State of the art on the teaching of grammar

Main Article Content

Ligia Ochoa Sierra
Alberto Cueva Lobelle

Abstract




This article reports on an extensive bibliographical review on the teaching of grammar in the years 2014-2019. The information was searched in six databases through the expressions: tea- ching grammar, learning grammar and developing grammar, both in English and Spanish. Only articles presenting a pedagogical proposal were selected; they identified the language in which the work was focused, the target audience and the pedagogical proposals or strategies implemented. The analysis of the information was done through the qualitative methodology known as content analysis. The results show that higher productivity is associated with foreign language teaching in universities and that inductive grammar, ICT use, communicative grammar and cognitive gram- mar have been used as the main pedagogical approaches.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Ligia Ochoa Sierra, Universidad Nacional de Colombia

Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, D.C. Colombia. Doctora en gramática general y comparada por la Universidad Autónoma de Madrid; doctora en educación por la UNED (España); directora del grupo de investigación: Lingüística y educación. Profesora titular del departamento de lingüística de la Universidad Nacional de Colombia.

Correo electrónico: lochoas@unal.edu.co.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8761-4819.

Alberto Cueva Lobelle, Universidad Nacional de Colombia.

Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, D.C. Colombia. Doctor en Filología hispánica y comunicación artistico-literaria por la Universidad de Oviedo (España). Profesor Asociado del Departamento de Lingüística de la Universidad Nacional de Colombia. Campos de estudio: análisis lingüístico, historia de la lengua española, didáctica de la lengua, revitalización de lenguas minoritarias.

Correo electrónico: acueval@unal.edu.co.

Orcid: https://orcid.org/0000-01-6120-9121

References

Albano, H. y Ghio, A. (2015). La enseñanza de la gramática en la educación secundaria argentina. En Actas del II Congreso Internacional de la Sociedad de Profesores de Español del Uruguay: El español y su enseñanza (pp. 9-16). Montevideo. https://speu.org.uy/publicaciones/Actas_Congreso_SPEU. pdf

Alzu’bi, M. (2015). Effectiveness of Inductive and Deductive Methods in Teaching Grammar. Advances in Language and Literary Studies, 6(2), 187-193. doi:10.7575/aiac.alls.v.6n.2p.187.

Anani, G. (2017). Teaching and Learning of Grammar at the Basic Level of Education: Revisiting Inductive Teaching Approach. Educational Journal, 6(1), 51-62. doi: 10.11648/j.edu.20170601.17.

Avellana, A. y Kornfeld, L. (2019). Enseñanza de la gramática: una propuesta basada en la variación lingüística. Quintú Quimün, 3.

Benavides, C. (2015). Using a Corpus in a 300-Level Spanish Grammar Course. Foreign Language Annals, 48(2), 218-235. https://doi.org/10.1111/flan.1

Benítez-Correa, C., González-Torres, P., Ochoa-Cueva, C. y Vargas-Saritama, A. (2019). A Comparison between Deductive and Inductive Approaches for Teaching EFL Grammar to High School Students. International Journal of Instruction, 12(1), 225-236. https://doi.org/10.29333/ iji.2019.12115a.

Bosque, I. y Gallego, Á. J. (2018). La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias [La gramàtica en l’Ensenyament Mitjà. Competències oficials i competències necessàries]. ReGrOC ? Revista de Gramática Orientada a las Competencias, 1(1), 141-201. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.20.

Brucart, J. M. (2018). Gramática y significado en ELE. Enseñar gramática en el aula de español. Nuevas perspectivas y propuestas (pp. 17-26). Difusión.

Bullard, S. y Anderson, N. (2014). “I’ll Take Commas for $200.”: An Instructional Intervention Using Games to Help Students Master Grammar Skills. Journalism & Mass Communication Educator, 69(1), 5-16. https://doi.org/10.1177/1077695813518778.

Cabrera, P., Castillo, L., González, P., Quiñones, A. y Ochoa, C. (2018). The impact of using Pixton for teaching grammar and vocabulary in the EFL Ecuadorian context. Teaching English with Technology, 18(1), 53-76.

Chubko, N. (2017). Video making as a way to improve students’ grammar knowledge: A case-study of teaching grammar in the academic English classroom. Asian EFL Journal, 98, 27-44.

Dik, S. (1997). The theory of functional grammar. Part 1: The structure of the clause. Mouton de Gruyter.

Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford University Press.

Ellis, R. (2015). Form. Focused approached to learning, teaching and researching Grammar. En M. A. Christison, D. Chistian, P. A. Duff y N. Spada (Eds.), Teaching and Learning English Grammar. Research Findings and Future Directions (pp. 195-213). Routledge.

Esparaza, M., Salinas, V. y Glasserman, L. (2015). La gestión del aprendizaje en la modalidad b-learning frente a la modalidad presencial en la enseñanza de la gramática inglesa. Revista Apertura, 7(2), 1-10.

Falk, Y., Lindqvist, C. y Bardel, C. (2015). The role of L1 explicit metalinguistic knowledge in L3 oral production at the initial state. Bilingualism: Language and Cognition, 18(2), 227- 235. http:// dx.doi.org/10.1017/S1366728913000552.

Gómez del Estal, M. (2015). Teoría y práctica de la enseñanza de la gramática. Lo que se ve y lo que se hace. MarcoELE. Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera, 20, 1-24.

Giuliano, N. y Doquin de Saint-Preux, A. (2016). Pilotaje de una propuesta didáctica para la enseñanza de la oposición pretérito perfecto simple-compuesto a aprendientes italianos de ELE basada en la instrucción de procesamiento y la gramática cognitiva. MarcoELE. Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera, 22, 1-34.

Gray, J. y Smithers, R. (2019). Task-Based Language Teaching with a Semantic-Centred Pedagogic Grammar. Canadian Journal of Applied Linguistics / Revue canadienne de linguistique appliquée, 22 (2), 88-108. doi: 10.7202/1063775ar.

Hashemi, A. y Daneshfar, S. (2018). The Impact of Different Teaching Strategies on Teaching Grammar to College Students. Theory and Practice in Language Studies, 8(3), 340-348. http://dx.doi. org/10.17507/tpls.0803.10.

Ho, P. y The Binh, N. (2014). The Effects of Communicative Grammar Teaching on Students’ Achievement of Grammatical Knowledge and Oral Production. English Language Teaching, 7(6), 74-86. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v7n6p74h.

Ishikawa, M. (2018). Written languaging, learners’ proficiency levels and L2 grammar learning. System, 74, 50-61. https://doi.org/10.1016/j.system.2018.02.017.

Jokar, M. y Soyoof, A. (2014). The Influence of Written Corrective Feedback on Two Iranian Learners’ Grammatical Accuracy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98, 799-805. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2014.03.484h.

Jurado, M. (2019). Un enfoque cognitivo a la enseñanza de la gramática de la lengua española. Decires. Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros, 19(23), 57-104.

Kneževi?, Ž. (2019). The impact of mother tongue on teaching English grammar and vocabulary. British and American Studies, 25(25), 273-278.

Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. University of Chicago Press.

Langacker, R. (1987). Foundations of Cognitive Grammar, vol. 1: Theoretical Prerequisites. Stanford University Press.

Langacker, R. (2008). Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford University Press. Larsen-Freeman, D. (2015). Research into practice: Grammar learning and teaching. Language Teaching, 48(2), 263-280. https://doi.org/10.1017/S0261444814000408.

Lee, J., Schallert, D. y Kim, E. (2015). Effects of extensive reading and translation activities on grammar knowledge and attitudes for EFL adolescents. System, 52, 38-50. https://doi.org/10.1016/j. system.2015.04.016.

Liao, H. (2016). Using automated writing evaluation to reduce grammar errors in writing. ETL Journal, 70(3), 308-319. https://doi.org/10.1093/elt/ccv058.

Lili?, P. y Bratož, S. (2019). The effectiveness of using games for developing young learners’ grammar competence. ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries, 16(2), 49-61.

Llopis-García, R., Real, J. M. y Ruiz, J. P. (2012). Qué gramática enseñar, qué gramática aprender. Edinumen.

Marco común europeo para las lenguas (2002) Marco común europeo de referencia para las lenguas. Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

McManus, K. (2019). Awareness of L1 form-meaning mappings can reduce crosslinguistic effects in L2 grammatical learning. Language Awareness, 28(2), 114-138. https://doi.org/10.1080/09658 416.2019.1620756.

Mahjoob, E. (2015). A Comparison of the Effectiveness of Inductive vs. Deductive Instruction of Grammar to EFL Students. Journal of Language, Linguistics and Literature, 1(5), 164-169.

