Piqueta.
Morón, M. (2010). La Organización Espacio-Temporal en el 2o Ciclo de Educación Infantil: los Rin- cones y las Rutinas. Temas para la Educación, 11, 1-7. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/ p5sd7571.pdf
Platón. (1997). La República. Alianza.
Ramírez, F. (2009). Arquitectura y Pedagogía en el Desarrollo de la Arquitectura Moderna. Revista
Educación y Pedagogía, 21(54), 29-65.
Riera, M., Ferrer, M. y Ribas, C. (2014). La Organización del Espacio por Ambientes de Aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. RELADEI, 3(2), 19-39. http:// redaberta.usc.es/reladei/index.php/reladei/article/viewFile/181/pdf
Ruíz, S. y Rebollo, M. (2015). El Aula de Educación Infantil: el aula creativa. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2), 71-84. https://www.revista.uclm.es/index.php/ensa- yos/article/view/647/790
Ruiz, Á. y Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 37-62. https://rieoei.org/RIE/article/view/3
Sacristán, J. (1991). El Currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata.
Sancho, J. (2000). Diversificar los Espacios de Enseñanza. Cuadernos de Pedagogía, 290, 54-57.
Suarez, M. (1987). Organización Espacial del Aula. Revista de Educación, 282, 301-311. https://sede. educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=509
Suárez, M. y Garrido, M. (1989). Diseño Espacial de Aula de Preescolar. Un estudio de Caso. Inves- tigación en la Escuela, 8, 53-61. http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/8/R8_6.pdf
Trueba, B. (1999). Talleres Integrales en Educación Infantil. Ediciones de la Torre.
Valles, M. (2009). Entrevistas cualitativas. Centro de investigaciones sociológicas.
Vela, J. (1999). Richard Neutra: Un lugar para el orden [tesis doctoral. Indicar universidad]. http:// oa.upm.es/634/1/03199915.pdf
Zabalza, M. (1996). La Calidad en la Educación Infantil. Narcea.