Abstract
With this essay, it is my purpose to contribute to the reflection on the type of text said to be the most widely used around the world, the essay. To do so, I concentrate in views expressed by German thinker T.W. Adorno.
Firstly, I expose the main features of this kind of text according to the author of the Frankfurt School. Secondly, I refer to two closely related notions in this author: the notions of critical theory and dialectics; and finally, I outline the didactical implications that this notion may involve. I will focus on the following Adorno's texts: "The Essay as Form," "The Idea of Natural History," "Cultural Criticism and Society" and Negative Dialectics. Adorno characterizes the essay as a "genre" the features of which are autonomy, the celebration of the individual and the critical spirit; its configuration will resemble that of a musical composition.
References
ADORNO, T.W. (1962) El ensayo como forma. Notas de literatura. Barcelona: Ariel.
ADORNO, T.W. (1983) La crítica de la cultura y la sociedad. Crítica cultural y sociedad. Madrid: Sarpe.
ADORNO, T.W.(1983) Terminología filosófica, I. Madrid: Taurus.
ADORNO, T.W. (1991) Actualidad de la filosofía. Barcelona: Paidós-ICE-UAB.
ADORNO, T.W. (1992) Dialéctica negativa. Madrid: Taurus.
BOGOYA, D. (2000) Competencias y proyecto pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
BENSE, M. (1952) Sobre el ensayo y su prosa. En Über den Essay und seine Prosa, Merkur, 1, 414-424; y Plaktwelt Stuttgart: Deutsche Verlag-Anslat. Consultado en www.eu.microsoft.com/germay/homeoffice/encarta_enzy/
GÓMEZ L. (1992) Teoría del ensayo. México: UNAM, 1993. Consultado en: http://ensayo.rom.uga/edu/critica/ensayo/gomez
GÓMEZ M. (2003) Introducción a la didáctica de la filosofía, Pereira: Editorial Papiro-Universidad Tecnológica de Pereira.
LUKÁCS, G. (1975) "Sobre la naturaleza y forma del ensayo", en: El alma y las formas y Teoría de la novela. Barcelona: Grijalbo.
PÁEZ, L.. (ed.) (2001) La escuela de Frankfurt. En Teoría y crítica de la sociedad. Ensayos y textos. México: UNAM.
SÁNCHEZ, L. (2001, oct.-dic.) Ensayos: anotaciones preliminares sobre su composición en el entorno escolar. Educación y pedagogía, XII, 31, 135-148. Medellín: Universidad de Antioquia-Facultad de Educación.
VELA, J. (2006) ¿Cómo escribir ensayos? Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.