Training on the Working with Families for Early Childhood Education

Main Article Content

Bairon Jaramillo Valencia
Sonia Ruth Quintero Arrubla
Libia Elena Ramírez Robledo

Abstract

This article is a product of the research named “Pedagogical Knowledge that Childhood Education Teachers Have in Terms of "Knowing and Doing", and the Coherence with the new pedagogical practices in early childhood of "Fundación FAN", which was written to resignify the professional profile and the occupation of the graduates from the "Funlam”. It is important to point out that in this text the category “Family Environment and its Relationship with the educational institution” is going to be taken into consideration, this is a qualitative research and is enrolled on the case study. The sample consisted of 47 early childhood education teachers. The data were collected through interviews, non-participant observation and discussion groups. The most important finding of this research is the disconnection between the teaching that university provides and the necessity of the socio-cultural context, in relation with family work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Bairon Jaramillo Valencia

Licenciado en Educación con Énfasis en Humanidades y Lengua Extranjera-Inglés de la Fundación Universitaria Luis Amigó  

Sonia Ruth Quintero Arrubla, Fundación Universitaria luis Amigó

Licenciada en Pedagogía Reeducativa de la Fundación Universitaria Luis Amigó, Psicóloga social de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Bogotá (Colombia) Especialista en docencia investigativa de la Fundación Universitaria luis Amigó.

 

References

Colombia. Alcaldía de Medellín. (2012). Diagnóstico situacional de la infancia y la adolescencia en el municipio de Medellín. Medellín: Alcaldía de Medellín.

Chavarría, E. F. (2007). Aproximaciones al concepto de familia en desarrollo familiar. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 10(15), 25-32.

Duque, L. F., & Montoya, N. E. (2008). La violencia doméstica en Medellín y demás municipios del Valle de Aburrá, 2003 - 2004. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 26(1), 27-39.

Gallo, H. (1999). Usos y abusos del maltrato: una perspectiva psicoanalítica. Medellín: Universidad de Antioquia.

Herrero, M. J. M. (2008). La política familiar como instrumento de igualdad: distintas concepciones europeas. Lan Harremanak Revista de Relaciones Laborales, (18), 43-79.

Jaramillo, L. (2009). La política de primera infancia y las madres comunitarias. Zona Próxima, (11), 86-101.

Juncosa, J. J. (2004). Apuntes de una revisión psico-analítica: la transferencia en el pensamiento posmoderno. Avances en Salud Mental Relacional, 3(1). 1-11.

Morales, A. M., Casas, M. L., & Ramírez, P. E. (2008). Influencia del ambiente familiar en la interacción social de los niños entre los 8 y 14 años de edad de los grados 4°, 5°, 6° y 7° que asisten a la institución educativa Julia Restrepo de la cuidad de Tulúa (trabajo de investigación). Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Palmira.

Pérez, P. C. (2012). Actualidad de las piezas de museo: Freud y la ecuación etiológica ampliada. Revista de Psicología, 21(1), 135-157.

Pozo, M. M., Siquier, M. B., & Ferrer, M. H. (2009). Contextos de colaboración familia-escuela durante la primera infancia. Revista Electrónica dlnvestigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 1(1), 45 - 68.

Quintero, M., & Giraldo, J. L. (1999). Sujeto y educación: hacia una ética del acto educativo. Medellín: Universidad de Antioquia.

Robledo, L. E. R. (2011). Pedagogía crítica, agresividad y psicoanálisis. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(32), 129-154

Most read articles by the same author(s)