School educational practices with families
Main Article Content
Abstract
This paper shows the results of the research on educational practices implemented in 4 educational institutions to promote family development; it shows the purposes that guided this educational process, around three emerging categories: conditions and quality of life, family life project and improvement of family relations. Each of them has evidenced the way the purposes of educational practices have responded to interests around issues such as: job training, human development and family, and parenting and family integration training.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Aguilar, M. (2002). Educación familiar: Una propuesta disciplinar y curricular. Ediciones Aljibe: Málaga
Brazdresch (2000) Vivir la Educación, Transformar la Practica. Guadalajara: Textos Educar.
Car (1999). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid. Ediciones Morata.
Castañeda, A. & Niño, J. (2010). Redes conversacionales entre familias y escuela. Estudio de caso desde un modelo de investigación/intervención. Bogotá: Excelsior Magisterio
Castro, M., Ferrer, G., Majado, M., Rodríguez, J., Vera, J., Zafra, M., & Zapico, M. (2007). La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela. Barcelona: GRAO, de IRIF, S. L.
Cebotarev, E. & Restrepo, D. (1996). El otro desarrollo familiar: una experiencia colombiana. Manizales: Universidad de Caldas.
Cebotarev, E. (1992). Una visión crítica de familia y desarrollo. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
García—Pelayo & Gross (1994). Pequeño Larousse Ilustrado. Libraire Larousse: París.
Gimeno, A. (1999). La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas. Aula de Innovación Educativa, 81, 67—72.
Giraldo, L. & Restrepo, D. (2000). Una estrategia para la participación de la familia en el desarrollo. Caldas: Editorial Universidad de Caldas.
López, L. (2012). Ciencias de la familia. Entre perspectiva e innovación. Informe de año sabático. Manizales: Universidad de Caldas.
Mardones, J. (1999). Nueva espiritualidad, sociedad moderna y cristianismo. Cuaderno de fe y cultura. Mexico: Universidad Iberoamericana.
Restrepo, D. & Suarez, N. (2005). Teoría y práctica del Desarrollo Familiar en Colombia. Manizales. Revista Latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 3(1), 1—28.
Rota, J. (1996). Comunicación, gobierno y ciudadanía. Revista del CLAD Reforma y Democraci,. 5, 1—10.
Senado de la República de Colombia. (2002). Ley 743 de 2002. Colombia. Obtenido de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2002/ley_0743_2002.html
Senado de la República (2006). Ley 1064 de 2006. Colombia. Obtenido de: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/2006/ley_1064_2006.html
Torio, S. (2004) Familia, Escuela y Sociedad.Aula Abierta, 83, 35—52.
Torres, A. (1999). La sistematización de Experiencias educativas: reflexiones sobre una Practica Reciente. En: Pedagogía y Saberes No 13.
Viveros, E. (2008.) Aproximaciones conceptuales al desarrollo familiar. Medellín. Colombia. Luis Amigó.