Reading of printed texts in digital format: first approaches of teachers to digital culture at the university.

Main Article Content

Juliana Angélica Molina Ríos

Abstract

This article, derived from the research Formación inicial en lectura y escritura: de la educación media al desempeño académico en la educación superior, provides an account of digital reading practices present at the university. First, the skills with which secondary school students arrive are presented, including the relationship they establish with reading, writing, and the use of ICT. In second stage, the two prevailing digital reading practices in first-year reading and writing courses are detailed, accompanied by the achievements, as well as the discrepancies between the use of technologies by students and teachers. In the last stage, an overview of digital reading in core classes is presented. As a conclusion, some final reflections that might be useful for approaching digital culture are offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Juliana Angélica Molina Ríos

Profesora de tiempo completo del Departamento de Lenguas de la Pontificia Universidad Javeriana-Bogotá (Colombia). Magíster en Lingüística Española del Instituto Caro y Cuervo y Licenciada en Lingüística y Literatura de la Universidad Distrital "Francisco José de Caldas". Miembro de grupo de investigación Lenguaje, Discurso y Complejidad, y socia de ALED. Las áreas de investigación y de interés académico están relacionadas con la lectoescritura: la lectura y la escritura en la educación superior; la sociolingüística: caracterización de argot de reclusas; y el análisis crítico del discurso: representación de fenómenos sociales en prensa.

 

References

Cabra, F., Marciales, G., Gualteros, J. & Mancipe, E. (2011). Dimensiones socioculturales de la competencia informacional en estudiantes universitarios: creencias, cultura académica y experiencias vitales. Revista Iberoamericana de Educación, 56(4), 1-12.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

González, B. & Salazar-Sierra, A. (Eds.) (2015). Formación inicial en lectura y escritura: de la Educación Media al desempeño académico en la Educación Superior. En prensa. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Greene, S. & Lidinsky, A. (2008). From Inquiry to Academic Writing: A Text and Reader. Boston-New York: Bedford.

Marciales, G., Cabra Torres, F., Castañeda-Peña, H., Peña-Borrero, L. B., Mancipe, E. & Gualteros, N. (2013). Nativos digitales: transiciones del formato impreso al digital. Bogotá: Editorial Javeriana.

Lea, MR. & Street, BV. (2006). The "Academic Literacies" Model: Theory and Applications. Theory Into Practice, 45(4), 368-377. DOI: 10.1207/ s15430421tip4504_11

Lévy, P. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. México: Anthropos-Universidad Autónoma Metropolitana.

Pérez, M. & Rincón, G. (2013). ¿Pará qué se lee y se escribe en la universidad colombiana?: un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Redlees -Comité de investigación (2011). Generalidades del proyecto Formación inicial en lectura y escritura en la universidad. Presentación en Simposio de Universidad Javeriana, Nodo Centro de Redlees, Bogotá, Octubre 2011.