La comprensión y producción de la exposición oral como técnica didáctica

Main Article Content

Lucy González Ortiz

Abstract

To analyze the level of comprehension and production of oral presentations as a technique of oral communication used by students of Medicine at Universidad San Martín, Puerto Colombia, Colombia, a case study was carried out as an exploratory qualitative research. Through a written survey, eight teachers and twelve students defined “oral presentation” and gave their evaluation criteria for this technique. In order to identify the types of discourse and difficulties in its construction and performance, three students were followed up in their oral presentations during three semesters by using videotaping, observations, interviews, surveys and task analysis. The information collected was examined through content analysis and triangulation, by using descriptive valuation scales and classifying the diverse aspects according to discourse rhetoric operations constituent (invention, disposition and elocution) and non constituents (memory and actio). According to results, students and teachers state a high variation and little elaboration in defining “oral presentation” as a classroom pedagogical activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biography

Lucy González Ortiz, Univeristaria San Martín sede Puerto Colombia.

Bióloga, Magíster Microbiología Universidad Del Valle, Magistra
en educación Universidad Del Norte

.Coordinadora ciencias básicas Fundación Univeristaria San Martín sede Puerto Colombia.

 

 

References

ABASCAL, D. (1993). «La Lengua Oral en la enseñanza secundaria». En: El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós Ibérica.

ABASCAL, D.; MARTÍNEZ LAÍNEZ, A. (1995) «La enseñanza de los usos orales. Recursos». Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, N° 3 p. 66-74

ABASCAL, M.P., BENITO, J. M Y VALERO, F. (1997). Hablar y escuchar: una propuesta para la expresión oral en la enseñanza secundaria. Barcelona: Octaedro.

ALBALADEJO, T. (1999) «Retórica y Oralidad». Oralia: análisis del discurso oral. V.3. p. 7-20

ÁLVAREZ MÉNDEZ, J. (1996) «La evaluación de la expresión oral: una propuesta para la acción reflexiva». Lenguaje y Textos. Nº 9. p. 197- 208.

BESSON, M.-J. y CANELAS-TREVISI, S. (1994) «Para una pedagogía de la oral: los discursos orales en clase». CL& L, 23, p. 29-43.

CALSAMIGLIA BLANCAFORT, H. (1994). «El estudio del discurso oral». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 12. Pp: 18-28.

CALSAMIGLIA BLANCAFORT, H. y TUSÓN VALLS, A. (1999). Las cosas del decir: Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel

CASANOVA M. y REYZÁBAL, M.V. (1993)«Evaluación de la comunicación oral». La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.

CAZDEN, C. (1991) El discurso en el aula - El lenguaje de la Enseñanza y del Aprendizaje. Barcelona: Paidós, 235 p.

CROS, A. & VILÁ, M. (1995) «La evaluación de la lengua oral: una secuencia didáctica». www.Ikastola.net/jardunaldi%20pedagogikoak/AnnaCrostestua1.doc––– «Los usos formales de la lengua oral y su enseñanza».www.Ikastola.net/jardunaldi%20pedagogikoak/AnnaCrostestua2/AnnaCrostestua2.

DE LA MORA, A. et al. «Reflexión sobre la docencia: Comisión de estrategias para mejorar las habilidades de comunicación (expresión oral y escrita)». Universidad Autónoma Metropolitana. Suplemento 10. www.uam.mx/docencia/sup10/7html.

DE LUCA, M. O P. (1983)Didáctica de la lengua oral. Metodología de enseñanza y evaluación. Buenos Aires: Kapelusz.b

GARCÍA-CAEIRO, I. et al. (1998)Expresión oral. México: Addison Wesley Longman.

LOMAS, C. (1994)«Usos orales y escuela». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 12. pp: 14- 17. ––– (1996). «La comunicación en el aula». Signos: teoría y práctica de la Educación. 17, pp. 4-5.––– (1999). Como enseñar a hacer cosas con las palabras: teoría y práctica de la educación lingüística (2ª ed.). Barcelona: Paidós. (2002) El aprendizaje de la comunicación en las aulas. Barcelona: Paidós.

LOMAS, C. y OSORO, A. (1993)«Enseñar Lengua». El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua. Barcelona:Paidós Ibérica. p. 17-30.

LOMAS, C.; OSORO, A. & TUSÓN, A. «Ciencias del Lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua». www.espaciologopedico.com/artículo 2 asp?id_artículo=275.

LUCERO CAMPOS, J.L. (1989)Didáctica de la Lengua Española. s.l s.n . LUGARINI, E. (1995)«Hablar y escuchar – Por una didáctica del saber hablar y del saber escuchar». Signos. Teoria y práctica de la Educación, 14 pp: 30- 51.

NUSSBAUM, L. (1994) «De cómo recuperar la palabra en clase de lengua – Notas para el estudio del uso oral». Signos. Teoria y práctica de la Educación, 12, pp: 40 - 47.––– (1995). «Observación de los usos orales en el aula y reflexión metacognitiva». Textos de didáctica de la Lengua y de la Literatura. N° 3. pp. 33-41.NUSSBAUM,

L. y TUSÓN, A. (1996) «El aula como espacio cultural y discursivo». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 17, pp: 14- 21.

PALOU, J. y ROQUÉ MORERA, N. (1996)«La evaluación de la lengua oral». Lenguaje y textos. Nº 9. pp. 185-195.

PAVLOV I SANGRÁ, J. (1996) «La conversación en la construcción del conocimiento en la Educación Infantil». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 17, pp: 30 - 39.

REYZÁBAL, M.V. (1993) La comunicación oral y su didáctica. Madrid: La Muralla.

RUIZ BIKANDI, U. & TUSÓN VALLS, A. (1995)«Hablar en clase: presentación». Textos de didáctica de la Lengua y de la Literatura. N° 3. pp. 4-6.

TUSÓN VALLS, A. (1994)«Iguales ante la lengua, desiguales en el uso – Bases sociolingüisticas para el desarrollo discursivo». Signos. Teoría y práctica de la Educación, 12, pp: 30 - 39.

UNESCO (1996)La educación encierra un tesoro (Informe de la Comisión Internacional sobre Educación Siglo XXI, Jacques Delors). Madrid: Santillana-unesco.

VILA, M. & VILA, I. (1994)«Acerca de la enseñanza de la lengua oral». CL & L, 23. pp.45-54.

Most read articles by the same author(s)