School educational practices with families

Main Article Content

Mireya Ospina Botero
Eliana Montoya Pavas

Abstract

This paper shows the results of the research on educational practices implemented in 4 educational institutions to promote family development; it shows the purposes that guided this educational process, around three emerging categories: conditions and quality of life, family life project and improvement of family relations. Each of them has evidenced the way the purposes of educational practices have responded to interests around issues such as: job training, human development and family, and parenting and family integration training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Mireya Ospina Botero, Directora Centro de FamiliaUniversidad Católica de Pereira

Profesional en Desarrollo Familiar, Universidad de Caldas, Psicóloga Social, Universidad Nacional (UNAD), Especialista en Sexualidad, Universidad de Caldas, Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica. Universidad de Manizales. Magister en Educación y Desarrollo Humano, CINDE, Universidad de Manizales. Directora Centro de Familia de la Universidad Católica de Pereira.

Eliana Montoya Pavas, Universidad Católica de Pereira

Estudiante especialización en Psicologia clínica en énfasis en niñez y adolescencia.

References

Aguilar, M. (2002). Educación familiar: Una propuesta disciplinar y curricular. Ediciones Aljibe: Málaga

Brazdresch (2000) Vivir la Educación, Transformar la Practica. Guadalajara: Textos Educar.

Car (1999). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid. Ediciones Morata.

Castañeda, A. & Niño, J. (2010). Redes conversacionales entre familias y escuela. Estudio de caso desde un modelo de investigación/intervención. Bogotá: Excelsior Magisterio

Castro, M., Ferrer, G., Majado, M., Rodríguez, J., Vera, J., Zafra, M., & Zapico, M. (2007). La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela. Barcelona: GRAO, de IRIF, S. L.

Cebotarev, E. & Restrepo, D. (1996). El otro desarrollo familiar: una experiencia colombiana. Manizales: Universidad de Caldas.

Cebotarev, E. (1992). Una visión crítica de familia y desarrollo. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.

García—Pelayo & Gross (1994). Pequeño Larousse Ilustrado. Libraire Larousse: París.

Gimeno, A. (1999). La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas. Aula de Innovación Educativa, 81, 67—72.

Giraldo, L. & Restrepo, D. (2000). Una estrategia para la participación de la familia en el desarrollo. Caldas: Editorial Universidad de Caldas.

López, L. (2012). Ciencias de la familia. Entre perspectiva e innovación. Informe de año sabático. Manizales: Universidad de Caldas.

Mardones, J. (1999). Nueva espiritualidad, sociedad moderna y cristianismo. Cuaderno de fe y cultura. Mexico: Universidad Iberoamericana.

Restrepo, D. & Suarez, N. (2005). Teoría y práctica del Desarrollo Familiar en Colombia. Manizales. Revista Latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 3(1), 1—28.

Rota, J. (1996). Comunicación, gobierno y ciudadanía. Revista del CLAD Reforma y Democraci,. 5, 1—10.

Senado de la República de Colombia. (2002). Ley 743 de 2002. Colombia. Obtenido de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2002/ley_0743_2002.html

Senado de la República (2006). Ley 1064 de 2006. Colombia. Obtenido de: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2006/ley_1064_2006.html

Torio, S. (2004) Familia, Escuela y Sociedad.Aula Abierta, 83, 35—52.

Torres, A. (1999). La sistematización de Experiencias educativas: reflexiones sobre una Practica Reciente. En: Pedagogía y Saberes No 13.

Viveros, E. (2008.) Aproximaciones conceptuales al desarrollo familiar. Medellín. Colombia. Luis Amigó.

Most read articles by the same author(s)