Influencia de la tecnología en el aprendizaje de cálculo diferencial y estadística descriptiva

Main Article Content

Rafael Escudero Trujillo
Humberto Llinás
Virgilio Obeso
Carlos Rojas

Abstract

This article shows the results of the research: The influence of technology on learning of Differential Calculus and Descriptive Statistics in students of Engineering Basic Cycle. In order to achieve this aim, a quasi experimental design with control and experimental group and only one post test application was used. The Derive program was used in Differential Calculus, and the Statgraphics in Descriptive Statistics. It was found that experimental groups, in which students were taught with Derive and Statgraphics (N= 25 and N=25), had a slight better performance than that of students in control groups (N=22 and N=16) who were taught without using these programs, but there was not a statistically significant difference.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Rafael Escudero Trujillo, Universidad Del Norte.

Universidad Del Norte.

Humberto Llinás, Universidad Del Norte.

Profesor Titular (Matemáticas y Estadística),  Doctor (Matemáticas).

Virgilio Obeso, Universidad Del Norte.

Docente (Atlántico) ESPECIALIZACION EN MATEMATICAS (Atlantico)  Licenciado en Matemáticas y Física. (Atlántico)  

Carlos Rojas, Universidad Del Norte.

Universidad Del Norte.

References

BARRERA, F. & SANTOS. L. (2000)Cualidades y procesos matemáticos en la implementación y solución de problemas: Un caso hipotético de suministro de alimentos. Proyecto de Incorporación de nuevas tecnologías al currículo de matemáticas en Colombia. Bogotá: MEN. Serie Memorias.

BRIONES, G. (1998)La investigación social y educativa. Formación de docentes en investigación educativa Bogotá: Convenio Andrés Bello.

CAMARGO, L. (2003)Un descubrimiento en clase de geometría. Tecnologías computacionales en el currículo de matemáticas. Bogotá: MEN. Serie Memorias.

FIALLO, J. (2004)Talleres para la formación de docentes en el uso didáctico de nuevas tecnologías en la educación matemática. Bogotá: MEN. Serie Documentos.

HELMS, C. & HELMS, D. (1992)Multimedia in education (Report Nº IR-016-090). Proceding of 25th Summer conference of Association of small computer users in Education. North Myrtle Beach, Sc (Eric document).

LUPIAÑEZ, J. & MORENO, L. (2002)Tecnología y representaciones semióticas en el aprendizaje de las matemáticas. Bogotá: MEN. Serie Memorias.

MORENO, L. & ROJANO T. (2002)Educación Matemática: Investigación y Tecnología en el nuevo siglo. Bogotá: MEN. Serie Documentos.

NOVAK, J. & GOVIN, D. (1998)Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.

SCHOENFELD, A. (1994)Reflections on doing and teaching mathematics. A. Schoenfeld (Ed), Mathematical thinking and problem solving. Hilisade,

N.J. Erlbaun.

WERTSCH, J. (1993)Voices of the mind: a sociocultural approach to meditated action. Cambridge: University Press.

Most read articles by the same author(s)