Space and its use in the social construction of the norm.
Main Article Content
Abstract
Sometimes, the educational space has been named as the third teacher, that is, it in itself has an educational and symbolic value, as mentioned, for example, in the philosophy of Quality Gardens of the Healthy Start Program (Medellin, Colombia). Thus, the question of the relationship between physical space and the construction of the norm in children gains importance. The aim of the study was to analyze the incidence of spaces and their use in the construction of the standard, by children of 4-5 years in the Aures 1 Kindergarten. The main results show that the space promotes learning processes, but the focal point is centered on the use given to these spaces and the relational dynamic way that is woven between space, teacher and infants.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Abergo, M. (2008). Moral y relaciones sociales. Heteronomía y autonomía: de Kant a Piaget. Recuperado de http://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.filo.uba.ar%2Fcontenidos%2Fsecretarias%2Fseube%2Frevistaespacios%2FPDF%2F39%2F39.10.pdf&ei=Np1xUuziKYXGkQf9l4CQBg&usg=AFQjCNFbKnb3ZfpLi8jLi5a8wI8WG0Wo7Q&sig2=xNb1_gp5Iy5nlWRjD1vs0Q&bvm=bv.55617003,bs.1,d.eW0.
Alcaldía de Bogotá. (2012). Importancia de la infraestructura escolar en la educación. Plan Maestro de Equipamientos Educativos. Bogotá: Secretaría de Educación.
Basanta, E., Brunetti, J. & Ormart, E.(2002). La ética dialógica de Apel y su influencia en la educación. Revista del Instituto de investigaciones de Psicología, 7(1), 7-25.
Beresaluce, R. (2009). Las escuelas reggianas como modelo de calidad en la etapa de educación infantil. Universidad de Oviedo. 37, 123-130. Recuperdo de file:///C:/Users/LAURA%20GIRALDO/Downloads/Dialnet-LasEscuelasReggianasComoModeloDeCalidadEnLaEtapaDe-3088583.pdf
Bruner, J. (1989). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.
Correa, O. & Estrella, C. (2011). Enfoque Reggio Emilia y su Aplicación en la Unidad Educativa Santana de Cuenca. Universidad de Cuenca.
Díaz, M. (s.f.). Socialización, sociabilización y pedagogía. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:fbaYMsYdbd8J:www.revista.unal.edu.co/index.php/maguare/article/download/14221/15009+&hl=es&gl=co&pid=bl&srcid=ADGEESjOhz9j8glCbsXh-2naw7CLHrI9xsp0_NIc6btW1wO5p-H7Se6jmTyRPK79BZD7xIJi0X7EhaTwPxMpNN5ZVb62qCxvYKGgfh-LHkBEw85GIC57Hgh7iiFyB23Qm8BVuzlUtSYK&sig=AHIEtbRdzGUcoJTsVWPX0ThFQM7nsWvqIg.
Domènech, J. & Viñas, J. (2007). La organización del espacio y del tiempo en el centro educativo (6° ed.). España: Graó.
Elster, J. (1989). Las normas sociales y la teoría económica. Recuperado de http://ebour.com.ar/derecho/17-Normas%20sociales%20y%20Teoria%20economica%20Elster.pdf.
Escolano, A. (2000). Tiempos y espacios para la escuela. Madrid: Editorial Biblioteca nueva.
Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores.
Gairín, J. (s.f.). Ecología Escolar: Arquitectura y Mobiliario. Indexnet. Recuperado de http://www.educarchile.cl/Userfiles/P0001%5CFile%5Cecoescolar.pdf.
Heler, M. (2008). La construcción social de las normas morales. Revista de Filosofía de Santa Fe. 16, 111-128. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=s1666-485x2008000100006&script=sci_arttext.
Hoyuelos, A. (s.f). Reggio Emilia y la pedagogía de Loris Malaguzzi. Fragmentos de una entrevista realizada por Novedades Educativas. Argentina: RedSolare.
Jiménez Avilés, A. M. (2009). La escuela nueva y los espacios para educar. Revista Educación y Pedagogía, 21(54), 104-125. Extraído de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9782/8991.
Kammi, C. (2005). La autonomía como finalidad de la educación. Chicago: Universidad de Illinois. Recuperado de http://www.zipaquira-cundinamarca.gov.co/apc-aa-files/33383564656335333966393533336464/Autonomia.pdf.
Laorden, C. & Pérez, C. (2002). Pulso. El espacio como elemento facilitador del aprendizaje. Una experiencia en la formación inicial del profesorado. (pp.133-146)
Ministerio de Educación de Chile (2009). Más y mejores espacios para la reforma educacional chilena: Fomento al desarrollo de espacios educativos sustentables. II Seminario de Intercambio de Experiencias Exitosas para el Logro de Objetivos de Desarrollo del Milenio. Salvador de Bahía, 18-19 de noviembre de 2009.
Parada, M. (2012). El Consentimiento Subjetivo de la Ley: una Base para la Educación Política. En Ríos, C. (Ed.), Memorias Seminario Educación y Cultura Política. Editorial Universidad de Antioquia. (pp. 13-23).
Pérez, A. (1988). Análisis didáctico de las teorías del aprendizaje. Málaga: Universidad de Málaga.
Ramírez, F. (mayo-agosto de 2009). La arquitectura escolar en la construcción de una arquitectura del lugar en Colombia. Revista Educación y Pedagogía, 21, (54), 81-101.
Toranzo, V. (2007). ¿Pedagogía vs. arquitectura? Los espacios diseñados para el movimiento. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:CESETkxOHo4J:www.udesa.edu.ar/files/MAEEDUCACION/RESUMENCORREGIDOTORANZO.PDF+&hl=es&gl=co&pid=bl&srcid=ADGEESgIbUVPVz6S-3pdN3ZDa-wl-cemWe0y-WsWr3WzPieKxwywpCLoJY-wAQBfrolGKC8BiSUIQV38eA2jwO9XWapuhrsg0hrIYcWt6GprbkedqISq1pG_rxS3QWeH2BpJImEZYBoP&sig=AHIEtbS1LQMlIT9hKHsT2CP_qsyC4iSTHw.
Viñao, A. (2008). Escolarización, edificios y espacios escolares. Universidad de Murcia. Recuperado de http://www.educacion.gob.es/revista-cee/pdf/n7-vinao-frago.pdf.
Vlasich de la Rosa, L. (2010). Historia de la Educación: Frederick Fröebel. En línea http://historiageneraldelaeducacion.blogspot.com.co/2010/03/credor-del-kindergarten.html.
Wong, N. (2008). Historia de la arquitectura educativa. Arkhé. Arquitectura y Humanidades (blog). Recuperado el 12 de junio de 2012 de http://arkhe-noticias.blogspot.com/2008/11/historia-de-la-arquitectura-educativa.html.