Adult conceptions of child participation in relation to decision-making for children.

Main Article Content

Adriana Maria Gallego Henao
Damariz Gutierrez Suarez

Abstract

This research article allows pondering about the conception of childhood participation which has some educational agents, citizens or meaningful people. The methodology was accomplished through focus groups and depth interviews with 12 mothers and 3 educational agents who are linked to a children’s center from Robledo’s neighborhood, commune seven of Medellín city. Basically, the results point out to three aspects: a. the children’s participation which is related to the possibility of expressing feelings, thoughts, and emotions that boys and girls have; nevertheless, the adult is the one who participates and decides; b. the children’s participation is learnt inside the family, but it is improved in the children’s center as well as in the society; c. the meaningful people or keepers consider that children’s participation and the decision making are different aspects, which may show a fragmentation in the execution of this right. To conclude, the adult keepers think that “letting” children participate is to lose the authority and the control upon them.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Adriana Maria Gallego Henao, Fundación universitaria Luis Amigó

Licenciada en Educación Preescolar. Especialista en Docencia investigativa Universitaria. Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Docente de la Fundación Universitaria Luis Amigó, Bogotá (Colombia).

 

Damariz Gutierrez Suarez, Coomulsap

icenciada en Educación Preescolar. Especialista en Docencia investigativa Universitaria. Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Agente Educativo Cooperativa Multiactiva de San Antonio de Prado (COOMULSAP), Medellín (Colombia).

References

Apud, A. (2001). Participación infantil. Enrédate con Unicef. En: http://www.sename.cl/wsename/otros/unicef.pdf

Barba, B. (2004). Escuela y socialización: evaluación del desarrollo moral. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Berger, P. & Luckmann, T. (1998). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. Barcelona: Paidós.

Cortina, A. (1995). La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, (7). Disponible en http://www.rieoei.org/oeivirt/rie07a02.pdf.

Corona, Y. & Morfín, M. (2001). Diálogo de saberes sobre participación infantil. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Colectivo Mexicano de apoyo a la Niñez. Fondo de Naciones Unidas para la Infancia.

Convención sobre los derechos del niño (1989). Adoptada y abierta a la firma y ratificación por la Asamblea General en su Resolución 44/25, de 20 de noviembre de 1989. Entrada en vigor: 2 de septiembre de 1990, de conformidad con el artículo 49.

Crowley, P. (1998). Seminario; La participación de niños y adolescentes en el contexto de la convención sobre los derechos del niño; visiones y perspectivas. Participación infantil; Para una definición del marco conceptual. Bogotá: Unicef.

Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar, el nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI

Gadamer, H. (1977). Verdad y método II. España: Sígueme.

Hart, R. (1993). La participación de los niños; de una participación simbólica a una participación auténtica. En Unisef, Ensayos Innocenti 4.

Hart, R. (2003). Creando "comunidades amigas de los niños"para la primera infancia. Memorias del foro "primera infancia y desarrollo. El desafío de la década".

Kantor, D. (2008). Variaciones para educar adolescentes y jóvenes. Buenos Aires: Del Estante.

Lansdown, G. (2005a). La evolución de las facultades del niño. Italia: Unicef: Save de Children. Centro de investigaciones Innocenti.

Lansdown, G. (2005b). ¿Me haces caso? El derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que los afectan. Cuadernos sobre desarrollo infantil temprano, 36. La Haya: Fundación Bernard Van Leer.

Rojas, C. (2006). Genealogía del giro lingüístico. Medellín: Universidad de Antioquia.

Sacristán, J. & Pérez, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Ediciones Morata.

Most read articles by the same author(s)