Factors impeding the implementation of technology in the classroom

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Gerardo Chacón Rojas
José Antonio Yañez
Juan Manuel Fernández Cárdenas

Abstract

This paper shows the results of a research aimed at identifying the factors that prevent teachers from implementing technological resources in the classroom. The study was carried out with the participation of teachers, parents and students from the Centro Educativo Alto Quebradón, Caquetá, Colombia. The methodological approach used was the mixed one, because data were collected by using both quantitative techniques (surveys) and qualitative ones (observations, diaries, and interviews). This research process was important for teaching because it has given information about some administrative and functional problems, which make it difficult to apply, in rural zones, different technological resources that could facilitate the processes of socialization and communication of information. Results show that factors such as lack of training in the use of various technological tools and the lack of technological infrastructure prevent teachers from using this kind of resources in the teaching-learning processes.

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Artículo de investigación
Author Biographies

Gerardo Chacón Rojas, DIRECTOR RURAL

Licenciado en Educación Rural en la Fundación Centro Universitario de Bienestar Rural de Perico Negro Cauca. Aspirante al grado de Maestría en Tecnología Educativa con en el Tecnológico de Monterrey.

Su experiencia de trabajo la ha realizado, alrededor del campo educativo, especialmente en el área de administración educativa desde hace 12 años.

 

José Antonio Yañez, Escuela de Graduados en EducaciónMonterrey, N. L.

Escuela de Graduados en Educación, Monterrey, N. L.

Juan Manuel Fernández Cárdenas, Escuela de Graduados en EducaciónMonterrey, N. L.

Escuela de Graduados en Educación, Monterrey, N. L.

 Director del Máster en Tecnología Educativa / Profesor Titular (Escuela de Humanidades y Educación). Doctorado en Estudios de Educación y Lenguas (Facultad de Educación y Estudios de Lenguas)

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