Written culture at Metropolitan Technological Institute – Medellín: A case study.

Main Article Content

Mario Ospina Chica
David Alberto Londoño Vásquez

Abstract

This paper deals with reading and writing as practices that are part of university culture regarding the learning in all knowledge areas. There is a difficulty in the education system in relation to conceive reading and writing as a central process in students’ learning process, in which teachers and students of the Engineering and Technology programs can participate, sharing undergraduate and graduate curricular courses. In this perspective, it is intended to integrate writing and reading, as instruments enabling learning, reflection, participation and research of each training process. Some data are shown as the base for a first step of the research “Literacy and written culture at university. A study of comprehension and production of written texts in the Metropolitan Technological Institute, 2013-2-2014-2”, in agreement with the University of Envigado (IUE). In this research, young members of the Native Language study group participated. Methodologically, there were five groups: four control groups and one experimental group. They were applied an entry and an output test, with the consequent evaluation from the Textual Linguistics framework, using a rubric.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Mario Ospina Chica, Instituto Tecnológico Metropolitano

Magíster en Lingüística, docente tiempo completo del Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín (Colombia). Tutor del semillero de Lengua Materna e integrante del grupo Gnomon de investigación de la misma institución.

David Alberto Londoño Vásquez, Institución: Institución Universitaria de EnvigadoDependencia: Administración de Negocios InternacionalesCátedra o asignatura: Inglés y Español

Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, investigador de la línea Estudios Éticos, Estéticos y Comunicativos del grupo de investigación en Psicología Aplicada y Sociedad de la Institución Universitaria de Envigado, Docente de Tiempo Completo de la Institución Universitaria de Envigado, Antioquia (Colombia)

 

References

Amador, J., Forns, M. & Martorell, B. (2001). Características del trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Anuario de Psicología, 32, 5-21.

Belladona, Sandra, Rodríguez, Silvia y Lagos, Natalia. (2009). Letras y números: ¿una experiencia posible?. En P. Carlino & S. Martínez (coords.), La lectura y la escritura: un asunto de todos/as (pp. 201-10). Disponible en http://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/capitulo/271-la-lectura-y-la-escritura-un-asunto-de-todosas-memoriaspdf-WQOPB-libro.pdf.

Carlino, Paula. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, Paula. (2009). Desarrollo profesional del docente para leer y escribir a través del currículo. En P. Carlino & S. Martínez (coords.), La lectura y la escritura: un asunto de todos/as (pp. 51-90). Disponible en http://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/capitulo/271-la-lectura-y-la-escritura-un-asunto-de-todosas-memoriaspdf-WQOPB-libro.pdf.

Cassany, D. & Castellá, J. M. (2010). Aproximación a la literacidad crítica. Disponible en. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/.../pdf?.

Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (1999). La lectura en la Universidad de Antioquia: informe preliminar. En: Lingüística y Literatura, Medellín, Universidad de Antioquia, p. 76-85.

Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (2005). La lingüística textual y la cultura escrita en la universidad. En: Zona Próxima, (6), p. 12-31. Barranquilla: Universidad del Norte.

Flower, L. & Hayes, J. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, 32 (4 ), 365-87.

Gentile, L., Lamb, P. & Rivers C. (1985). Las dificultades de la lectura desde el punto de vista neurológico y sus implicaciones en la enseñanza remedial. Disponible en: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a10n2/10_02_Gentile.pdf

Guerrero, I. G. (2010). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con américa latina. Educaçao em Revista, 26(2), 403-08.

Henao, J. I. (2007). La lectura pasaporte a la universidad. Medellín: Litoimpresos Ltda.

Henao, J. I. & Castañeda, L. S. (2000). Consideraciones sobre la lectura en el medio universitario. Ikala, revista de lenguaje y cultura,5(1), 7-24

Henao, J. I., Londoño, D., Frías, L. & Castañeda, L. S. (2011). Niveles de literacidad de los estudiantes de psicología de la institución universitaria de Envigado. Zona Próxima, (15), 54-77.

Henao, J. I., Londoño, D. & Frías, L. (2014). Leer y escribir en la universidad: El caso de la Institución Universitaria de Envigado. Ikala, revista de lenguaje y cultura, 19(1), 27-45.

Henao, J. I., Toro, L., Arcila, M. & Martínez, J. (2008). ¿Cómo leen y escriben los estudiantes que ingresan a la universidad? Revista Universidad de Medellín, 43 (85), 123-136.

Isaza, J. F. (2012). Lecto-escritura. Disponible en: http://www.elespectador.com/opinion/columna-355796-lecto-escritura.

Londoño, D. (2013). Análisis sociolingüístico de los niveles de literacidad en jóvenes de la Institución Universitaria de Envigado. [Tesis doctoral]. Universidad de Manizales-Cinde.

Maya, L. (2006). La lingüística textual en los procesos de literacia. [Tesis de maestría]. Universidad de Antioquia.

Martos, E. & Rösing, T. M. K. (2009). Prácticas de lectura y escritura. Disponible en: http://universidadeslectoras.org/docs/practicas_lectura_y_escritura.pdf.

Pinker, S. (2013). Si yo gobernara el mundo. Disponible en: http://www.elmalpensante.com/index.php?doc=display_contenido&id=2236.

Most read articles by the same author(s)