Abstract
This article is about a research carried out by the SENA. Its purpose was to validate a training module so that trainees of the Program “Technicians to Develop Work Competences in Marketing and Electricity” make conscious use of learning strategies in accordance with academic tasks and solve inherent problems of an occupation by the project method. A Learning to Learn Competence was developed, a Training Module was designed, Trainees training was oriented as well as the evaluation plan, as research outputs.Finally, the hypotesis was demonstarted as over 95% of those who intervene in this research achieved a superior level in developing the above mentioned competence.
References
Barkley, E., Cross, P. & Major, C. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo: manual para el profesorado universitario. Madrid: Morata.
Belmont, J. (1989). Cognitive strategies and strategic learning: the soico-instructional approach. Americ an Psychologist, 44(2), 142-1458. Doi: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.44.2.142.
Brown, A.L. (1975). The development of memory.
Coll, C. & Valls,E. (1992). El aprendizaje y la enseñanza de procedimientos. En C. Coll, J. Pozo, B. Sarabia & E. Valls (org), Los contenidos de la Reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes (pp. 81-132). Madrid: Santillana.
Díaz Barriga, F. & Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México, DF: McGraw-Hill.
Flavell, J., & Wellman, H. (1977). Metamemory. In R. V. Kail Jr. & J. Hagen (Eds.), Perspectives on the development of memory and cognition (pp. 3-33). Hillsdale, NJ: Erlbaum
Johnson, D. W., Johnson, R. & Smith, K.A. (1998). Active Learning: Cooperation in the College Classroom (2nd Edition). Edina, MN: Interaction Book Company.
Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos: la educación desde una perspectiva sociocultural. Barcelona: Paidós.
Monereo, C. (2001). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Barcelona: Graó.
Moreno, M. M. (2005). Un camino para Aprender a Aprender. México: Trillas.
Pérez Echeverría, M. & Pozo, J. (1994). Aprender a resolver problemas y resolver problemas para aprender. En J. Pozo, La solución de problemas¸(pp. 14-54). Madrid: Santillana
Pozo, J. I. (2008). Aprendices y maestros: La psicología cognitiva del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial.
Pozo, J. I. & Monereo, C. (2002). El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana.
Pozo, J. & Postigo, Y. (1993). Las estrategias de aprendizaje como contenido del currículo. En C. Monereo (comp.), Las estrategias de aprendizaje: procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Domenech
SENA (1997). Estatuto para la Formación Profesional Integral.
SENA. (2010). Guía para adelantar el proceso de gestión de calidad de los programas de formación con nivel de tecnólogo SENA. Bogotá: Documento de DIGENERAL
Tesouro, M. (2005). La metacognición en la escuela: la importancia de enseñar a pensar. Educar 35, 135-144
Tobón, S. (2010). Formación Integral y competencias. Bogotá: Ecoe ediciones.

