Conceptual convergences of initial training, language didactics and pedagogical practices in the area of foreign languages

Main Article Content

Natalia Andrea Alzate Alzate
Diana Marcela Jaramillo Cataño
Londoño Vásquez Londoño Vásquez

Abstract




This review paper focuses its attention on the conceptual proposals that have been established in academic publications in Latin America against initial training, language didactics, and pedago- gical practices in the area of foreign languages, aiming to identify the possible convergences in the texts against these three conceptual categories. Therefore, a qualitative bibliographic review and a comprehensive descriptive hermeneutical analysis were carried out. The corpus was conso- lidated from research report publications from 2016 to 2020 in Eric, Science Direct, and Scopus. The systematization and analysis of the corpus was carried out through a previously validated matrix. Identified convergences were located in tensions between theory and practice, as a result of initial and ongoing research interests that point to the subjectivities of the participants and their practices in the classroom.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Natalia Andrea Alzate Alzate , Universidad Luis Amigó

Universidad Católica Luis Amigó. Doctora en Literatura.

Correo electrónico: natalia.alzateal@amigo.edu.co.

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8047-9709.

Diana Marcela Jaramillo Cataño, Universidad Luis Amigó

Universidad Católica Luis Amigó. Candidata a Doctora en Educación.

Correo electrónico: diana.jaramilloat@amigo.edu.co.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4176-3472.

Londoño Vásquez Londoño Vásquez, Institución Universitaria de Envigado

Institución Universitaria de Envigado. Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud.

Correo electrónico: dalondono@correo.iue.edu.co.

Orcid:https://orcid.org/0000-0003-1110-7930

page1image50060416page1image50059840page1image49882496

References

Aspers, P. y Corte, U. (2019). What is qualitative in qualitative research. Qualitative sociology, 42(2), 139-160. https://link.springer.com/article/10.1007/s11133-019-9413-7

Barros, M. A. (2019). Cómo fomentar el espíritu crítico en los futuros profesores de inglés desde la formación: fundamentos y propuestas. Íkala, 24(3), 607-618. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/331565

Bladh, G., Stolare, M., & Kristiansson, M. (2018). Curriculum principles, didactic practice and social issues: Thinking through teachers’ knowledge practices in collaborative work. London Review of Education, 16(3), 398–413. https://doi.org/10.18546/lre.16.3.04

Castañeda, H. A. (2018). Architectures of social aspects in the pedagogical practice of professors in foreign language formation. Revista Colombiana de Educación, (75), 139–158. https://doi. org/10.17227/rce.num75-8106

Feiman-Nemser, S. (2001). Helping Novices Learn to Teach. Journal of Teacher Education - J TEACH EDUC, 52, 17-30. 10.1177/0022487101052001003.

Flores, C. y Turra, O. (2019). Contextos socioeducativos de prácticas y sus aportes a la forma- ción pedagógica del futuro profesorado TT. Educar Em Revista, 35(73), 267-285. https://doi. org/10.1590/0104-4060.62381

Friesen, N. y Osguthorpe, R. (2018). Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teach- ers in relation. Teaching and Teacher Education, 70, 255-264. https://doi.org/10.1016/j. tate.2017.11.023

Fundación Compartir (2014). Tras la excelencia profesor. Cómo mejorar la calidad de la educación para todos los colombianos. Bogotá: Puntoaparte Bookvertising.

Galbán, O. A., Rodríguez, M. y Caziñares, V. (2018). The didactic- methodological dimension in the English students’ initial training in Camaguey context. Transformación, 14(3), 384-399. https://www.researchgate.net/publication/331011067_The_didactic-methodological_dimen- sion_in_the_English_students’_initial_training_in_Camaguey_context

Geboers, E., Geijsel, F., Admiraal, W. y ten Dam, G. (2013). Review of the effects of citizenship education. Educational Research Review, 9, 158-173. https://journals.sagepub.com/doi/ abs/10.1177/002205741419400302

Giraldo, E., Cadavid, A. M. y Flórez, S. (2019). Posibilidad de acuerdos sobre las concepciones de currículo para la formación de maestros. Educación y Educadores, 22(1), 9-22. https://doi. org/10.5294/edu.2019.22.1.1

Gómez, J. F., Restrepo, J. E. y Fernández, E. P. (2020). Estrategias comunicativas para enfrentar las dificultades al hablar en inglés en una universidad pública de Colombia. Signo y Pensamiento, 39(77). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/32263

Hammersley, M. (2012). What is qualitative research? London: A&C Black.

