Mirror class, a pedagogical internationalization strategy to strengthen research competence in students of Latin American universities

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Judith Soledad Yangali Vicente
Nubia Varon Triana
Kriss Melody Calla Vasquez

Abstract

The objective of this research was to implement the mirror class, which allows for a better de-velopment of research competence in undergraduate students in Latin American universities, to be applied as a daily pedagogical strategy. The research is qualitative, with inductive process, with action research design, whose perspectives are technical - scientific, practical, and participatory. The technique of observing the phenomena was used, and information was collected through instruments such as an observation guide, a field diary, the rubric for the final sustentation, and video recordings, which allowed teachers to constantly reflect on their pedagogical work, to leave the traditional role, to significantly improve their educational practice, to seek innovation, ideal mechanisms and strategies that are useful for achieving research competence. The results contemplated made it possible to shape the academic learning strategy “Mirror Class”, an active communication tool that breaks the barriers of traditional education and allows students and teachers from Latin American countries to interact, to measure the level of knowledge in research

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Artículo de investigación
Author Biographies

Judith Soledad Yangali Vicente, Universidad Privada Norbert Wiener, Escuela de Posgrado.

Licenciada en Educación con segunda especialidad en Estadística e Investigación Científica, e inglés educativo. Maestrías en Educación y, en Administración de la Educación y Doctorado en Educación. Docente investigadora en la Escuela de posgrado de la Universidad Norbert Wiener. Coordinadora del Programa de Doctorado en Educación, Lima, Perú.

Correo electrónico: judith.yangali@uwiener.edu.pe

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0302-5839Dra. 

Nubia Varon Triana, Universidad Cooperativa de Colombia

Profesora investigadora de la Universidad Cooperativa de Colombia. Doctora en Ciencias Económicas y Administrativas. Contadora Pública. Categorizada en Colciencias como Asociada. Líder grupo de investigación Planaudi de la universidad Cooperativa de Colombia. Coordinadora de investigaciones del programa Contaduría Pública sede Ibagué. Universidad Cooperativa de Colombia, Ibagué, Tolima, Colombia

Correo electrónico: nubia.varont@campusucc.edu.co

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5069-1821

Kriss Melody Calla Vasquez, Universidad Cesar Vallejo

Licenciada en Lengua Española y Literatura, con maestría en Docencia Universitaria, doctorado en Ciencias de la Educación y segunda especialidad en Estadística e Investigación Científica. Actualmente, es docente de pregrado y posgrado   Correo electrónico: kcalla@ucv.edu.pe ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4976-2332    

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