Abstract
Action-type research with the objective of strengthening the literacy-writing process of third-grade primary school students from Colegio Víctor Félix Gómez Nova in Piedecuesta (Colombia), through meaningful learning using stories as pedagogical resources in the development of competencies for Being, Knowing to do and Knowing to be.In the methodological development, a virtual diagnostic test was applied, then 8 workshops were designed and applied, and the experience was documented through the field diary and the students’ production in the form of texts, drawings and artistic expression. The results showed advances in the process of reading comprehension, identification of a problem, characterization of characters, identification of main and secondary ideas, and realization of inferences, besides textual and graphic production; There was growing motivation and interest in activities, the appropriation and contextualization of the story and the generation of knowledge.
References
Alberca, S. M. (1985). Aproximación didáctica al cuento moderno. Cauce Revista de Filología y su didáctica, 8, 205—215.. Obtenido de http://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce08/cauce_08_010.pdf
Atehortúa, J. A. (2015). Mediador de lecto—escritura y técnicas de estudio. Rionegro, Antioquia: Universidad Católica de Oriente. Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/articles—250250_recurso_1.pdf
Castillo, L. (2005). Biblioteconomía. Segundo cuatrimestre. Curso 2004—2005. Tema 5. Análisis documental. Obtenido de http://www.uv.es/macas/T5.pdf
Colegio Víctor Félix Gómez Nova. (s.f.). Recurso 2: Planilla de Análisis y Diagnóstico de Competencias/Habilidades Críticas, Grado 3, Lenguaje.
Dorantes, R. C., & Matus, G. G. (2007). La Educación Nueva: la postura de John Dewey. Odiseo, revista electrónica de pedagogía, 5(9). Obtenido de http://www.odiseo.com.mx/2007/07/print/dorantes—matus—dewey.pdf
Dubreucq, F., & Choprix, M. F. (2012). Ovide Decroly. Revista de Pedagogía, 1—4. Obtenido de https://medull.webs.ull.es/pedagogos/DECROLY/decroly.pdf
Federación de Enseñanza de Andalucía. (2009). El cuento: su valor educativo en el aula. Revista Digital para los profesionales de la enseñanza, 5, 1—6. Obtenido de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd5950.pdf
Martínez, L. A. (2007). La Observación y el Diario de Campo en la Definición de un Tema de Investigación. Perfiles libertadores. En línea https://escuelanormalsuperiorsanroque.files.wordpress.com/2015/01/9—la—observacin—y—el—diario—de—campo—en—la—definicin—de—un—tema—de—investigacin.pdf
Martínez, U. N. (2011). El cuento como instrumentos educativo. Innovación y experiencias educativas, 39,1—8. Obtenido de http://www.csi—csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_39/NATALIA_MARTINEZ_URBANO_01.pdf
MEN. (Abril de 2014). Una llave maestra Las TIC en el aula. Al Tablero. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article—87408.html
Payer, M. (2010). Teoria del constructivismo social de lev Vygotsky en comparación con la teoria Jean Piaget. En línea: http://www.proglocode.unam.mx/system/files/TEORIA%20DEL%20CONSTRUCTIVISMO%20SOCIAL%20DE%20LEV%20VYGOTSKY%20EN%20COMPARACI%C3%93N%20CON%20LA%20TEORIA%20JEAN%20PIAGET.pdf
Pérez, M. D., Pérez, M. A., & Sánchez, S. R. (2013). El cuento como recurso educativo. Empresa, 13. En línea https://www.3ciencias.com/articulos/articulo/el—cuento—como—recurso—educativo/
Rivero, M. (2009). Teoría génetica de Piaget: Constructivismo cognitivo. Universitat de Barcelona. Obtenido de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/32321/6/Teoria%20de%20Jean%20Piaget.pdf
Rodríguez, P. M. (2004). La teoria del aprendizaje significativo. Theory, Methodology & Technology. Obtenido de http://cmc.ihmc.us/papers/cmc2004—290.pdf
Serrano, G.–T. J., & Pons, P. R. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista electrónica de investigación educativa. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607—40412011000100001
Vigotsky, L. (1986 [1934]). Thought and language. Cambridge, MA.: MIT Press [Trad. cast.: Pensamiento y lenguaje . Barcelona: Paidós.