Hernández, M. P., Quezada, A. del C. y Venegas, M. P. (2016). Análisis de la práctica profesor en la formación inicial de profesores de religión. Educación y Educadores, 19(3), 357-369. https://doi. org/10.5294/edu.2016.19.3.3

Herrera, J. H. y Ortiz, C. E. (2018). Interculturalidad en lenguas-culturas extranjeras: un desa- fío filosófico para América Latina. Cuestiones de filosofía, 4(22), 173-199. doi: https://doi. org/10.19053/01235095.v4.n22.2018.8301

Jarpa, M., Haas, V. y Collao, D. (2017). Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas Iniciales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 163- 178. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052017000200009&script=sci_arttext

Johnson, A., Gísladóttir, K. R. y DeGraff, T. (2019). Using collaborative inquiry to prepare preservice teacher candidates who have integrity and trustworthiness. Teaching and Teacher Education, 78, 75-84. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.003

Castañeda, H., Rodríguez, M., Salazar, A. y Chala, P. A. (2016). Narrative Events of Pre-Service Teachers at the End of their Teaching Practicum with Regard to their Pedagogical Advisor: Learnings Reported. Signo y Pensamiento, 35(68), 52. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp35-68.neps

Coiduras, J. L., Blanch, À. y Barbero, I. (2020). Initial teacher education in a dual-system: Addressing the observation of teaching performance. Studies in Educational Evaluation, 64 (March 2019), 100834. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.100834

Collins, R. (2019). The credential society: An historical sociology of education and stratification. Columbia University Press.

Cometta, A. L. (2017). La Didáctica y su compromiso con la práctica. Una reflexión sobre los saberes profesores. Archivos de Ciencias de La Educación, 11(11), 021. https://doi.org/10.24215/23468866e021

Dogan, C. y Tosun, B. C. (2019). Critical Reading in Efl Courses. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 6(3), 500-509. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/617

Elliott, V. (2018). Thinking about the coding process in qualitative data analysis. The Qualitative Report, 23(11), 2850-2861. https://search.proquest.com/openview/bd8668bc7af5c395f8c00171 f50100a7/1?pq-origsite=gscholar&cbl=55152

Emery, H. (2012). A global study of primary English teachers’ qualifications, training and career development. British Council ELT, 69. http://teachingenglish.britishcouncil.org.cn/sites/teacheng/ files/B487_ELTRP_Emery_ResearchPaper_FINAL_web_V2.pdf

Enríquez, G., Johnson, E., Kontovourki, S., & Mallozzi, C. A. (Eds.). (2015). Literacies, learning, and the body: Putting theory and research into pedagogical practice. Routledge.

Esquea, O. (2017). Sentidos de la práctica pedagógica en la formación profesor. Caso de la Facultad de Educación Universidad del Atlántico. Praxis, 13(2), 167-176. https://doi.org/http://dx.doi. org/10.21676/23897856.2359

Feiman-Nemser, S. (2001). Helping Novices Learn to Teach. Journal of Teacher Education - J TEACH EDUC, 52, 17-30. 10.1177/0022487101052001003.

