Learning Potentialization Empowerment of Natural Sciences Using Augmented Reality as a Didactic Strategy
Main Article Content
Abstract
Augmented reality is a technological tool capable of permeating different social fields, and in edu-cation occupies an important place, developing applications with fundamental information on topics of study in the classroom and ones intended to motivate students to learn. This leads to the proposal of implementing RA resources in the classroom. In some educational institutions such as Lacides C, Bersal Lorica, the absence of technology in the application of pedagogy, is an aspect that is having a negative impact on the processes of teaching and learning. The present investi-gation fundamentally seeks the implementation of applications in augmented reality to motivate students to learn human anatomy from the 7th grade onwards in Lacides C, Bersal Lorica. Positive results were obtained in the acceptance of the methodology by the students and a high level of performance in the competences evaluated during the development of the study. Leading to a conclusion, based on the fact that the applications designed in augmented reality help to improve the pedagogical strategies of teacher planning, and awaken the interest of study in the students by significantly increasing their knowledge.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Alvites, J. (2015). Realidad aumentada: recurso digital entre lo real y lo virtual. diect-dued. Hamut’ay.Vol. 2(2). 50-57.
Atrio, S. y Guardado, E. (2012). La realidad aumentada y su presencia en un modelo docente tecnológico para la didáctica de la Química en Bachillerato. Revista Educación y Tecnología, N° 1. 9-38
Bautista, M., Martínez, A. y Hiracheta, R. (2014). El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación (TIC) para mejorar el alcance académico. Ciencia y Tecnología, 23(3), 183-194.
Bernal, S. y Ballesteros, J. (2017). Metodología para la construcción de objetos virtuales de aprendizaje, apoyada en realidad aumentada. Sophia, (13), 4-12.
Cabero, J. y Fernández, B. (2017). Dispositivos móviles y realidad aumentada en el aprendizaje del alumnado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 167-185.
Carracedo, J. y Martínez, C. (2012). Realidad aumentada: una alternativa metodológica en la educación primaria nicaragüense. IEEE-RITA.
Condori, R. (2015). Aplicación de la realidad aumentada en el aprendizaje de la lectoescritura [tesis de pregrado, Universidad Mayor de San Andrés]. https://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/7593
Cubillo, J. (2014). ARLE: una herramienta de autor para entornos de aprendizaje de realidad aumentada [Tesis de doctorado, Escuela técnica superior de ingenieros industriales universidad nacional de educación a distancia]. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:IngInd-Jcubillo
Farell, G. (2012). Formación de valores mediante las tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista Cubana de Informática Médica, 4(2), 1-10. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/ new/resumen.cgi?IDARTICULO=37851
García, Y., Machado, C., Cruz, O., Mejías, M., Machado, Y. y Cruz, C. (2015). Utilidad y riesgo en el consumo de nuevas tecnologías en edad temprana, desde la perspectiva de los padres. Humanidades médicas, vol.15 no.1, 88-106
Gutiérrez, A. (2017). Entornos en realidad aumentada como apoyo al proceso de enseñanza y aprendizaje [tesis de pregrado, Universidad Mayor de San Andrés, la Paz Bolivia]. https://repositorio.umsa. bo/xmlui/handle/123456789/8096
Hermosa, P. (2015, 07 de julo). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Revista Científica General José María Córdova, 13(16), 121-132. http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v13n16/ v13n16a07.pdf
Jaramillo, P. (2005). Uso de tecnologías de información en el aula. ¿Qué saben hacer los niños con los computadores y la información? Revista de estudios sociales, N° 20, 27-44 https:// www.academia.edu/11597816/Uso_de_tecnolog%C3%ADas_de_informaci%C3%B3n_ en_el_aula_Qu%C3%A9_saben_hacer_los_ni%C3%B1os_con_los_computadores_y_la_ informaci%C3%B3n
Lambert, C. (2006). Edmund Husserl: la idea de la fenomenología. Teología y Vida. Suma de negocios, XLVII, 517-529. http://www.scielo.cl/pdf/tv/v47n4/art08.pdf
Marín, V. (2016). Posibilidades de uso de la realidad aumentada en la educación inclusiva. Estudio de caso. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete. 31(2). http://www.revista.uclm. es/index.php/ensayos
Montecé, F., Verdesoto, A., Montecé, C. y Caicedo, C. (2017). Impacto de la realidad aumentada en la educación del siglo XXI. Europen Scientific, 13, 129-137. https://eujournal.org/index.php/esj/ article/view/9939/0
Melamud, A., Nasanovsky, J., Otero, P., Canosa, D., Enriquez, D., Kohler, C. y Svetliza, J. (2009). Usos de Internet en hogares con niños de entre 4 y 18 años. Control de los padres sobre este uso. Resultados de una encuesta nacional. Arch Argent Pediatr, 107(1), 30-36. https://www.hospita- litaliano.org.ar/multimedia/archivos/servicios_attachs/5485.pdf
Muñoz, R., Ortega, R., Batalla., López, M., Manresa, J. y Monserrat, P. (2013). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones en salud. Atención primaria.
Piaget, J. (1972). El nacimiento de la inteligencia en el niño. https://mayeuticaeducativa.idoneos. com/348494/
Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Revista de Medios y Educación, (46), 187-203. http://www.redalyc.org/pdf/368/36832959008.pdf
Robles, P. y Rojas, M.C. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. https://www.nebrija.com/revista-linguistica/la-validacion-por-juicio-de- expertos-dos-investigaciones-cualitativas-en-linguistica-aplicada.html
Rivero, I; Gomez, M. y Abrego, R. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista Educación y Tecnología, N°3, 190 – 206. file:///C:/Users/Carmelo/Down- loads/Dialnet-TecnologiasEducativasYEstrategiasDidacticas-4620616.pdf
Solano, C., Casas, J. y Guevara, J. (2015). Aplicación móvil de realidad aumentada para la enseñanza de la clasificación de los seres vivos en niños de tercer grado. Ingeniería, 20(1), 101–115. https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5071241
Yilmaz, R. (2016). Educational magic toys developed with augmented reality technology for early childhood education. Computer in Human Behavior, (54), 240-248. https://www.academia. edu/15219077/Educational_magic_toys_developed_with_augmented_reality_technology_for_ early_childhood_education