Deserción estudiantil en la Universidad de Ibagué, Colombia: una lectura histórica en perspectiva cuantitativa.
Main Article Content
Abstract
The article presents a quantitative reading of the students' university desertion of undergraduate in Ibagué's University, indicating the gravity of the problem and the scanty level of institutional that can be generalized attention to the majority of institutions of universitary education, (IES) in Colombia.
More than the half of the university students leave their careers(races) without obtaining a professional degree; a students' high proportion they prolong the time of studies besides a high internal rotation. Differences exist in the rate of desertion among the programs and one presents a worrying phenomenon of precocious desertion. The financial crisis, the lack of vocational orientation and the decrease in the age of revenue to the university, seem not to explain the problem of a satisfactory way. It is a historical, structural phenomenon and a problem of the quality of the education, the social value and the capacity of the IES in captivating to retain the youth.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
ABARCA, M. & CARAZO, Z. (1990) Causas de la deserción estudiantil y reprobación de cursos en el ITCR: la opinión del profesor y el estudiante. Cartago: ITCR.
ÁLVAREZ, J.M. (1997) Etiología de un sueño o el abandono de la universidad por parte de los estudiantes por factores no académicos. Bogotá: Universidad Autónoma de Colombia.
CAICEDO, G. (2007) Colombia. Alto porcentaje de deserción universitaria; Estadística alcanza el 52% y es considerada como una verdadera 'tragedia nacional'. En Diario La Prensa, pp. 14. Consultado en enero 2004 en: http://www.poorbuthappy.com/colombia/node/12015.
DÍAZ, M. (2002) Flexibilidad y educación superior en Colombia. Serie Calidad de la Educación Superior 2. Bogotá: ICFES-MEN.
GIRALDO, U., ABAD, D. & DÍAZ, E. (2005) Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. Bogotá: CNA.
MEN. Ministerio de Educación Nacional. (2008) Educación superior en Colombia. Bogotá, MEN.
GIRÓN, L. & GONZÁLEZ, D. (2005). Determinantes del rendimiento académico y la deserción estudiantil en el programa de economía de la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. Consultado en abril del 2007 en: http://revistaeconomia.puj.edu.co/revista 3/9.pdf
GÓMEZ, V.M. (2004) Problemas de contextualización de la reforma académica en la Universidad Nacional. Bogotá: Departamento de Sociología, Instituto de Investigación en Educación.
HERNÁNDEZ. C. A., PLATA, J. et al. (2005). Navegaciones. El magisterio y la investigación. Bogotá: UNESCO-COLCIENCIAS.
MARTÍN-BARBERO, J. (2003) Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. México: FCE.
MEN. Ministerio de Educación Nacional. (2006) Boletín informativo de Educación Superior, 7. Bogotá: MEN.
MEN. Ministerio de Educación Nacional. (2007a) Estrategias para disminuir la deserción en educación superior. Bogotá: MEN.
MEN. Ministerio de Educación Nacional. (2007b) Educación superior en Colombia. Bogotá: MEN.
OEI. Organización de Estados Iberoamericanos. (2004) La juventud en Iberoamérica. OEI.
ROJAS, M. (2007) La responsabilidad social de las universidades en la socialización política del estudiante como componente central de la formación integral. Hologramática 12. Buenos Aires: UNLZ.
ROJAS, M. & CALDERÓN, M. (2007) El problema de la deserción estudiantil en la Universidad de Ibagué. Una lectura social y educativa en el horizonte de un compromiso institucional. Ibagué: Universidad de Ibagué.
UPN. Universidad Pedagógica Nacional. (2006) La deserción estudiantil: reto investigativo y estratégico asumido en forma integral por la UPN. Bogotá, UPN.
VÉLEZ, A. & LÓPEZ, D. (2004) Estrategias para vencer la deserción universitaria. Educación y educadores, 7, 117-203.
VIVAS, J. (2005) El abandono de estudiantes universitarios. Análisis y reflexiones sobre la experiencia de la Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona: UAB.