Concepciones docentes sobre la promoción del desarrollo de la destreza “observar” y su evidencia en la práctica pedagógica
Main Article Content
Abstract
This article describes a case study in
an educational institution in the city
of Barranquilla in order to establish
whether the views on promoting the
development of the thinking skills
“observe”, of their teachers on the
degree of transition from pre-school
level, are evident in their pedagogy.
The research was approached from
a qualitative perspective and from
theories of Villarini (1991), Amestoy
of Sanchez (1992), Raths (1997)
and Priestley (1996).
Results showed that the
conceptions of teachers
emphasizing the importance
of the development of thinking
skills as a basis for observing the
development of more complex
thinking skills and other learning
facilitators, but in practice is not
evident or clear the pedagogical
intention of methodological
foundations, and similarly, it was not
stimulated multisensoriality implicit
in this important skill. The first
steps being taken towards this task
are a product of institutionalized
conceptions, which in future
could lead to appropriate learning
spaces for the development of this
important skill.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amestoy de Sánchez, M. (1991).
Desarrollo de habilidades del pensamiento:
Procesos básicos del pensamiento.
México: Trillas.
Amestoy de Sánchez, M. (1992).
Desarrollo de habilidades del pensamiento:
Creatividad. México: Trillas.
Asociación Mundial de Educadores
Infantiles (2006).
La educación de la primera infancia. Reto del
siglo XXI. México: Trillas.
Bonilla, E. (1997).
La investigación en Ciencias Sociales: Más
allá del dilema de los métodos. Bogotá:
Norma.
Cervantes, J.; Escalante, E. L.; Pernet, J.
y Piedrahita, E. (2008).
Las concepciones de los docentes sobre la promoción del desarrollo de la destreza de la observación y su evidencia a través de la práctica pedagógica. [Tesis de maestría en Cd-Rom]. Barranquilla: Universidad del Norte.
Correa, O. y Martínez, N. (2006).
El pensamiento del profesor de educación
física: un acercamiento a las prácticas
educativas institucionales. Revista Lúdica
Pedagógica, Vol. 2, (11). Bogotá: Universidad
Pedagógica Nacional. P.34- 51.
Ministerio de Educación Nacional e
Instituto de Bienestar Familiar. (2009).
Guía operativa para la prestación de servicios
para la atención integral de la primera
infancia. (Material no publicado). Consultado
en: http://www.mineducacion.gov.co/
primerainfancia/1739/articles-178515_
archivo_pdf_ruta_version_marzo_2009.pdf
priestley, m. (1996).
Técnicas y estrategias del pensamiento
crítico: salón pensante, grupos cooperativos,
aprendizaje creativo, guía de motivación,
para profesores y padres. México: Trillas.
Raths, L. E. y col. (1997).
Cómo enseñar a pensar. Teoría y aplicación.
México: Paidós.
Villarini, A. (1991).
Manual para la enseñanza de destrezas
de pensamiento. San Juan: Proyecto de
Educación Liberadora.