Strategies of teaching and learning of reading and writing in primary education
Main Article Content
Abstract
This paper shows the results of a study, which aims to analyze the teaching and learning strategies for reading and writing in Elementary Education in Maracaibo (Zulia State, Venezuela). The theoretical framework was supported, basically, on González (2008), Mohammad (2006), and Alvarez (2004). The research was a descriptive one with a non-experimental, transactional field design. Data were collected through a survey by using a questionnaire validated by five experts. The reliability of the instrument was obtained by using Cronbach Alpha coefficient (0.98). Metacognitive strategies of attention, understanding, memorization are seldom used by teachers; the repetition indicator shows weaknesses; nevertheless, organization and elaboration are a strength in the teaching-learning strategies. From these results, workshops for teachers to facilitate literacy strategies are recommended.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Álvarez, T. (2004). Leer y escribir desde la educación infantil y primaria. Santander: Instituto Superior de Formación del Profesorado. Universidad Internacional Menéndez Pelayo de Santander.
Calvo, M. (2006). Introducción a la metodología didáctica. España: Editorial Eduforma.
Camacho, R. (2007). Manos arriba: el proceso de enseñanza-aprendizaje. México: S/T Editorial.
Campos.net. (2003). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Recuperado de www.camposc.net/0repositorio/ensayos/00estrategiasenseaprendizaje.pdf.
Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa. (3ra ed.). Maracaibo, Edo. Zulia.
Coll, C. (1986). Psicología genética y aprendizaje escolares. México: Siglo XX.
Díaz Barriga, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill Interamericana.
Duplá, F. (2006). Los procesos de lectura y escritura. Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura.
González, V. (2008). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: Editorial Paz.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4a ed.). México: McGraw-Hill.
Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación holística. Caracas: Sypal.
Kenneth, J. (1992). Las ciencias naturales en la educación básica. México: Santillana.
Londoño, L. (1990). El analfabetismo funcional: un nuevo punto de partida. Madrid: Popular.
Mohammad, G. (2006). Taller de lectoescritura en español: lecciones para maestros bilingües. España: Lulu.com.
Monereo, C. (1999). Estrategias de aprendizaje en la educación formal. "Enseñar a pensar y sobre pensar". Barcelona: Rdebe.
Mora, D. (2009). Didáctica de las matemáticas. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Colección Educación.
Nisbet, J. & Shucksmith, J. (1997). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Santillana.
Ocaña, J. (2007). Mapas mentales y estilos de aprendizaje (Estrategias de aprendizaje). San Vicente, Alicante: Editorial Club Universitario.
Palella, S. & Martns, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: Fedupel.
Plan Nacional Simón Bolívar (2007). Primer Plan Socialista, PSS0 Desarrollo económico y social de la nación 2007-2013. Caracas.
Ruiz, C. (1998). Instrumentos de investigación educativa. Barquisimeto: Cideg.
Sierra, R. (1991). Técnicas de investigación social, (7a ed.). Madrid: Paraninfo.
UNESCO (2005). Informe de seguimiento de la EPT. Educación para todos. El imperativo de la calidad. París: Unesco.
Woolfolk, L. (2006). Psicología educativa. Buenos Aires: Pearson.