Imaginary of the mothers-students of Bachelor in Spanish and Literature about language development in children

Main Article Content

Laura Cristina Bonilla Neira
Martha Liliana Melo Villamizar

Abstract

Currently, female students are living a new stage. This research article shows how Mother-Students (MS), specifically from the academic program Spanish and Literature at Universidad Industrial de Santander (Bucaramanga, Colombia), are part of a versatile new generation of women in a critical context (such as facing society as MS) that assist the development process of their children.
Essentially, the MS responded to questions related to the cultural practices performed with their kids, how they are accompanying their educational process and how they participated in the process of language development. The characterization of this scenario is shown, the analysis by categories from theories of language acquisition and the psycho-pedagogical development are exposed. The study was ethnographic with profound interview.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Laura Cristina Bonilla Neira

Licenciada en Español y Literatura Candidata a Magíster en Semiótica Universidad Industrial de Santander.

Martha Liliana Melo Villamizar, Universidad Industrial de Santander

Licenciada en Español y literatura UIS.

 

References

Bedoya, M. (2010). Desarrollo del lenguaje en el niño. Conferencia académica en el marco de la cátedra de Lingüística II de la UIS. Bucaramanga [Inédito]

Bonilla, L.C. (2011). Lenguaje: naturaleza y desarrollo.[Entrevista a Víctor M. Longa]. En: Revista S, 5, pp. 173 -179.

Bruner, J. (1986). El habla del niño. Barcelona: Paidós. Chomsky, N. (1968). El lenguaje y el entendimiento.

Barcelona: Seix-Barral. Chomsky, N. (1974). Estructuras sintácticas. México: Siglo XXI.

Chomsky, N. (1975). Reflexiones sobre el lenguaje. Barcelona: Planeta Agostini.

Castoriadis, C. (2002). La institución imaginaria de la sociedad: el imaginario social y la institución. Vol. 2. Buenos Aires: Tusquets.

Fitor, P. (1999). Desarrollo y adquisición del lenguaje. Palma de Mallorca: Marc Recuperado de: http:// scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache: dO1XXEahfk4J:scholar.google.com/+pilar+fitor+a dquisicion+lenguaje&hl=es&as_sdt=0,5&as_vis=1

Lenneberg, E. (1975). Fundamentos biológicos del lenguaje y fundamentos del desarrollo del lenguaje (Compilación). Madrid: Alianza Universal.

Piaget, J. (1984). Lenguaje y pensamiento en el niño. Barcelona: Paidós.

Serra, M. et al (2000). La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel.

Sinclair, H. (1978). Adquisición del lenguaje y desarrollo de la mente. Barcelona: Oikos-Tau.

Skinner, B. & Holland J. (1961). Analysis of behavior: aprogram forself-instruction. New York: McGraw-Hill.

Triadó, C. & Forns, M. (1989). La evaluación del lenguaje. Barcelona: Anthropos.