Strategies of teaching and learning of reading and writing in primary education

Main Article Content

Violeta Del Carmen Pérez Ruíz
Amílcar Ramón La Cruz Zambrano

Abstract

This paper shows the results of a study, which aims to analyze the teaching and learning strategies for reading and writing in Elementary Education in Maracaibo (Zulia State, Venezuela). The theoretical framework was supported, basically, on González (2008), Mohammad (2006), and Alvarez (2004). The research was a descriptive one with a non-experimental, transactional field design. Data were collected through a survey by using a questionnaire validated by five experts. The reliability of the instrument was obtained by using Cronbach Alpha coefficient (0.98). Metacognitive strategies of attention, understanding, memorization are seldom used by teachers; the repetition indicator shows weaknesses; nevertheless, organization and elaboration are a strength in the teaching-learning strategies. From these results, workshops for teachers to facilitate literacy strategies are recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Violeta Del Carmen Pérez Ruíz, Acreditada por el Ministerio de Ciencia y Tecnología como Investigadora A. Docente Contratado categoría Titular de modalidad Presencia y a distancia (Virtual) Universidad Rafael Belloso Chacín (U.R.B.E), Universidad Pedagógica Experimental Libertador (U

Licenciada en educación. Especialista en gerencia educativa. Especialista en metodología de investigación. Doctora en Innovaciones Educativa. Acreditada por el Ministerio de Ciencia y Tecnología como Investigadora A. Docente de la Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE), Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Maracaibo. Venezuela.

 

Amílcar Ramón La Cruz Zambrano, Acreditado por el Ministerio de Ciencia y Tecnología como Investigador A. Docente Contratado categoría Titular de Universidad Rafael Belloso Chacín (U.R.B.E), Universidad Pedagógica Experimental Libertador (U.P.E.L), Tutor Docente a Distancia modalidad

Profesor en educación técnica. Especialista en Gerencia Educativa. Doctor en Innovaciones Educativas. Acreditado por el Ministerio de Ciencia y Tecnología como Investigador A. Docente de la Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE), Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Tutor Docente a Distancia modalidad Virtual Universidad del Magdalena.

References

Álvarez, T. (2004). Leer y escribir desde la educación infantil y primaria. Santander: Instituto Superior de Formación del Profesorado. Universidad Internacional Menéndez Pelayo de Santander.

Calvo, M. (2006). Introducción a la metodología didáctica. España: Editorial Eduforma.

Camacho, R. (2007). Manos arriba: el proceso de enseñanza-aprendizaje. México: S/T Editorial.

Campos.net. (2003). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Recuperado de www.camposc.net/0repositorio/ensayos/00estrategiasenseaprendizaje.pdf.

Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa. (3ra ed.). Maracaibo, Edo. Zulia.

Coll, C. (1986). Psicología genética y aprendizaje escolares. México: Siglo XX.

Díaz Barriga, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill Interamericana.

Duplá, F. (2006). Los procesos de lectura y escritura. Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura.

González, V. (2008). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: Editorial Paz.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4a ed.). México: McGraw-Hill.

Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación holística. Caracas: Sypal.

Kenneth, J. (1992). Las ciencias naturales en la educación básica. México: Santillana.

Londoño, L. (1990). El analfabetismo funcional: un nuevo punto de partida. Madrid: Popular.

Mohammad, G. (2006). Taller de lectoescritura en español: lecciones para maestros bilingües. España: Lulu.com.

Monereo, C. (1999). Estrategias de aprendizaje en la educación formal. "Enseñar a pensar y sobre pensar". Barcelona: Rdebe.

Mora, D. (2009). Didáctica de las matemáticas. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Colección Educación.

Nisbet, J. & Shucksmith, J. (1997). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana.

Ocaña, J. (2007). Mapas mentales y estilos de aprendizaje (Estrategias de aprendizaje). San Vicente, Alicante: Editorial Club Universitario.

Palella, S. & Martns, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: Fedupel.

Plan Nacional Simón Bolívar (2007). Primer Plan Socialista, PSS0 Desarrollo económico y social de la nación 2007-2013. Caracas.

Ruiz, C. (1998). Instrumentos de investigación educativa. Barquisimeto: Cideg.

Sierra, R. (1991). Técnicas de investigación social, (7a ed.). Madrid: Paraninfo.

UNESCO (2005). Informe de seguimiento de la EPT. Educación para todos. El imperativo de la calidad. París: Unesco.

Woolfolk, L. (2006). Psicología educativa. Buenos Aires: Pearson.