Mantasiah, R. y Yusri, J. (2018). The development of grammar teaching material using error and contrastive analysis (A linguistic approach in foreign language teaching). TESOL International Journal, 13(3), 2-13.

Martí, J. (2015). ¿Gramática implícita o gramática explícita en enseñan- za de segundas lenguas?: estudio de campo. Revista Normas, 5, 171-195. doi: 10.7203/Normas.5.6818.

Merlo, J. y Gruba, P. (2015). Contemporary tutorial call: Using purpose-built video as a grammar tutor. Australian Review of Applied Linguistics, 38(1), 50-65.

Miqawati, A. (2017). Acquisition of second language grammar through extensive reading with incidental and intentional learning instruction. Asian EFL Journal, 10, 5-11.

Naderi, S. (2018). EFL Learners’ Grammar Knowledge Development through Explicit and Implicit Feedback: Social Networks in Focus. Anatolian Journal of Education, 3(1), 31-38.

Negahdaripour, S.y Amirghassemi, A. (2016). The effect of deductive vs. inductive grammar instruction on Iranian EFL learners’ spoken accuracy and fluency. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(1), 8-17.

Pantoja, V. (2019). Algunos aspectos de la enseñanza de la gramática en las aulas temporales de adaptación lingüística (ATAL) de educación secundaria: análisis de materiales y propuesta didáctica. Tonos Digital: Revista de Estudios Filológicos, 37, 1-30.

Rodríguez-Gonzalo, C. (2015). La intervención didáctica en el aula sobre gramática y escritura. El saber gramatical y la revisión de textos en el uso de los tiempos verbales del pasado con alumnos de secundaria. Cultura y Educación, 27(4), 879-898.

Romero, M. y González, A. (2018). Nuevas concepciones de género en la escuela: un abordaje desde la enseñanza de la gramática y la integración de medios digitales. Argonautas, 8(11), 1-29.

Ruiz, A. y Martí, M. (2016). Fundamentos teóricos de los últimos enfoques en la enseñanza de la gramática en ELE. Monográficos SinoELE, 17, Edición especial: Actas del ix Congreso Internacional de la Asociación Asiática de Hispanistas-Bangkok 2016, 102-113.

Salazar, J., Quesada, E., Rojas, M., Barrantes, D., Madrigal, L. y Vargas, J. (2018). Consciousness raising tasks for the learning of grammar in high school English language classrooms. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 88-115. https://bit.ly/3d7qysR.

Shintani, N. y Aubrey, S. (2016). The Effectiveness of Synchronous and Asynchronous Written Corrective Feedback on Grammatical Accuracy in a Computer-Mediated Environment. The Modern Language Journal, 100(1)8, 296–319. https://doi.org/10.1111/modl.12317

Sotomayor, C., Coloma, C., Chaf, G., Osorio, G. y Jéldrez, E. (2017). Grammar and writing in Hispanic American countries and Spain. Research Papers in Education, 34(1), 84-98. https://doi.org/ 10.1080/02671522.2017.1390596

Tale, S. M. y Goodarzi, A. (2015). The impacts of task-based teaching on grammar learning by Iranian first grade high school students. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 4(4), 144-153.

Tammenga-Helmantel, M., Bazhutkina, I., Steringa, S., Hummel, I. y Suhre, C. (2016). Comparing inductive and deductive grammatical instruction in teaching German as a foreign language in Dutch classrooms. System, 63, 101-114. https://doi.org/10.1016/j.system.2016.09.002

Villalba, F., Hincapié, D. y Molina, G. (2017). Las creencias de partida del profesorado en formación en la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ELE) sobre la gramática. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-19. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30154

Wach, A. (2016). L1-based strategies in learning the grammar of L2 English and L3 Russian by Polish learners. System, 61, 65-74. https://doi.org/10.1016/j.system.2016.08.001.

Yarahmadzehi, N., Ghalaee, A. y Sani, S. (2015). The effect of teaching grammar through consciousness raising tasks on high school English learners’ grammatical proficiency. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(3-S1), 401-413.

Yarmakeev, I., Pimenova, T., Abdrafikova, A. y Syunina, A. (2016). Folk songs do magic in teaching speech and grammar patterns in EFL class. Journal of Language and Literature, 7(1), 235-240.

Zohrabi, K. y Ehsani, F. (2014). The Role of Implicit & Explicit Corrective Feedback in Persian-speaking EFL Learners’ Awareness of and Accuracy in English Grammar. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98, 2018-2024. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.637.