La comprensión y producción de la exposición oral como técnica didáctica
Main Article Content
Abstract
To analyze the level of comprehension and production of oral presentations as a technique of oral communication used by students of Medicine at Universidad San Martín, Puerto Colombia, Colombia, a case study was carried out as an exploratory qualitative research. Through a written survey, eight teachers and twelve students defined “oral presentation” and gave their evaluation criteria for this technique. In order to identify the types of discourse and difficulties in its construction and performance, three students were followed up in their oral presentations during three semesters by using videotaping, observations, interviews, surveys and task analysis. The information collected was examined through content analysis and triangulation, by using descriptive valuation scales and classifying the diverse aspects according to discourse rhetoric operations constituent (invention, disposition and elocution) and non constituents (memory and actio). According to results, students and teachers state a high variation and little elaboration in defining “oral presentation” as a classroom pedagogical activity.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
ABASCAL, D. (1993). «La Lengua Oral en la enseñanza secundaria». En: El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós Ibérica.
ABASCAL, D.; MARTÍNEZ LAÍNEZ, A. (1995) «La enseñanza de los usos orales. Recursos». Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, N° 3 p. 66-74
ABASCAL, M.P., BENITO, J. M Y VALERO, F. (1997). Hablar y escuchar: una propuesta para la expresión oral en la enseñanza secundaria. Barcelona: Octaedro.
ALBALADEJO, T. (1999) «Retórica y Oralidad». Oralia: análisis del discurso oral. V.3. p. 7-20
ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. (1996) «La evaluación de la expresión oral: una propuesta para la acción reflexiva». Lenguaje y Textos. Nº 9. p. 197- 208.
BESSON, M.-J. y CANELAS-TREVISI, S. (1994) «Para una pedagogía de la oral: los discursos orales en clase». CL& L, 23, p. 29-43.
CALSAMIGLIA BLANCAFORT, H. (1994). «El estudio del discurso oral». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 12. Pp: 18-28.
CALSAMIGLIA BLANCAFORT, H. y TUSÓN VALLS, A. (1999). Las cosas del decir: Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel
CASANOVA M. y REYZÁBAL, M.V. (1993)«Evaluación de la comunicación oral». La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.
CAZDEN, C. (1991) El discurso en el aula - El lenguaje de la Enseñanza y del Aprendizaje. Barcelona: Paidós, 235 p.
CROS, A. & VILÁ, M. (1995) «La evaluación de la lengua oral: una secuencia didáctica». www.Ikastola.net/jardunaldi%20pedagogikoak/AnnaCrostestua1.doc––– «Los usos formales de la lengua oral y su enseñanza».www.Ikastola.net/jardunaldi%20pedagogikoak/AnnaCrostestua2/AnnaCrostestua2.
DE LA MORA, A. et al. «Reflexión sobre la docencia: Comisión de estrategias para mejorar las habilidades de comunicación (expresión oral y escrita)». Universidad Autónoma Metropolitana. Suplemento 10. www.uam.mx/docencia/sup10/7html.
DE LUCA, M. O P. (1983)Didáctica de la lengua oral. Metodología de enseñanza y evaluación. Buenos Aires: Kapelusz.b
GARCÍA-CAEIRO, I. et al. (1998)Expresión oral. México: Addison Wesley Longman.
LOMAS, C. (1994)«Usos orales y escuela». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 12. pp: 14- 17. ––– (1996). «La comunicación en el aula». Signos: teoría y práctica de la Educación. 17, pp. 4-5.––– (1999). Como enseñar a hacer cosas con las palabras: teoría y práctica de la educación lingüística (2ª ed.). Barcelona: Paidós. (2002) El aprendizaje de la comunicación en las aulas. Barcelona: Paidós.
LOMAS, C. y OSORO, A. (1993)«Enseñar Lengua». El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona:Paidós Ibérica. p. 17-30.
LOMAS, C.; OSORO, A. & TUSÓN, A. «Ciencias del Lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua». www.espaciologopedico.com/artículo 2 asp?id_artículo=275.
LUCERO CAMPOS, J.L. (1989)Didáctica de la Lengua Española. s.l s.n . LUGARINI, E. (1995)«Hablar y escuchar – Por una didáctica del saber hablar y del saber escuchar». Signos. Teoria y práctica de la Educación, 14 pp: 30- 51.
NUSSBAUM, L. (1994) «De cómo recuperar la palabra en clase de lengua – Notas para el estudio del uso oral». Signos. Teoria y práctica de la Educación, 12, pp: 40 - 47.––– (1995). «Observación de los usos orales en el aula y reflexión metacognitiva». Textos de didáctica de la Lengua y de la Literatura. N° 3. pp. 33-41.NUSSBAUM,
L. y TUSÓN, A. (1996) «El aula como espacio cultural y discursivo». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 17, pp: 14- 21.
PALOU, J. y ROQUÉ MORERA, N. (1996)«La evaluación de la lengua oral». Lenguaje y textos. Nº 9. pp. 185-195.
PAVLOV I SANGRÁ, J. (1996) «La conversación en la construcción del conocimiento en la Educación Infantil». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 17, pp: 30 - 39.
REYZÁBAL, M.V. (1993) La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.
RUIZ BIKANDI, U. & TUSÓN VALLS, A. (1995)«Hablar en clase: presentación». Textos de didáctica de la Lengua y de la Literatura. N° 3. pp. 4-6.
TUSÓN VALLS, A. (1994)«Iguales ante la lengua, desiguales en el uso – Bases sociolingüisticas para el desarrollo discursivo». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 12, pp: 30 - 39.
UNESCO (1996)La educación encierra un tesoro (Informe de la Comisión Internacional sobre Educación Siglo XXI, Jacques Delors). Madrid: Santillana-unesco.
VILA, M. & VILA, I. (1994)«Acerca de la enseñanza de la lengua oral». CL & L, 23. pp.45-54.