Literacy levels of Psychology Students at Universidad de Envigado

Main Article Content

José Ignacio Henao Salazar
David Alberto Londoño Vásquez
Ladis Yuceima Frias Cano
Luz Stella Castañeda Naranjo

Abstract

The research on "How do students who pass to Social Science School read and write?" carried out at University of Envigado had as an objective to demonstrate that a course addressed from textual linguistics (TL) and critical discourse analysis (CDA) boosts students' written culture, whose literacy level is very low. Two tests were done in two groups: an experimental and a control. The first group was oriented from TL and CDA. The second one was based on a traditional and formal orientation. The first test purpose was to describe the entry literacy level and the second test one was to describe the end literacy level. Results show that experimental group improved meaningfully the skill to summary and read critically, as well as textual handle; control group remained in almost the same state.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

José Ignacio Henao Salazar, Institución Universitaria de Envigado

Magíster en Sociología de la Educación e integrante del grupo Estudios Lingüísticos Regionales de la Universidad de Antioquia, Docente de Cátedra de la Institución Universitaria de Envigado.

 

David Alberto Londoño Vásquez, Institución Universitaria de Envigado

Magíster en Lingüística, Docente Tiempo Completo e integrante del grupo de investigación en Psicología y Filosofía Estética de la Institución Universitaria de Envigado Doctorado en Ciencias Sociales, Infancia y Juventud, Magíster en Lingüística, Especialista en Enseñanza del Inglés y Traductora Inglés-Francés-Español.

 

Ladis Yuceima Frias Cano, Institución Universitaria de Envigado

Bibliotecóloga, Docente de Cátedra e integrante del grupo de investigación en Psicología y Filosofía Estética de la Institución Universitaria de Envigado.

 

Luz Stella Castañeda Naranjo, Universidad de Antioquia

Doctora en Texto y Contexto de la Universidad de Lleida,
integrante del grupo Estudios Lingüísticos Regionales de la Universidad de Antioquia, Directora de la Maestría en Lingüística y de Posgrados de la Facultad de Comunicaciones de la Universidad de Antioquia.

 

References

Barletta, N. & Mizuno, J. (2005). Una propuesta para el manejo del lenguaje del texto de ciencias naturales. Zona Próxima, 1 (6), pp.32-47.

Beaugrande, R. de, & Dressler, W. U. (1997). Introducción a la lingüística de texto. Barcelona: Ariel.

Briz, A. (1998). El español coloquial: Situación y uso. Madrid: Arco/Libros.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. México: Fondo de Cultura Económica.

Calsamiglia, H. & Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Barcelona: Ariel.

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós

Cassany, D. (2002). Reflexiones y prácticas didácticas sobre divulgación de la ciencia. En: Parodi, Giovanni (ed.). Lingüística e interdisciplinariedad: Desafíos del nuevo milenio, pp. 355-374. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaíso.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. Ciudad de México: Ríos de Tinta.

Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (2003). La lingüística textual como alternativa para mejorar la lectura y la escritura en la educación superior. Estudio de un caso. Actas Pedagógicas, 2 (1), pp.76-84.

Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (2005) La lingüística textual y la cultura escrita en la universidad. Zona Próxima, 6, pp. 12-31.

Creme, P. & Lea, M. (2003). Escribir en la Universidad. Barcelona: Gedisa

Díaz, A. (1995). Aproximación al texto escrito. Medellín: Universidad de Antioquia.

Díaz, A. (2002). La argumentación escrita. Medellín: Universidad de Antioquia.

Eco, U. (1985). Elogio del resumen. Quimera, 52, p.12-15.

Ferreiro, E. (2003). La escuela no forma buenos lectores. Buenos Aires: La Nación.com. Disponible en: www.Lanacion.com.ar

Germano, W. (2008). Cómo transformar tu tesis en libro. México: Siglo XXI.

Grice, P. (1975). Lógica y conversación: lecturas de filosofía del lenguaje. Recuperado en: http://es.scribd.com/doc/21837634/Grice-Logica-y-conversacion

Henao, J. I. (2005). La lectura y la escritura como problema en el ámbito universitario. Revista Universidad de Medellín, 40 (80), pp. 33-44.

Henao, J. I. & Naranjo, L. S. (2002). El papel del lenguaje en la apropiación del conocimiento. Bogotá: ICFES.

Henao, J. I. & Toro, L. C. (2008). Cultura escrita y educación superior: el caso de la Universidad de Antioquia y la Universidad de Medellín. En: Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles, pp. 53 - 74. Cali: Universidad Autónoma de Occidente.

Henao, J. I. & Londoño, D. (2010). Análisis del discurso en la formación de lectores críticos, autónomos y democráticos. El libro total. Colombia: Sic Editores. Recuperado en: http://www.ellibrototal.com/ltotal/nuevo_inicio.jsp?c=1

López, C. (2002). Aproximación al análisis de los discursos profesionales. En: Signos, 35 (51-52), p. 195-215.

Martínez de Sousa, J. (2000). Diccionario de ortografía de la lengua española. Madrid: Paraninfo.

Parodi, G. (ed.). (2010). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Ariel.

Real Academia Española (2010). Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

Renkema, J. (1999). Introducción a los estudios sobre el discurso. Barcelona: Gedisa.

Simone, R. (2001). La tercera fase. Barcelona: Taurus.

Steiner, G. (1999). Libros en una era de postanalfabetismo. Revista Universidad de Antioquia, (255), p.7-15.

van Dijk, T. (1978). La ciencia del texto. Recuperado en: http://es.scribd.com/doc/23756350/VanDijk-Teun-La-Ciencia-Del-Texto

van Dijk, T. (1991). La ciencia del texto. Barcelona: Paidós

van Dijk, T. (1999). Ideología: Una aproximación multidisclinaria. Barcelona: Gedisa.

van Eemeren, F. & Grootendorst, R. (2006). Argumentación, comunicación y falacias: una perspectiva pragma-dialéctica. 2. ed. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile

Wolcott, H. (2003). Mejorar la escritura de la investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia.