The personal diary: a possibility of working literature and writing in the dialogue of the subjectivities

Main Article Content

Vilma Beatriz Benavides Mendez
Gloria Vera de Orozco

Abstract

This document describes a research experience in the classroom, developed with students in basic education, in the field of language. The central objective was to strengthen the processes of interpretation and text production through literature. The intention of the teacher research is to analyze dialogue between subjectivities that is established when the student interacts with the literary work by writing in her "Personal Diary". This methodology is supported by the theoretical principles on the dialogism of Bakhtin and Vygotsky's social interaction; the understanding and production of texts according to Van Dijk and Cooper. The students guided their actions from pedagogy projects applying inter-disciplinarity and integration of knowledge. Thus they have advanced in the processes of interpretation and text production.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Vilma Beatriz Benavides Mendez, Docente

Maestra, licenciada en psicopedagogía, especialista en psicolingüística, magister en educación. Docente tiempo completo I.E.T.D. helena de Chauvin. Docente catedrático Facultad de educación universidad del Atlántico. Programa español y literatura. Docente investigador de la red de la transformación de la formación docente en lenguaje.

Gloria Vera de Orozco, Docente Catedrática Facultad de Ciencias de la Educación Universidad del Atlántico Programa Español y Literatura, Docente Investigadora de la RED de la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje.

Maestra, licenciada en lenguas modernas, especialista en psicolingüística, magíster en educación. Docente tiempo completo institución educativa distrital helena de Chauvin. Docente catedrático facultad de educación universidad del atlántico. Programa español y literatura. Docente investigador de la red de la transformación de la formación docente en lenguaje. 

 

References

Bajtin, M (1986). El problema del contenido, del material y de la forma en la creación artística verbal. En Problemas Literarios y Estéticos. La Habana: Arte y Literatura.

Bajtin, M. (1999). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Cooper, D. (1998). Cómo comprender la lectura. Barcelona: Visor.

Eco, U. (1987). Lector in fabula. Lumen: Barcelona.

Van Dijk, T. (1983). La ciencia del texto. Barcelona: Paidós.

Vigotsky, L.(1995). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: Fausto.