Social representations of La portada natural monument: What do the students tell us and drawings about understanding of the environment
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of the study Social Representations of the natural monument La Portada of Antofagasta in Chile. The aim was to observe and register in ethnographic form the social interaction In natural situations of learning, to describe non documented phenomena, to find meaning to the language of students and to describe their social representations of their geographical, social and cultural environment to document the form in which the students of initial, basic and media education level represent and express their knowledge and their relation with the environment. The results show that the students do not describe the direct experience with the environment but in their expressions they use formal knowledge, indirect experiences and what other people or the mass media say.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amar Amar, J., Abello Llanos, R. & Tirado García, D. (2004). Desarrollo infantil y construcción del mundo social. Barranquilla: Uninorte.
Banchs, M. A. (1986). Concepto de representaciones sociales: análisis comparativo. Revista Costarricense de Psicología (89), pp.23-37.
Boyer, P. (2002). Restricciones cognitivas sobre las representaciones culturales: Volumen II. En L. Hirschfeld, & S. Gelman, Cartografía de la mente (pp.193-220). Barcelona: Gedisa.
Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Y. Moscovici, Social repretations. Londres: Cambridge University Press.
Ministerio de Educación Chile. (2003). Planes y programas de estudio NBl y NB. Planes y programas de estudio NB2. Comprensión del medio, natural, social y cultural. Santiago: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación Chile. (2008). Programas Pedagógicos NTl y NT2. Programa pedagógico: Descubrimiento del medio natural NTl. Santiago: Ministerio de Educación.
Moscovici, S. & Farr, R. (1988). Psicología Social. Volumen II. Barcelona: Paidós.
Pereira de Sá, C. (1996). Núcleo central de las representaciones sociales. Petrópolis: Vozes.
Perez, S., G. (2004). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.
Restrepo, B. (2002). Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Investigación en educación. Colombia: Arfo.
Rivera Lam, M. (2009). Estudio etnográfico sobre las representaciones sociales en las práscticas comunicativas, relaciones sociales, rituales y significados en el contexto de la crisis educativa chilena. [Tesis doctoral]. Arica: Universidad Católica del Norte-Universidad de Tarapacá.
Rivera, M., Cortés Gómez, W., Guillén, I., & Uribe, P. (2011). Los niños y el desierto: representaciones del norte de Chile. Antofagasta: Universidad de Antofagasta-Universidad de Tarapacá.
Rivera Lam, M., González, F., & Galindo, M. (2009). Representaciones sociales sobre comprensión y producción de textos. Sonora: Universidad de Sonora.
Rivera Lam, M., Gonzalez, F., Galindo, M., & Castro, C. (2011). Mundos representados: lectura y escritura de los estudiantes universitarios. Barcelona: EAE.
Rosa, D. l. (1996). Memoria social, identidad nacional y respresentaciones socials: ¿son constructos convergentes? Un estudio sobre la Unión Europea y sus Estados miembros con una mirada hacia el pasado. En L. Hirschfeld, & S. Gelman, Cartografía de la mente. Volumen II. (Cap. XVIII). Barcelona: Gedisa.
Sergei, M. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Strauss, S. & Shilony, T. (2002). Los modelos de los docentes respecto de la mente infantil y el aprendizaje. En L. Hirschfeld, & S. Gelman, Cartografía de la mente. Volumen II. (págs. 275-299). Barcelona: Gedisa.
Vosniadou, S. (2002). Propiedades universales y culturo-específicas de los modelos mentales de los niños acerca de la Tierra. En L. Hirschfeld, & S. Gelman, Cartografía de la mente. Volumen II. (págs. 221-243). Barcelona: Gedisa.