Literacy levels of Psychology Students at Universidad de Envigado
Main Article Content
Abstract
The research on "How do students who pass to Social Science School read and write?" carried out at University of Envigado had as an objective to demonstrate that a course addressed from textual linguistics (TL) and critical discourse analysis (CDA) boosts students' written culture, whose literacy level is very low. Two tests were done in two groups: an experimental and a control. The first group was oriented from TL and CDA. The second one was based on a traditional and formal orientation. The first test purpose was to describe the entry literacy level and the second test one was to describe the end literacy level. Results show that experimental group improved meaningfully the skill to summary and read critically, as well as textual handle; control group remained in almost the same state.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Barletta, N. & Mizuno, J. (2005). Una propuesta para el manejo del lenguaje del texto de ciencias naturales. Zona Próxima, 1 (6), pp.32-47.
Beaugrande, R. de, & Dressler, W. U. (1997). Introducción a la lingüística de texto. Barcelona: Ariel.
Briz, A. (1998). El español coloquial: Situación y uso. Madrid: Arco/Libros.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. México: Fondo de Cultura Económica.
Calsamiglia, H. & Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Barcelona: Ariel.
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós
Cassany, D. (2002). Reflexiones y prácticas didácticas sobre divulgación de la ciencia. En: Parodi, Giovanni (ed.). Lingüística e interdisciplinariedad: Desafíos del nuevo milenio, pp. 355-374. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaíso.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. Ciudad de México: Ríos de Tinta.
Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (2003). La lingüística textual como alternativa para mejorar la lectura y la escritura en la educación superior. Estudio de un caso. Actas Pedagógicas, 2 (1), pp.76-84.
Castañeda, L. S. & Henao, J. I. (2005) La lingüística textual y la cultura escrita en la universidad. Zona Próxima, 6, pp. 12-31.
Creme, P. & Lea, M. (2003). Escribir en la Universidad. Barcelona: Gedisa
Díaz, A. (1995). Aproximación al texto escrito. Medellín: Universidad de Antioquia.
Díaz, A. (2002). La argumentación escrita. Medellín: Universidad de Antioquia.
Eco, U. (1985). Elogio del resumen. Quimera, 52, p.12-15.
Ferreiro, E. (2003). La escuela no forma buenos lectores. Buenos Aires: La Nación.com. Disponible en: www.Lanacion.com.ar
Germano, W. (2008). Cómo transformar tu tesis en libro. México: Siglo XXI.
Grice, P. (1975). Lógica y conversación: lecturas de filosofía del lenguaje. Recuperado en: http://es.scribd.com/doc/21837634/Grice-Logica-y-conversacion
Henao, J. I. (2005). La lectura y la escritura como problema en el ámbito universitario. Revista Universidad de Medellín, 40 (80), pp. 33-44.
Henao, J. I. & Naranjo, L. S. (2002). El papel del lenguaje en la apropiación del conocimiento. Bogotá: ICFES.
Henao, J. I. & Toro, L. C. (2008). Cultura escrita y educación superior: el caso de la Universidad de Antioquia y la Universidad de Medellín. En: Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles, pp. 53 - 74. Cali: Universidad Autónoma de Occidente.
Henao, J. I. & Londoño, D. (2010). Análisis del discurso en la formación de lectores críticos, autónomos y democráticos. El libro total. Colombia: Sic Editores. Recuperado en: http://www.ellibrototal.com/ltotal/nuevo_inicio.jsp?c=1
López, C. (2002). Aproximación al análisis de los discursos profesionales. En: Signos, 35 (51-52), p. 195-215.
Martínez de Sousa, J. (2000). Diccionario de ortografía de la lengua española. Madrid: Paraninfo.
Parodi, G. (ed.). (2010). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: Leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Ariel.
Real Academia Española (2010). Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.
Renkema, J. (1999). Introducción a los estudios sobre el discurso. Barcelona: Gedisa.
Simone, R. (2001). La tercera fase. Barcelona: Taurus.
Steiner, G. (1999). Libros en una era de postanalfabetismo. Revista Universidad de Antioquia, (255), p.7-15.
van Dijk, T. (1978). La ciencia del texto. Recuperado en: http://es.scribd.com/doc/23756350/VanDijk-Teun-La-Ciencia-Del-Texto
van Dijk, T. (1991). La ciencia del texto. Barcelona: Paidós
van Dijk, T. (1999). Ideología: Una aproximación multidisclinaria. Barcelona: Gedisa.
van Eemeren, F. & Grootendorst, R. (2006). Argumentación, comunicación y falacias: una perspectiva pragma-dialéctica. 2. ed. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile
Wolcott, H. (2003). Mejorar la escritura de la investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia.