Las tic como apoyo al desarrollo de los procesos de pensamiento y la construcción activa de conocimientos

Main Article Content

Eulises Domínguez Merlano

Abstract

This article is a reflection from an analytical perspective, focused on the research results of the incorporation of ICT in teaching-learning. Analyzes various teaching strategies that promote independent learning, collaborative, critical and creative thinking through the use of ICT while promoting the use of ICTs as tools for researching, organizing, evaluating and communicating information. A major concern is to make clear the need for teachers to become facilitators rather than frontal educators, and that students tend to develop critical thinking skills, develop problem-solving, directing their own learning and collaborate with them in knowledge construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Eulises Domínguez Merlano, Universidad del Norte.

Coordinador pedagógico de nuevas tecnologías en la educación del instituto de estudios en educación – iese. Miembro del grupo de investigación en informática educativa del iese. Docente catedrático de los programas de psicología y licenciatura. Psicólogo, Universidad del Norte. Magíster en psicología,
Universidad del Norte. Especialista en psicología clínica,
Universidad del Norte. Tutor virtual certificado por la
organización de estados americanos – oea.

References

BUZAN, T, y BUZAN, B. (1999). El libro de los mapas mentales: Cómo utilizar al máximo las capacidades de la mente. Barcelona: Urano.

CAÑAS, A. J., FORD, K. M., COFFEY J. W., REICHHERZER, T, SURI, N., CARFF R., SHAMMA, D., HILL, G. y BREEDY M. (2000).

Herramientas para Construir y Compartir Modelos de Conocimiento Basados en Mapas Conceptuales. Revista de Informática Educativa, 13, (2), 145-158.

EDELSON, D., BROWN, M., GORDIN, D., & GRIFFIN, D. (1999, February). Making visualization accessible to students. GSA Today 9(2), 8-10.

GERLIC, I., & JAUSOVEC, N. (1999). Multimedia: Differences in cognitive processes observed with EEG. Educational Technology Research and Development, 47(3), 5-14.

HATTIE, J.A. (1992). Measuring the effects of schooling. Australian Journal of Education, 36 (1), 5-13.

MARZANO, R. J., PICKERING, D., & POLLOCK, J. E. (2001). Classroom instruction that works: Research-based strategies for increasing student achievement. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development.

Webografía

CASAS, M. Viabilidad de la Universidad Virtual Iberoamericana. Centro Virtual Cervantes. España: Instituto Cervantes. Consultada en febrero de 2007 en: http://cvc.cervantes.es/obref/formacion_virtual/campus_virtual/casas.htm

EDUINNOVA (2006) Proyecto "Tecnología Portátil en la Sala de Clases". Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Ingeniería, Departamento de Ciencia de la Computación. Consultada en febrero de 2007. http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=856536

INTEL EDUCATION Diseño de Proyectos efectivos. Consultada en febrero de 2007. http://www97.intel.com/cr/ProjectDesign

JOHNSON, D. & JOHNSON, R. (1998) Cooperative learning and social interdependence theory: Cooperative learning. Consultada en febrero de 2007. www.co-operation.org/pages/SIT.html

NATIONAL COUNCIL of Teachers of Mathematics. (2000) Principles and standards for schoolmathematics. Reston, VA: The council. Consultada en febrero de 2007. http://www.NCTM.org/standards/

UNESCO. (9, oct., 1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en le Siglo XXI: Visión y Acción y Marco de Acción Prioritaria para el Cambio y el Desarrollo de la Educación Superior aprobados por la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Consultada en febrero de 2007: http://www.UNESCO.org/cpp/sp/declaraciones/world.htm

Most read articles by the same author(s)