Abstract
This research aimed to determine the relationship between the level of formal thought and academic performance in mathematics, of students of vocational middle district of Barranquilla. The correlational design had a sample of 196 students; 92 belonged to tenth and 104 to eleventh grade, aged 15 - 17 years. The test of TOLT and Vasco was used. A descriptive and statistical analysis was done by means of Pearson correlation using SPSS software. Authors found that these students do not have formal thought and that there is a significant positive relationship between the variables Formal Thinking and Academic Performance in Mathematics.
References
Aguilar, M., Navarro, J. & López, J. (2002). Pensamiento formal y resolución de problemas matemáticos. Psicothema, 14(002), 382-386.
Cerchiaro, E., Paba, C., Tapia, E. & Sánchez, L. (2005). Nivel de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes universitarios. Duazary, 3(1), 81-89.
Cerda, G., ortega, R., Pérez, C., Flores, C. & Melipi-llán, R. (2011). Inteligencia lógica y rendimiento académico en matemáticas: un estudio con estudiantes de educación básica y secundaria de Chile. Anales de Psicología, 27(2), 389-398. Cortez, R. & Niaz, M. (June, 1999). Adolescents understanding of observation, prediction and hypothesis in everyday and educational contexts. The Journal of Cenetic Psychology, 160, 125-141.
Cortina, L., Espeleta, A., Zambrano, E. & Zapara, E. (2006). Estudio de razonamiento lógico en estudiantes de una universidad oficial del Departamento del Magdalena. [Tesis de Maestría]. Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.
Iriarte, F., Bello, A., Manjarrés, M. & Mier, M. (1986). Desarrollo del pensamiento formal en una muestra de adolescentes escolarizados de la ciudad de Barranquilla. Anuario Científico (7), 225-240.
Iriarte, F., Mercado, E., Neira, M. & Torres, L. (1989). Características del pensamiento del adolescente escolarizado en la ciudad de Montería. Anuario Científico, (8), 33-46.
Gonzales, D. & Elósegui, E. (2008). Relación entre el nivel de pensamiento formal y rendimiento académico en matemáticas. [Tesis de Maestría]. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo (Chiclayo, Perú) y Universidad de Málaga (España).
Navarro, V., Batanero, C. & Díaz, J. (abril, 1996). Razonamiento combinatorio en alumnos de secundaria. Educación Matemática, 1(8), 26- 39.
Piaget, J. (1971). Psicología de la inteligencia. Buenos Aires: Psique.
Pozo, J. & Carretero, M. (1987). Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Madrid: Visor.
Ruiz, B., Alzate, M. & Montoya, L. (2009). Pensamiento formal y rendimiento académico en primer semestre de Medicina: Universidad del Quindío y Universidad Tecnológica de Pereira. Revista Médica de Risaralda, 15(1), 15-22.
Seoane, G., Valiña, M., Rodríguez, M., Martín, M., & Ferraces, M. (2007). Diferencias individuales en razonamiento hipotético-deductivo: importancia de la flexibilidad y de las habilidades cognitivas. Psicothema, 19(2), 206-208.
Tobin, J. y Capie, R. (1981). Test of Logical Thinking. Barranquilla: Universidad del Norte.
Vasco, C. (1981). Prueba de Vasco. Barranquilla: Universidad del Norte.
Vázquez, S. (2009). Rendimiento académico y patrones de aprendizaje en estudiantes de ingeniería. Revista Ingeniería y Universidad, 1305-136.