Reading, writing, and quality in Colombian universities
Main Article Content
Abstract
This research report is part of the project “What for is reading and writing in Colombian university? A contribution to the consolidation of the academic culture in the country (COLCIENCIAS code PRE000439015708). It presents the statistics results obtained about the aims the students have when they read and write in our universities; it also notes the implications these results may have in the quality of our higher education. It is a descriptive and interpretative study result of a survey applied to undergraduate students from 17 Colombian universities; the population was constituted by students and by teachers chosen as samples of significant practices in reading and writing; we also show here what was said during two discussion groups called to react upon the results. Those results show that the university students read and write mostly for the subjects of their careers, far from investigation, without major epistemological function. This would indicate an academic quality which needs policies or orientations that correct such trends.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico y sociedad. Madrid: Morata y Paideia.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos: la indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa
Carlino, P. (2008). Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura académica: ¿por qué es necesaria la alfabetización académica?. En: E. Narváez & S. Cadena (comps), Los desafíos de la cultura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Cali: Universidad Autónoma de Occidente.
Carvajal, G. (2008). "Prácticas de lectura y escritura, tecnologías de la información y procesos de producción y apropiación de conocimientos en el ámbito universitario". En: 2° Encuentro Nacional y 1° Internacional sobre lectura y escritura en educación superior, Memorias. Bogotá (18-19 de septiembre de 2008).
Cisneros, M. & Vega, V. (2011). En busca de la calidad educativa a partir de los procesos de lectura y escritura. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Flórez, R. & Gutiérrez, M. (2011). Alfabetización académica: una propuesta para la formación de docentes universitarios. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Giraldo U., Abad, D. & Díaz, E. (2001). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. Recuperado de www.cms-static.colombiaaprende.edu.co/.../articles-186502_doc_ academico10.pdf ?biaaprende.edu.co/.../articles-186502_doc_ academico10.pdf ?...
Grupo de Investigación en Didáctica de la Lengua Materna y la Literatura (DiLeMa) (2008). Estado del arte de las concepciones sobre prácticas de lectura y escritura en la universidad colombiana, Recuperado de www.colombiaaprende.edu.co/ht ml/home/...article-248749_Estudio_del_arte_lectura_escritura_básica[1].pdf
Ibáñez, J. (1986). Más allá de la sociología: el grupo de discusión: técnica y crítica. Madrid: Siglo XXI de España Editores
Lahire, B. (2000). Culture écrite et inégalité scolaire: sociologie de l'échecscolaire. Lille: PUL.
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible, lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
Maldonado, M. (2008). Competencias, método y genealogía: pedagogía y dialéctica del trabajo. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Mockus, A. et al. (1995). Las fronteras de la escuela: articulaciones entre conocimiento escolar y conocimiento extraescolar. Bogotá: Magisterio.
Murillo, M. (2009). Estado de la investigación en la enseñanza de la lectura y la escritura en la universidad colombiana y latinoamericana. En: redlees, Tercer Encuentro Nacional y 2° Internacional de Lectura y escritura en educación superior. Memorias, Cali, 8-9, octubre, 2009 [CD-rom].
Observatorio de Educación del Caribe Colombiano de la Universidad del Norte (2011). La calidad de la educación vista desde el oecc de la Universidad del Norte, Recuperado de http://es.scrib.com/doc/55014473/Lacalidad-de-la-Educacion-vistadesde-el-OECC-de-la-Universidad-del-Norte
Pérez, M. & Rincón, G. (coords.) (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana?: un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Bogotá: Colciencias - Pontificia Universidad Javeriana.
Pérez, M. & Rodríguez, A. (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana?: caracterización de prácticas de lectura y escritura en 17 universidades. REDU, Revista de Docencia Universitaria. 11 (1), enero - abril.
Posada, R. (2008). Competencias, currículo y aprendizaje en formación superior. Barranquilla: Universidad del Atlántico-RUDECOLOMBIA.
Tünnermann, C. (2011). Seminario Políticas educativas de evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe desde el contexto de la pertinencia. Barranquilla [Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad del Atlántico] conferencia.
UNESCO (1995). Documento de políticas para el cambio y el desarrollo de la educación superior. París: UNESCO.