Flores, C. y Turra, O. (2019). Contextos socioeducativos de prácticas y sus aportes a la formación pedagógica del futuro profesorado TT. Educar Em Revista, 35(73), 267-285. https://doi. org/10.1590/0104-4060.62381

Friesen, N. y Osguthorpe, R. (2018). Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teach- ers in relation. Teaching and Teacher Education, 70, 255-264. https://doi.org/10.1016/j. tate.2017.11.023

Fundación Compartir (2014). Tras la excelencia profesor. Cómo mejorar la calidad de la educación para todos los colombianos. Bogotá: Puntoaparte Bookvertising.

Galbán, O. A., Rodríguez, M. y Caziñares, V. (2018). The didactic- methodological dimension in the English students’ initial training in Camaguey context. Transformación, 14(3), 384-399. https://www.researchgate.net/publication/331011067_The_didactic-methodological_dimen- sion_in_the_English_students’_initial_training_in_Camaguey_context

Geboers, E., Geijsel, F., Admiraal, W. y ten Dam, G. (2013). Review of the effects of citizenship education. Educational Research Review, 9, 158-173. https://journals.sagepub.com/doi/ abs/10.1177/002205741419400302

Giraldo, E., Cadavid, A. M. y Flórez, S. (2019). Posibilidad de acuerdos sobre las concepciones de currículo para la formación de maestros. Educación y Educadores, 22(1), 9-22. https://doi. org/10.5294/edu.2019.22.1.1

Gómez, J. F., Restrepo, J. E. y Fernández, E. P. (2020). Estrategias comunicativas para enfrentar las dificultades al hablar en inglés en una universidad pública de Colombia. Signo y Pensamiento, 39(77). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/32263

Hammersley, M. (2012). What is qualitative research? London: A&C Black.

Hernández, M. P., Quezada, A. del C. y Venegas, M. P. (2016). Análisis de la práctica profesor en la formación inicial de profesores de religión. Educación y Educadores, 19(3), 357-369. https://doi. org/10.5294/edu.2016.19.3.3

Herrera, J. H. y Ortiz, C. E. (2018). Interculturalidad en lenguas-culturas extranjeras: un desafío filosófico para América Latina. Cuestiones de filosofía, 4(22), 173-199. doi: https://doi. org/10.19053/01235095.v4.n22.2018.8301

Jarpa, M., Haas, V. y Collao, D. (2017). Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas Iniciales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 163-178. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052017000200009&script=sci_arttext

Johnson, A., Gísladóttir, K. R. y DeGraff, T. (2019). Using collaborative inquiry to prepare preservice teacher candidates who have integrity and trustworthiness. Teaching and Teacher Education, 78, 75-84. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.003

Jurado, F. (2016) Hacia la renovación de la formación de los profesores en Colombia: ruta tradicional y ruta Polivalente. Pedagogía y Saberes, 45, 11-22 https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/ PYS/article/view/4465/3682

Li, M. (2020). Multimodal pedagogy in TESOL teacher education: Students’ perspectives. System, 94, 102337. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102337

Loaiza, Y. E., Taborda, J. y Ruiz, F. J. (2019). La pedagogía: Una mirada de estudiantes y profesores de programas de Licenciatura. Revista Colombiana de Educación, 1(79). https://doi.org/10.17227/ rce.num79-8084

Londoño, D. A. y Castañeda, L. S. (2010). La comprensión como método en las ciencias sociales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(31), 227-252. https://revistavirtual.ucn.edu.co/ index.php/RevistaUCN/article/view/43

Mendez, M. G. M. (2020). Emotions attributions of ELT pre-service teachers and their effects on teaching practice. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 22(1), 15-28. https:// revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/78613

Macías, D. F., Hernández, W. y Sánchez, A. (2020). Student teachers’ identity construction: A social-ly-constructed narrative in a second language teacher education program. Teaching and Teacher Education, 91, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103055

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2015). Decreto 2450. Bogotá, D.C.: MEN.http:// cms.mineducacion.gov.co/static/cache/binaries/articles-357048_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2016). Resolución 02041. Bogotá, D.C.: MEN. ht- tps://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356144_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2017). Resolución 18583. Bogotá, D.C.: MEN. ht- tps://www.compartirpalabramaestra.org/etiqueta/resolucion-18583

