The graduate project: a discursive university experience
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the components of a Master’s Degree Paper Proposal (MDPP) and the variables involved in its development. The textual production and comprehension are connected with the writer’s area of knowledge, since the discourse practice is performed in the master’s students’ social sphere. The study comprises: proposal analysis, description of its components, presentation of the textual features and evaluation of reading and writing in university texts. From the research it is arisen: the MDPP constitutes a product that demands productive and understanding abilities; it requires disciplinary and linguistic knowledge; it involves the different textual properties and its thematic heterogeneity comes about the diverse human learning. To sum up, the MDPP is a university discourse experience and entails interdisciplinary work in which the reading and writing are linked with other pieces of information in order to develop a product evaluated by the scientific community.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
American Psychological Association. (2012). Publica-tion Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington: APA.
Álvarez, M. (1995). Tipos de texto III: epistolar, administrativo y jurídico. Madrid: Arco/Libros.
Álvarez, P. (2008). La sintaxis del lenguaje de los textos científicos. Los tipos oracionales y los giros de participio y gerundio: estudio de un corpus ruso-español de textos médicos. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona.
Arias, F. (1999). El proyecto de investigación: Guía para su elaboración. Caracas: Episteme.
Arnáez, P. (2001). Proyecto de investigación: modelo didáctico. Material Didáctico. Maracay: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Asociación Argentina de Lectura (2001). La legibilidad de los textos: palabras clave. La Lectura, 5(4). Recuperado de http//www.aal.idoneos.com Año 5(4).
Díaz, L., Arnáez, P., Acevedo, M. & Vargas, M. (2006). Instrumento para la evaluación de proyectos de trabajo de grado de la maestría en lingüistica: material didáctico de apoyo. Maracay: UPEL.
Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Bardin, L. (2002). El análisis de contenido (3 ed.). Madrid: Akal.
Beaugrande, R. de & Dressler, W. (1997). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel Lingüística.
Bisquerra, R. (1996). Métodos de investigación educativa: guía práctica (2 ed.). Barcelona: Grupo Editorial Ceac.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cassany, D. (1998). La cocina de la escritura (6 ed.). Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. (2006). Taller de textos: leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós.
Cohen, L. & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Cook, T. & Reichardt, Ch. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
Creme, P. & Lea, M. (2000). Escribir en la universidad. Barcelona: Gedisa.
D'Avolio, C. (2013). La representación de las prácticas sociales y discursivas en los textos escolares venezolanos: el problema de los géneros discursivos. Trabajo de ascenso inédito. El Mácaro, Tur-mero, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, I. P. R.
Domínguez, C. (1998). Sintaxis: el siglo XX. Mérida: Universidad de Los Andes.
Eco, U. (1982). Cómo se hace una tesis (3 ed.). Buenos Aires: Gedisa.
Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functio-nal linguistics. London: Pinter Publishers.
Elliot, J. (1997). La investigación-acción en educación (3 ed.). Madrid: Morata.
Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción (3 ed.). Madrid: Morata.
España, P.L. (2003, 15 de noviembre). Pueblo y consenso. El Nacional, A-9.
Flower, L. & Hayes, J.R. (1981). A cognitive process: theory of Writing. College Composition and Com-munication, 32(4), 51-72.
Grice, H.P. (1989). Studies in the Way of Words. Cambridge: Harvard University Press.
Halliday, M.A.K. (1982). El lenguaje como semiótica social. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Kramsh, C. (2005). Language and culture. (2 ed.). China: Oxford University Press.
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
Latorre, A. (2003). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Morles, A. (1991). El desarrollo de las habilidades para comprender la lectura y la acción docente. En A. Puente (Ed.), Comprensión de la lectura y la acción docente (pp. 261- 274). Madrid: Ediciones Pirámide.
Murcia, J. (1991). Investigar para cambiar: un enfoque sobre investigación-acción participante. Bogotá: Magisterio.
Pontificia Universidad Javeriana (2010). Tesis doctorales y trabajos de grado. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co
Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La Muralla.
Universidad de Carabobo (2010). Maestría en lectura y escritura. Recuperado de http://www.face.uc.edu.ve/postgrado/categoria.php?info=34
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (1986). Programa de Estudios de Postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Caracas: Autor.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2006). Manual de trabajos de grado de espe-cialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor.
Valarino, E. (1991). El síndrome de TMT (Todo Menos Tesis). Postgrado, 1(1), 63-78.
Valarino, E. (1994). Todo menos investigación. Caracas: Equinoccio.
Van Dijk, T.A. (1980). Texto y contexto: semántica y pragmática del discurso. Madrid: Cátedra.