The logical reasoning in university students

Main Article Content

Fernando Iriarte Diaz-granados
Álvaro Espeleta Maya
Emperatriz Zapata Zapata
Liliana Cortina Peñaranda
Elizabeth Zambrano Ojeda
Federico Fernández Candama

Abstract

The present article, is a product of the investigation “Study of Logical Reasoning in students of a public university of the department of Magdalena” which was developed with students in academic semesters I, III and V, belonging to a wide group of programs. By means of the application of the Critex Test in its components deductive basic reasoning, conditional reasoning and syllogistic reasoning, we expected to determine in the subjects of the target population, their level of logical reasoning, considering the academic program to which they belonged. In general, the results indicate that there are significant differences when the students are grouped according to their academic program, favouring the programs of Medicine and Systems Engineering.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Fernando Iriarte Diaz-granados, DOCENTE INVESTIGADOR UNIVERSIDAD DEL NORTE

Docente investigador universidad del norte

Álvaro Espeleta Maya, UNIVERSIDAD DEL MAGDALENA

 Magíster en Educación (Educación)  Docente Universidad del  Magdalena, Especialista en Ciencia y Tecnología de Alimentos (Ingeniería Pesquera)

Emperatriz Zapata Zapata, DOCENTE INVESTIGADORA UNIVERSIDAD DEL MAGDALENA

Docente de Tiempo Completo (Ingeniería de Sistemas) ,Magistra en Educación (Enfasis Cognición y Educación) (Educación)

Liliana Cortina Peñaranda, DOCENTE INVESTIGADORA UNIVERSIDAD DEL MAGDALENA

Docente investigadora universidad del Magdalena

Elizabeth Zambrano Ojeda, DOCENTE INVESTIGADORA UNIVERSIDAD DEL MAGDALENA

Doctorado en Ciencias de la Educación ,Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología: Panamá.

Magíster en Educación (Magdalena).

Licenciada en Ciencias Sociales (Magdalena)

Federico Fernández Candama, UNIVERSIDAD DEL MAGDALENA

Docente investigador universidad del magdalena.

References

Castro, C. & Iriarte, F. (1991). Características del pensamiento en estudiantes. Universitarios. Tesis de grado no publicada. Programa de Psicología. Universidad del Norte, Barranquilla. Colombia.

Daza, A., Daza. R. & Padilla, D. (2001). Determinación del nivel de pensamiento en los estudiantes de primeros y últimos semestres de la Universidad Popular del Cesar. [Tesis de Maestría no publicada]. Universidad del Nor te, Barranquilla, Colombia.

Instituto de Fomento a la Educación Superior ICFES. (2002). Estudio de la deserción estudiantil en la Educación Superior en Colombia: Estado del arte sobre la deserción estudiantil, convenio 107/2002 UN-ICFES. Consultado el 1 5/08/04 en: http://www.icfes.gov.co/cont4/ac/documentos.htm

Iriarte, F, Mercado, E., Muñoz, M. & Torres, L. (1989). Características del pensamiento en una muestra de adolescentes escolarizados de la ciudad de Montería. Anuario Científico, 8, Universidad del Norte, 33-46,

Iriarte, F., Bello, A. M. & Manjarrés, M. C. (1 986). Desarrollo del pensamiento formal en una muestra de adolescentes escolarizados de la ciudad de Barranquilla. Anuario Científico, 5, Universidad del Norte, 235-239.

Mesa, M. (2003). El movimiento de competencias y sus implicaciones en la orientación profesional: tendencias actuales. Memorias del Congreso de Orientación Profesional. Universidad Nacional de Colombia.

Paba, C., Cerchiaro, E. & Tapia, E. (2005). Relación entre niveles de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes universitarios: una caracterización por programa académico. [Manuscrito no publicado].

Sáenz, I., Arrieta M. & Pardo E. (2000). Por los Caminos de la Lógica: Lógica y Conjuntos en E.G.B. Madrid: Síntesis.

Villalonga, P., González, S. & Albarracín, J. (2001). Las Operaciones Lógicas de Piaget y el Aprendizaje de las Ciencias. Revista Científica de la Universidad Blas Pascal, 6 (15), 45-53.

Most read articles by the same author(s)