Mirror class, a pedagogical internationalization strategy to strengthen research competence in students of Latin American universities
Main Article Content
Abstract
The objective of this research was to implement the mirror class, which allows for a better de-velopment of research competence in undergraduate students in Latin American universities, to be applied as a daily pedagogical strategy. The research is qualitative, with inductive process, with action research design, whose perspectives are technical - scientific, practical, and participatory. The technique of observing the phenomena was used, and information was collected through instruments such as an observation guide, a field diary, the rubric for the final sustentation, and video recordings, which allowed teachers to constantly reflect on their pedagogical work, to leave the traditional role, to significantly improve their educational practice, to seek innovation, ideal mechanisms and strategies that are useful for achieving research competence. The results contemplated made it possible to shape the academic learning strategy “Mirror Class”, an active communication tool that breaks the barriers of traditional education and allows students and teachers from Latin American countries to interact, to measure the level of knowledge in research
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Abanto I. y Pérez Y. (2012). Aplicación del método investigación acción participativa y su influencia en el logro de capacidades del área de matemática en el componente de estadística y probabilidad, en los alumnos del primer grado de educación secundaria de la institución educativa [tesis de pregrado, Universidad Nacional del Santa]. http://repositorio.uns.edu.pe/handle/UNS/2279
Alpizar C., R. (2016), El lenguaje y su importancia para la ciencia. Estudios de Lingüística Aplicada, [S.l.],p. 86-101. ISSN 0185-2647. https://ela.enallt.unam.mx/index.php/ela/article/view/117/103
Bijstra, J. O., y Jackson, S. (1998). Social skills training with early adolescents: Effects on social skills, well-being, self-esteem and coping. European Journal of Psychology of Education, 13(4), 569– 583. https://doi.org/10.1007/BF03173106
Campos, J. y Chinchilla, A. (2009). Reflexiones acerca de los desafíos en la formación de competencias para la investigación en educación superior. Revista Electrónica publicada por el Instituto de Investigación en Educación Universidad de Costa Rica, 9(2), 1-20. academia.edu/1566945/ Reflexiones acerca de los desafios en la formación de competencias para la nvestigación en educaciónsuperior.
Chapman, P. L., y Mullis, R. L. (1999). Adolescent coping strategies and self-esteem. Child Study Journal, 29(1), 69–77. ISSN: 0009-4005
Colotta, M., Ranea, F. L., & Presa, A. M. (2017). Internacionalización: perspectivas y debates en la universidad Latinoamericana. Boletín Científico Sapiens Research, 7(1), 98-111.https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo codigo=6181592
Congreso de la República. (1992, 28 de diciembre). Ley 30. FUNDAMENTOS DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR. Por medio del cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Diario
oficial 40.700. Colombia. Recuperado de: http://www.oas.org/juridico/spanish/mesicic2 col ley 30 sp.pdf
De Juanas Oliva, Á., y Lozano, M. P. F. (2008). Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EESS/Competency and learning strategies. Think about the process of change in the EEES. Cuadernos de trabajo social, 21, 217.
Delgado M. (2016). Aprendo a convivir, comunicándome en las reuniones de aula en una Institución Educativa de Comas [tesis de Segunda Especialidad,PUCP]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/8412
Dumont, M., y Provost, M. A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities on experience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28(3), 343–363. https://doi.org/10.1023/A:1021637011732
Fairstein, G. y Gyssels, S. (2004). Como se aprende. Colección “Programa Internacional de Formación de Educadores Populares”. Federación Internacional Fe y Alegría y Fundación Santa María. 2da reimpresión.
Ferro C., Martínez A. y Otero, C. (2009). Ventajas del uso de las tics en el proceso de enseñanza aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. Revista Edutec, (29), 1-12. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/451/185
González, V., Lázaro, L., Revesado, D., y García, E. (2017). El diario del alumno-tutor como elemento de seguimiento y evaluación del proyecto tutoría entre compañeros internacional (TECI) en la facultad de educación de la Universidad de Salamanca. In EN Actas del Segundo Congreso Internacional Virtual sobre la Educación en el Siglo XXI. Online: Universidad de Málaga. https://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2017/educacion/84-el-diario-del-alumno-tutor.pdf
Gorostiaga, J. M., y Tello, C. G. (2011). Globalização e reformas educacionais na América Latina: uma análise inter-textual. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 363-388. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782011000200006.
Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 190-192. http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v10n2/v10n2a18.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M., (2014). Metodología de la investigación. (6.a ed.). https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Jaik, A., y Barraza Macías A., (2011). Competencias y educación. Miradas múltiples de una relación. https://www.academia.edu/3531566/Estr%C3%A9s_Burnout_y_Bienestar_Subjetivo
Landinelli, J. (2008). Escenarios de diversificación, diferenciación y segmentación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Caracas: IESALC-UNESCO.
Lederach, J. P. (1989). Director’s circle. Conciliation. Quarterly, 8(3), 12-14.
Levison, Y. C. O., & Salguero, L. A. (2009). Una propuesta de competencias investigativas para los docentes universitarios. Laurus, 15(30), 118-137. ISSN: 1315-883X
Mano, M. & Moro, M. (2009). La evaluación por competencias: propuesta de un sistema de medidapara el grado en Información y Documentación. http://bid.ub.edu/23/delamano2.htm
Marzano, R. J., & Kendall, J. S. (Eds.). (2008). Designing and assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Corwin Press. Ajoin Publication. United Staes Of America.
Monje, C. (2011) Metodología de investigación cualitativa y cuantitativa. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf
Morales, C., Trujillo, J. y Raso, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las tic en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Universidad. Revista de Medios y Educación, 46(1),103-117. doi:10.12795
Morales, L. (2016). La formaciòn de competencias investigativas en estudiantes de ingenierìa en el Perú.[Tesis Doctoral. Universidad Señor de Sipan]. https://hdl.handle.net/20.500.12802/2402
Oregioni, M. S. (2014). Dinámica de la internacionalización de la investigación en la universidad Nacional de La Plata (2005-2012). https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/120
Orezzoli, C. (2017). Engagement académico en estudiantes de clases espejo en una universidad privada del Perú, durante el año 2016. Tesis para optar el grado de Magister. Universidad Privada del Norte.
http://repositorio.upn.edu.pe/bitstream/handle/11537/10939/Orezzoli%
Pérez-Sánchez, A. M., Poveda-Serra, P., & Gilar-Corbí, R. (2010). Efectos del aprendizaje colaborativo en el uso de estrategias de afrontamiento. Revista Latinoamericana de Psicología. vol. 42, núm. 3, 2010, pp. 481-492. https://www.redalyc.org/pdf/805/80515851011.pdf
Prieto, L., Valderrama, C. y Allain-Muñoz, S. (2015). Internacionalización en casa en la educación superior: Los retos de Colombia. Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo, 2(2), 105-135. https://doi.org/10.21500/23825014.2274
Rollin, S. A., Rubin, R., Marcil, R., Ferullo, U., y Buncher, R. (1995). Project KICK: a school?based drug education health promotion research project. https://doi.org/10.1080/09515079508599594
Suárez D., Colón C., Cohen J. y Colpas E. (2016). Apropiación de la Redes sociales para la aplicación del método Socrático en el pensamiento crítico. Zona Próxima, Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas, Universidad del Norte, 25(1), 118-128. Doi: 0000-0003-2557-3262.
Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Dialnet, 16(1), 14.28. ISSN-e 315-401X. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo codigo=2968540.
Varón, N. (2019) La clase espejo, una estrategia de internacionalización abierta al mundo del conocimiento. https://www.ucc.edu.co/noticias/conocimiento/economia-administracion-contaduria/la-clase-espejo-estrategia-de-internacionalizacion-abierta-al-mundo-del-conocimiento
Varón, N. (2017). Clase espejo, una herramienta académica de proyección social, internacionalización e investigación. https://www.ucc.edu.co/ibague/prensa/2016/Paginas/Clase-espejo,-una-herramienta-academica-de-proyecci%C3%B3n-social,-internacionalizacion-e-investigacion.aspx Van der Wende, M. (1994). Theoretical and methodological contribution s of various disciplines tothe study of the international dimension: drawing on sciences of education as a theoretical and practical framework. En A. Smith, U. Teichler &y M. Van der Wende (Eds.) The International Dimension of Higher Education: Setting the Research Agenda (pp: #-#). IFK/ACA.
Yangali V. J. S., Vasquez T., M. R., Huaita A., D. M., y Luza C., F. F. (2020). Cultura de investigacióny competencias investigativas de docentes universitarios del sur de Lima. Revista Venezolana De Gerencia, 25(91), 1159-1179. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i91.33197
Wentzel, K. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships: Implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91(1), 76–97. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.1.76
Zarur Miranda, X. (2008) Integración regional e internacionalización de la educación superior en América Latina y el Caribe, en: Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe, Capítulo 6, Documentos-base de la c r e s 2008, http://www.oei.es/salactsi/cres2008.htm