The graduate project: a discursive university experience

Main Article Content

Pablo Arnáez Muga

Abstract

This paper analyzes the components of a Master’s Degree Paper Proposal (MDPP) and the variables involved in its development. The textual production and comprehension are connected with the writer’s area of knowledge, since the discourse practice is performed in the master’s students’ social sphere. The study comprises: proposal analysis, description of its components, presentation of the textual features and evaluation of reading and writing in university texts. From the research it is arisen: the MDPP constitutes a product that demands productive and understanding abilities; it requires disciplinary and linguistic knowledge; it involves the different textual properties and its thematic heterogeneity comes about the diverse human learning. To sum up, the MDPP is a university discourse experience and entails interdisciplinary work in which the reading and writing are linked with other pieces of information in order to develop a product evaluated by the scientific community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Pablo Arnáez Muga, Universidad Pedagógica Experimental Libertador; Maracay, Venezuela.

Profesor de la maestría de Lingüística y Coordinador de la Línea de Investigación: "Lingüística aplicada a la enseñanza de la lengua". Entre sus títulos obtenidos se encuentra: Profesor de Castellano y Literatura. Magister en Lingüística. Doctor Honoris Causa por la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

 

References

American Psychological Association. (2012). Publica-tion Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington: APA.

Álvarez, M. (1995). Tipos de texto III: epistolar, administrativo y jurídico. Madrid: Arco/Libros.

Álvarez, P. (2008). La sintaxis del lenguaje de los textos científicos. Los tipos oracionales y los giros de participio y gerundio: estudio de un corpus ruso-español de textos médicos. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona.

Arias, F. (1999). El proyecto de investigación: Guía para su elaboración. Caracas: Episteme.

Arnáez, P. (2001). Proyecto de investigación: modelo didáctico. Material Didáctico. Maracay: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Asociación Argentina de Lectura (2001). La legibilidad de los textos: palabras clave. La Lectura, 5(4). Recuperado de http//www.aal.idoneos.com Año 5(4).

Díaz, L., Arnáez, P., Acevedo, M. & Vargas, M. (2006). Instrumento para la evaluación de proyectos de trabajo de grado de la maestría en lingüistica: material didáctico de apoyo. Maracay: UPEL.

Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Bardin, L. (2002). El análisis de contenido (3 ed.). Madrid: Akal.

Beaugrande, R. de & Dressler, W. (1997). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel Lingüística.

Bisquerra, R. (1996). Métodos de investigación educativa: guía práctica (2 ed.). Barcelona: Grupo Editorial Ceac.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (1998). La cocina de la escritura (6 ed.). Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. (2006). Taller de textos: leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós.

Cohen, L. & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cook, T. & Reichardt, Ch. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

Creme, P. & Lea, M. (2000). Escribir en la universidad. Barcelona: Gedisa.

D'Avolio, C. (2013). La representación de las prácticas sociales y discursivas en los textos escolares venezolanos: el problema de los géneros discursivos. Trabajo de ascenso inédito. El Mácaro, Tur-mero, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, I. P. R.

Domínguez, C. (1998). Sintaxis: el siglo XX. Mérida: Universidad de Los Andes.

Eco, U. (1982). Cómo se hace una tesis (3 ed.). Buenos Aires: Gedisa.

Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functio-nal linguistics. London: Pinter Publishers.

Elliot, J. (1997). La investigación-acción en educación (3 ed.). Madrid: Morata.

Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción (3 ed.). Madrid: Morata.

España, P.L. (2003, 15 de noviembre). Pueblo y consenso. El Nacional, A-9.

Flower, L. & Hayes, J.R. (1981). A cognitive process: theory of Writing. College Composition and Com-munication, 32(4), 51-72.

Grice, H.P. (1989). Studies in the Way of Words. Cambridge: Harvard University Press.

Halliday, M.A.K. (1982). El lenguaje como semiótica social. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Kramsh, C. (2005). Language and culture. (2 ed.). China: Oxford University Press.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Morles, A. (1991). El desarrollo de las habilidades para comprender la lectura y la acción docente. En A. Puente (Ed.), Comprensión de la lectura y la acción docente (pp. 261- 274). Madrid: Ediciones Pirámide.

Murcia, J. (1991). Investigar para cambiar: un enfoque sobre investigación-acción participante. Bogotá: Magisterio.

Pontificia Universidad Javeriana (2010). Tesis doctorales y trabajos de grado. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co

Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La Muralla.

Universidad de Carabobo (2010). Maestría en lectura y escritura. Recuperado de http://www.face.uc.edu.ve/postgrado/categoria.php?info=34

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (1986). Programa de Estudios de Postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Caracas: Autor.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2006). Manual de trabajos de grado de espe-cialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor.

Valarino, E. (1991). El síndrome de TMT (Todo Menos Tesis). Postgrado, 1(1), 63-78.

Valarino, E. (1994). Todo menos investigación. Caracas: Equinoccio.

Van Dijk, T.A. (1980). Texto y contexto: semántica y pragmática del discurso. Madrid: Cátedra.