Consideraciones sobre un currículo para la enseñanza del español como lengua extranjera en el Caribe colombiano

Main Article Content

Clara Inés Fonseca Mendoza

Abstract

This article shows an advance of some early criteria to be considered to design the rationale of a curriculum to teach Spanish as a Foreign Language. It is proposed an elaborated interpretation from the hypothesis discourse production unity by Teun van Dijk (2000), which can explain the role of the language in the learning of foreign languages. The article also includes points of view about the role of normativity and the language variety, discussed in the group SICELE, Caribbean node, an organization in which the already mentioned curriculum is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo corto de resultados preliminares de investigación
Author Biography

Clara Inés Fonseca Mendoza, Universidad de Cartagena.

MAGÍSTER EN lingüística (UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA) DOCENTE DE LA FACULTAD DE CIENCIAS HUMANAS DE LA UNIVERSIDAD DE CARTAGENA. DIRECCIÓN: AVENIDA SAN MARTÍN N° 6-50, APARTAMENTO 302, BOCAGRANDE, CARTAGENA

References

BRUNER, J. (1984) Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza.

EGGINS, S. y MARTIN, J.R. (2003) Géneros y registros del discurso. En El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Una introducción multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

GARCÍA, A. (1995) El currículo de español como lengua extranjera. Madrid: Edelsa.

HYMES, D. (1996) Acerca de la competencia comunicativa (trad. Juan Gómez). Revista Forma y Función, (9).

INSTITUTO CERVANTES. (2006) Plan curricular del Instituto Cervantes: Niveles de referencia para el español. Madrid: Biblioteca Nueva.

MASSACHUSETTS FOREIGN Languages Curriculum Framework, 1999.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2006) Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Serie: Guías (22). Bogotá: El Ministerio.

PAPENHEIM, R. (1990) English, its users and its uses. Posgrado de Lingüística de la Universidad Nacional.

RICHARDS, J. (2005) Interchange. Third Edition. Introduction Cambridge: Cambridge University Press.

VAN DIJK, T (2000) Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.

Most read articles by the same author(s)