Muller, M., Álamos, P., Meckes, L., Sanyal, A. y Cox, P. (2016). Percepción de estudiantes de pedagogía en relación a las oportunidades para el desarrollo de prácticas generativas en su formación. Estudios Pedagógicos, 42(4), 145-163. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500009

Ochoa, L. y Cueva, A. (2020). Complejidad lingüística: Revisión bibliográfica. Signo y Pensamiento, 39(77). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/32433

OCDE (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicators- Paris: OECD Publishing. http:// dx.doi.org/10.187/eag-2016-en

Ordóñez, C. L. (2018). Learning, communication and innovation in the training of language teachers in Colombia. Revista Colombiana de Educación, 75, 187-214. https://doi.org/10.17227/rce. num75-8108

Polo, Á. H. Q. (2019). From utopia to reality: Trans-formation of pedagogical knowledge in english language teacher education. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 21(1), 27-42. https://doi.org/10.15446/profile.v21n1.70921

Quintero, E. (2017). Teaching in Context: The Social Side of Education Reform. Boston: Harvard Education Press.

Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Van Damme, J., Townsend, T., Teddlie, C. y Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): A state-of-the-art review. School effectiveness and school improvement, 25(2), 197-230. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0924 3453.2014.885450?casa_token=Os41hQcLpYsAAAAA%3A1B_JlwGP0biBu9QQ9eL8r72kyj2T_ BIaJASfeGjKVUE5Y_M7MWkXVkJKchizwRgXNE8MSABjLCIRg4dXQg

Risan, M. (2020). Creating theory-practice linkages in teacher education: Tracing the use of practice-based artefacts. International Journal of Educational Research, 104(May). https://doi. org/10.1016/j.ijer.2020.101670

Rodríguez, E. y Grilli, J. (2016). Desafíos del modelo de práctica resonancia colaborativa en la formación inicial de profesores TT. Educar Em Revista, 62, 199-227. https://doi.org/10.1590/0104- 4060.46406

Roys, N. y Franco, A. (2019). Integración de las TIC para mejorar las habilidades de estudiantes de lenguas extranjeras de comunidades vulnerables. Sophia, 15(2), 5-17. https://doi.org/http:// dx.doi.org/10.18634/sophiaj.15v.2i.770

Sar?çoban, A., Tosuncuo?lu, I. y K?rmizi, Ö. (2019). A technological pedagogical content knowl- edge (TPACK) assessment of preservice EFL teachers learning to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(3), 1122-1138. https://doi.org/10.17263/ jlls.631552

Schon, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós

Suárez, S. A. y Basto, E. A. (2017). Identifying Pre-Service Teachers’ Beliefs About Teaching EFL and Their Potential Changes. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 19(2), 167-184. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.59675

Sucuo?lu, E. (2017). English Language Teachers’ Perceptions on Knowing and Applying Contemporary Language Teaching Techniques. Profile: Issues in Teachers ? Professional Development, 19, 65-79. https://doi.org/10.15446/profile.v19n_sup1.68518

Unal, M. y Ilhan, E. (2017). A Case Study on the Problems and Suggestions in Foreign Language Teaching and Learning at Higher Education. Journal of Education and Training Studies, 5(6), 64. https://doi.org/10.11114/jets.v5i6.2302

Valeo, A. y Faez, F. (2013). Career development and professional attrition of novice ESL teachers of adults. TESL Canada Journal, 1-1. https://teslcanadajournal.ca/tesl/index.php/tesl/article/ view/1164

Vezub, L. F. (2016). Los saberes profesores en la formación inicial. La perspectiva de los formadores Teacher Knowledge in Initial Education. The Perspective of Teacher Educators. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 53(1), 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.9

Vilanova, J. C. (2012). Revisión bibliográfica del tema de estudio de un proyecto de investigación. Radiología, 54(2), 108-114. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S0033833811002189

Most read articles by the same author(s)