Written culture at Metropolitan Technological Institute – Medellín: A case study.
Main Article Content
Abstract
This paper deals with reading and writing as practices that are part of university culture regarding the learning in all knowledge areas. There is a difficulty in the education system in relation to conceive reading and writing as a central process in students’ learning process, in which teachers and students of the Engineering and Technology programs can participate, sharing undergraduate and graduate curricular courses. In this perspective, it is intended to integrate writing and reading, as instruments enabling learning, reflection, participation and research of each training process. Some data are shown as the base for a first step of the research “Literacy and written culture at university. A study of comprehension and production of written texts in the Metropolitan Technological Institute, 2013-2-2014-2”, in agreement with the University of Envigado (IUE). In this research, young members of the Native Language study group participated. Methodologically, there were five groups: four control groups and one experimental group. They were applied an entry and an output test, with the consequent evaluation from the Textual Linguistics framework, using a rubric.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Amador, J., Forns, M. & Martorell, B. (2001). Características del trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Anuario de Psicología, 32, 5-21.
Belladona, Sandra, Rodríguez, Silvia y Lagos, Natalia. (2009). Letras y números: ¿una experiencia posible?. En P. Carlino & S. Martínez (coords.), La lectura y la escritura: un asunto de todos/as (pp. 201-10). Disponible en http://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/capitulo/271-la-lectura-y-la-escritura-un-asunto-de-todosas-memoriaspdf-WQOPB-libro.pdf.
Carlino, Paula. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, Paula. (2009). Desarrollo profesional del docente para leer y escribir a través del currículo. En P. Carlino & S. Martínez (coords.), La lectura y la escritura: un asunto de todos/as (pp. 51-90). Disponible en http://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/capitulo/271-la-lectura-y-la-escritura-un-asunto-de-todosas-memoriaspdf-WQOPB-libro.pdf.
Cassany, D. & Castellá, J. M. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. Disponible en. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/.../pdf?.
Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (1999). La lectura en la Universidad de Antioquia: informe preliminar. En: Lingüística y Literatura, Medellín, Universidad de Antioquia, p. 76-85.
Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (2005). La lingüística textual y la cultura escrita en la universidad. En: Zona Próxima, (6), p. 12-31. Barranquilla: Universidad del Norte.
Flower, L. & Hayes, J. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, 32 (4 ), 365-87.
Gentile, L., Lamb, P. & Rivers C. (1985). Las dificultades de la lectura desde el punto de vista neurológico y sus implicaciones en la enseñanza remedial. Disponible en: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a10n2/10_02_Gentile.pdf
Guerrero, I. G. (2010). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con américa latina. Educaçao em Revista, 26(2), 403-08.
Henao, J. I. (2007). La lectura pasaporte a la universidad. Medellín: Litoimpresos Ltda.
Henao, J. I. & Castañeda, L. S. (2000). Consideraciones sobre la lectura en el medio universitario. Ikala, revista de lenguaje y cultura,5(1), 7-24
Henao, J. I., Londoño, D., Frías, L. & Castañeda, L. S. (2011). Niveles de literacidad de los estudiantes de psicología de la institución universitaria de Envigado. Zona Próxima, (15), 54-77.
Henao, J. I., Londoño, D. & Frías, L. (2014). Leer y escribir en la universidad: El caso de la Institución Universitaria de Envigado. Ikala, revista de lenguaje y cultura, 19(1), 27-45.
Henao, J. I., Toro, L., Arcila, M. & Martínez, J. (2008). ¿Cómo leen y escriben los estudiantes que ingresan a la universidad? Revista Universidad de Medellín, 43 (85), 123-136.
Isaza, J. F. (2012). Lecto-escritura. Disponible en: http://www.elespectador.com/opinion/columna-355796-lecto-escritura.
Londoño, D. (2013). Análisis sociolingüístico de los niveles de literacidad en jóvenes de la Institución Universitaria de Envigado. [Tesis doctoral]. Universidad de Manizales-Cinde.
Maya, L. (2006). La lingüística textual en los procesos de literacia. [Tesis de maestría]. Universidad de Antioquia.
Martos, E. & Rösing, T. M. K. (2009). Prácticas de lectura y escritura. Disponible en: http://universidadeslectoras.org/docs/practicas_lectura_y_escritura.pdf.
Pinker, S. (2013). Si yo gobernara el mundo. Disponible en: http://www.elmalpensante.com/index.php?doc=display_contenido&id=2236.