The curriculum: Approaching perspectives to its comprehension.

Main Article Content

Margarita Osorio

Abstract

This paper presents five possible, but not exclusive, perspectives about curriculum, attending to the inquiry on what curriculum is and which its nature is. The main outcome of the discussion leads to conclude that to delimit the curriculum concept is to restrict its complexity and its importance as a social practice, specifically in the field of educational practice, in the way which expresses the relation between school and society, theory and practice and the role of the participants of the educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Margarita Osorio, Universidad del NorteIESEUniversidad Simón Bolívar

Magister en Educación, Universidad de Antioquia, Licenciada en Educación, Universidad Pontificia Bolivariana. Investigadora de la llínea de investigación en Pedagogía Infantil de la Universidad del Norte.

References

Álvarez Mendez, J. (1987). Dos perspectivas contrapuestas sobre el currículo y su desarrollo. Revista de Educación, (282), 131—150.

Apple, M (1986) Ideología y Currículo. Madrid: Akal.

Cherryholmes, C. (1987). Un proyecto social para el currículo: Perspectivas postestructurales. Revista de Educación, (282), 31—60.

Gimeno Sacristán, J. (1991). El currículo: Una reflexión sobre la práctica. 9na edición. España: Morata.

Gimeno Sacristán, J. & Pérez, A. (1996). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Kemmis, S. (1988). El currículo más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata.

Lundgren, U. (1992). Teoría del Currículo y Escolarización. Madrid: Morata.

Magendzo, A. (1996). Currículo, Educación para la democracia en la modernidad. Programa interdisciplinario de investigaciones en Educación. Bogotá: Ediciones Antropos.

Stenhouse, L. (1984). Investigación y Desarrollo del Currículo. Madrid: Morata

Most read articles by the same author(s)