New technologies and geographic education: the present challenge
Main Article Content
Abstract
This article aims to show how the incorporation of ICTs in education, especially in the area of Social Sciences, Geography in this specific case, becomes an invaluable educational resource for teaching concepts and acquiring skills needed in this area. The article starts highlighting the most important flaws in the teaching of geography, then points to the importance of using ICTs as a teaching resource that will contribute to overcome these problems and Anally presents a pedagogical experience in the German School of Barranquilla showing how the implementation of these new technologies, facilitates the process of teaching-learning, providing students the basic skills needed for understanding spatial dynamics.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Buzai, G. (2006). Geografía y Sistemas de Información Geográfica. En: Hiernaux, D. & Lindón, A. Tratado de Geografía Humana (pp.582-600). Barcelona: Anthropos y Universidad Autónoma Metropolitana de Iztapalapa, México.
Cerón, B. (1987). Necesidad de especialización en investigación y docencia de la geografía. Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía. pp.271-284.
De Moreno, A. (1987). Problemas y características de la enseñanza de la geografía en Educación Básica. Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía. pp.197-216.
Delgado, O. (1988). Permanencia del determinismo geográfico en la enseñanza en la geografía en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 18, pp.98-112.
Delgado, O. (1989). La importancia de la enseñanza de la geografía. Revista Colombiana de Educación, 20, pp.101-109.
Delgado, O., Murcia, D. & Díaz, H. (1999). Geografía Escolar: discursos dominantes y discursos alternativos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Programa RED.
Fernández, M. (2007). Discursos y prácticas en la construcción de un temario escolar en Geografía. En: Gurevich, R. & Fernández, M. (coord.). Geografía nuevos temas, nuevas preguntas. (pp.17-36). Buenos Aires: Biblos.
Graves, N. (1997). La Enseñanza de la Geografía. Madrid: Visor
Gurevich, R. & Fernández, M. (coord.). (2007). Geografía nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos.
Gurevich, R. (2007). Claves pedagógicas para un análisis geográfico. En: Gurevich, R. & Fernández, M. (Coord.). Geografía nuevos temas, nuevas preguntas. (pp.171-202). Buenos Aires: Biblos.
Hiernaux, D. & Lindón, A. (2006). Tratado de Geografía Humana. Barcelona: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana de Iztapalapa.
Llanos, E. (2006). El papel de la Geografía en la época actual: el caso de la educación. Zona Próxima 7, pp.86-95.
López, L. (2006). Geografía y ciberespacio. En: Hiernaux, D. & Lindón, A. (eds.). Tratado de Geografía Humana. (pp.536-556). Barcelona: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana de Iztapalapa.
Litwin, E., Maggio, M & Lipsman, M. (2004). Tecnologías en las aulas. Madrid: Amorrortu.
Ltiwin, E. (2005). Tecnologías educativas en tiempos de internet. Madrid: Amorrortu.
Martín, R. (2005). Las nuevas tecnologías en la educación. Cuadernos Sociedad de la información 5. Madrid: Fundación AUNA. Extraído de: www.fundacionauna.org
Martínez, F. & Prendes, M. (2004). Nuevas tecnologías y educación. Madrid: Pearson.
Mérenne-Schoumaker, B. (2006). La enseñanza de la Geografía. En: Hiernaux, D. & Lindón, A. (eds.). Tratado de Geografía Humana. (pp.628-644). Barcelona: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana de Iztapalapa.
Tejeda, A. (1987). Errores en la enseñanza-aprendizaje de la geografía en la educación media. Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía, pp.231-244.