Technology-mediated strategies that contribute to the development and socialization of knowledge in mathematics

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Norma Constanza Patiño Chicué
Salomón de Jesús Bárcenas
Juan Manuel Fernández

Abstract

The use of technology in learning environments can contribute to achieve learning goals provided the training needed to use and apply such resources. Here we present the results of the study of the teaching strategies mediated by technology and employed by basic education teachers. The objective was to identify and describe such strategies by means of the socio-cultural paradigm seen from the qualitative standpoint. The data obtained give information about pedagogical aspects that foster motivation for applying information and communication technologies as tools whose objective is to enhance academic output in mathematics. It was found that the most commonly tools used by teachers were blogs, virtual communication and web resources; likewise, the importance of learning communities was recognized.

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Artículo de reflexión
Author Biographies

Norma Constanza Patiño Chicué, Docente de primaria, aspirante al título de Maestría en Tecnología Educativa y Medios Innovadores para la Educación.

Estudió la licenciatura en Educación Rural en la Fundación Centro Universitario de Bienestar Rural. Aspirante al grado de Maestría en Tecnología Educativa con en el Tecnológico de Monterrey.

Su experiencia de trabajo ha girado, principalmente, alrededor del campo educativo, especialmente en el área de educación básica primaria desde hace 20 años

 

Estudio la licenciatura en Educación Rural en la Fundación Centro Universitario de Bienestar Rural.

Su experiencia de trabajo ha girado, principalmente, alrededor del campo educativo, especialmente en el área de educación básica primaria desde hace 20 años.

 

Salomón de Jesús Bárcenas, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey

Escuela de Graduados en Educación Nombre de la institución para la cual trabaja: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, campus Universidad Virtual, Centro de Graduados en EducaciónFormación y áreas de docencia e investigación: Maestría en Tecnología Educativa.

Juan Manuel Fernández, Escuela de Graduados en EducaciónMonterrey, N.L.

Escuela de Graduados en Educación Edificio Cedes SS1 Av.Eugenio Garza Sada 2501 Sur Col. Tecnológico C.P. 64890 Monterrey.

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