El reto de formar a los periodistas en el siglo XXI
Main Article Content
Abstract
The advance of ICT and their impact in the new generation of tools and websites have produced an increase of the complex labor around the communication area. The high complex scenarios bring as result the need to do an analysis that allows us to understand how shaping the new worker generation is related to the Medias.
The present article will do a theoretical reflection around the research process referred before; it gave origin to the research at the Universidad del Norte, "The ciberjournalism from the Communications and Journalism Faculties in Colombia".
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
BRIGGS, M. (2007). Periodismo 2.0, Texas: Universidad de Texas.
CASADO, R. (2006). Alfabetización digital: ¿qué es y cómo debemos entenderla? Claves de la alfabetización digita. Recuperado en mayo, 2, 2008, disponible en: http://www.fundacion.telefonica.com/forum/Alfabetizacion/#.
COHEN, D. (2007). Desafíos de la Responsabilidad Social Universitaria. Razón y Palabra, 55, 1-14.
ESPINOZA, C. (2008). La Web 2.0 en salas de redacción preocupa a la Asociación Mundial de Periódicos. Cobertura Digital. Recuperado en mayo, 6, 2008, disponible en: http://www.coberturadigital.com/2008/04/03/la-web-20-en-salas-de-redaccion-preocupa-a-la-asociacion-mundial-de-periodicos/.
EIKELMANN S. ef al. (2007). Web 2.0: Profiting from the Treta. Sfrafegy + Business. Recuperado en noviembre 15, 2007, disponible en: http://www.strategy-business.com/media/file/leading_ideas-20070807.pdf.
FEITO, R. (2006). Alfabetización Digital: Un nuevo paradigma pedagógico. Colección Fundación Telefónica, (4), 99-106.
FERRATE, G. (1995). Autopistes de la informació, autopistes de la formación: Aufopisfes de la Informació. V Converses a la Pedrera. Barcelona: Centre d'Investigació de la Comunicació.
FUMERÒ, A. y Sáez, F. (2006). Blogs. En la vanguardia de la nueva generación Web. Madrid: Novatica.
FUMERO, A. y Roca G. (2007). Web 2.0. Fundación Orange. Recuperado en mayo, 6, 2008, disponible en: http://www.fundacionorange.es/areas/00_mapa/contacto.asp.
LARRONDO, A. (2005). La interactividad como aliada del público: estímulo democrático y nuevos retos para la participación en los medios digitales. El ecosistema digital: modelos de comunicación, nuevos medios y público en Internet. Recuperado en mayo 1, 2008, disponible en: http://www.uv.es/demopode/libro1/EcosistemaDigital.pdf.
LUZÓN, V. (2008). La Formación Continuada del Periodista: El Mundo Digital. Asociación Internacional de Jóvenes Investigadores en Comunicación. Recuperado en diciembre 21, 2008, disponible en: http://www.aijic.com/comunica/comunica1/LUZON.HTM.
LLÓPIS, E. (2006). Alfabetización Digital: Estrategias formativas. Colección Fundación Telefónica, 5, 107-112.
MORENO, A. (2006). "La alfabetización digital: nuevos desafíos, nuevas oportunidades". Claves de la alfabetización digital. Recuperado en mayo 2, 2008, disponible en: http://www.fundacion.telefonica.com/forum/Alfabetizacion/#.
O'REALLY T (2006). Qué es Web 2.0. Patrones del diseño y modelos del negocio para la siguiente generación del software. Sociedad de la Información. Recuperado en mayo 6, 2008, disponible en: http://sociedaddelainformacion.telefonica.es/jsp/articulos/detalle.jsp?elem=2146
PAZ, M. (2007). Web 2.0 para reporteros. Miguel Paz. Recuperado en mayo 6, 2008, disponible en: http://miguelpaz.blogspot.com/2007/08/de-qu-sirve-no-es-acaso-para-nios.html.
RENAU, E. (2005). De la alfabetización digital a la multimedia. Educaweb. Recuperado en mayo 7, 2008, disponible en: http://www.educaweb.com/EducaNews/interface/asp/web/NoticiesMostrar.asp?NoticiaID=532&PublicacioID=124
SARTORI, G. (2002). Homo videns. La Sociedad teledirigida. Madrid: Taurus.