Education free of charge:a case study
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of a case study research whose purpose is to analyze, in the context of public policy in Colombia, the scope of the implementation of free charge education at an official school in Barranquilla in the period 2008-2012. The methodology combines qualitative techniques such as semi-structured interviews and quantitative techniques as an “Ad hoc” questionnaire. A documentary analysis was done on documents issued by the Ministry of Education and the Educational Institution. The simple regression analysis was used to check the behavior of the independent variables, in this case free charge, and dependent variables such as enrollment and dropout coverage, that would make a contrast of the scope and effects of free charge educational institution in order to study.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Álvarez, R. (2008). Estadística multivariante y no paramétrica con SPSS: aplicación a las ciencias de la salud. España: Ediciones Díaz de Santos.
Congreso de la República de Colombia. (2008). Ley 1269 del 31 de diciembre 2008.
Constitución Política de Colombia. (1991). Bogotá, Legis.
Corte Constitucional de Colombia. (1992). "Sentencia T-02", Magistrado Ponente: Martínez Caballero, A.
Corte Constitucional de Colombia. (1992). "Sentencia T-429", Magistrado Ponente: Hernández Galindo, J.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1996). Decreto 0135 del 17 de enero.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2008). Decreto 4791 del 19 de diciembre.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2008). Directivas Ministerial No. 12 del 20 de junio.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2009). Directiva Ministerial No. 15 del 21 de agosto.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2011). Decreto 4807 del 20 de diciembre.
Comité de Derechos Económicos, sociales y Culturales. (1999). Observación General No 11, numeral 7, [en línea], recuperado: 2o de enero de 2013, disponible en: http://confdts1.unog.ch/1%20SPA/Tradutek/Derechos_hum_Base/CESCR/00_1_obs_grales_Cte%20Dchos%20Ec%20Soc%20Cult.html#GEN11.
Departamento Nacional de Planeación - DNP (2008). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES No. 112.
Departamento Nacional de Planeación - DNP. (2009). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES No. 122.
Departamento Nacional de Planeación - DNP. (2009). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES No. 125.
Departamento Nacional de Planeación - DNP. (2012). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES No. 146.
Departamento Nacional de Planeación - DNP. (2013). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES No. 159.
Departamento Nacional de Planeación - DNP. (2013). Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES No. 162.
Narváez, L. & Ruiz, H. (2008). Índice de pobreza de Amartya Sen Requerimientos nutricionales e inclusión social. Una estrategia para el desarrollo. Bogotá: Ediciones Grancolombianas.
Organización de las Naciones Unidas- ONU. (2004). Declaración del Milenio. Disponible en: http://www.un.org/spanish/milenio/ares552.pdf.
Real Academia de la Lengua Española. (2009). Diccionario de la RAE.
Rusque, A. & Castillo, C. (2009). Método de caso: su construcción y animación. Santiago de Chile: Universidad de Santiago de Chile.
Vizcaíno, J, Bernal, M., & Suescún, C (2010). ¿En realidad es gratuita la educación en Colombia?. Bogotá: Fundación Corona