El comentario crítico textual: un puente entre competencia lectora y escritora

Main Article Content

Carlos González Di Pierro

Abstract

As we know,reading and writing are not simply techniques that we use to reproduce statements,but are real strategies that are essential for cultivating the world in which we are immersed.In this communication we analyze the Personal Critical Commentary Text,as an important tool for college students in order to use the language with intelligence and develop the natural human interest in the community.This work is intended to be a reflection that leads to establish that through the proper realization of the Textual Critical Comment, we will encourage necessarily greater reading and writing competence,and,therefore,communication of our university students because who is able to communicate, reads and writes with talent; in other words, it shows that you understand and express coherent and cohesive texts through a critical and personal use of the language.That is a matter that many of our students of the upper and middle level in the Latin American context suffer.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biography

Carlos González Di Pierro, Doctor en Didáctica de las Lenguas y sus Culturas

Profesor e Investigador del Departamento de Idiomas y de la Escuela de Lengua y Literaturas Hispánicas de la Universidad Michoacana, México.

 

References

Almela, R., Caro Valverde, M. & Lozano, G. (2009). Guía para los exámenes de lengua castellana y comentario de texto: pruebas de acceso a la Universidad de Murcia. Murcia: Editum.

Calsamiglia Blancafort, H., & Tusón Valls, A. (2007). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

García Berrío, A. & Vera Luján, A. (1977). Fundamentos de teoría lingüística. Madrid: Comunicación.

Jiménez Cano, J.M. (2003). Claves textuales, pragmáticas y sociolingüísticas para el comentario de textos. Tonos Digital, Revista de Estudios Filológicos, (6), 1-225.

Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Pottier, B. (1979). La voz y la estructura oracional del español. Lingüística Española Actual, 1, 67-91.

Saussure, F. (1980). Curso de lingüística general. Madrid: Akal.

Most read articles by the same author(s)