Construction and validation of an instrument to measure the citizenship competencies in college students

Main Article Content

Elizabeth Leonor Zambrano Ojeda
Federico Fernández Candama
Antonio Rivera Cisnero
Emperatriz Zapata Zapata

Abstract

This research sought to construct and validate an instrument to measure citizenship competences in college students. The instrument was constructed using as reference the “Pruebas Saber de Competencia Ciudadana” of 2003-2005 and citizwenship competence standards developed by the Ministry of National Education of the Republic of Colombia. This instrument was divided into five distributed knowledge (citizens) and competences (communicative, emotional, cognitive and integrative) components. The competences are subdivided into: actions, attitude, empathy, emotions, democratic environments, critical thinking and consideration of consequences. Three types of validity were assessed: content validity, by academic peers, and the related recommendations of experts in questionnaire design; construct validity, conducted through factor analysis and validity of consistency, and reliability obtained by Cronbach Alpha method, which threw 0.75, a good level of internal consistency.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Elizabeth Leonor Zambrano Ojeda, Universidad del Norte

Doctora. en Ciencia de la Educación, Umecit, Panamá; Magíster en Educación, Universidad del Norte (Colombia). Docente investigadora de la Universidad del Magdalena (Colombia) y docente catedrática Universidad Cooperativa de Colombia, Santa Marta.

 

Federico Fernández Candama, Universidad del Norte

Magíster en Estadística Aplicada, Universidad del Norte, Magister en Proyectos de Desarrollo Social, Universidad del Norte, Especialista en Estadística Universidad Nacional de Colombia, Docente investigador, Universidad del Magdalena

 

Antonio Rivera Cisnero, Universidad de Guanajuato, México

Doctor en Ciencias Médicas, Universidad de Guanajuato, México, Asesor Pedagógico, Universidad de Umecit

 

Emperatriz Zapata Zapata, Universidad del Norte

Magistra en Educación, Universidad del Norte, docente  investigadora de la Universidad del Magdalena.

 

References

Abad, F., Garrido, J., Olea, J. & Ponsoda, V. (2006). Introducción a la psicometría: teoría clásica de los test y teoría de la respuesta al ítem. España: Universidad Autónoma de Madrid.

Bartolomé, M., Cabrera, F., Del Campo, J., Espín, J. V., Marín, M. A. & Rodríguez, M. (2002). Identidad y ciudadanía: Un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea.

Cohen, R.J. & Swerdlik, M.E. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas. Introducción a las pruebas y a la medición. México: McGrawHill.

Gallardo, Y. & Moreno, A. (1999). Serie Aprender a investigar. Módulo 3: Recolección de la información. Santa fe de Bogotá: ICFES. Disponible en http://www.unilibrebaq.edu.co/unilibrebaq/images/Documentos/mod3recoleccionin-form.pdf.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5.a ed.). México: McGraw Hill.

ICFES. (2004- 2005). Prueba Saber en Competencias Ciudadanas. Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

ICFES. (2005). Guía de orientación de competencias. Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Maghenzo, A. (2004). Formación ciudadana. Cultura democrática. Transversales. Bogotá: Magisterio.

Malagón, L. (2012). La pertinencia integral del currículo: una perspectiva de transformación, Colombia. Documento presentado en el I Congreso Internacional de Historia Intelectual de América Latina. Medellín.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía ¡Sí es posible! Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemática, Ciencias y Ciudadanía. Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Morales, P. (2011). El análisis factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Universidad Pontificia Comillas, Madrid. Facultad de Ciencias Sociales. Disponible en: http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf.

Morin, E. (1999). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez, con la contribución de Nelson Vallejo-Gómez y Franqoise Girard. París: UNESCO.

Triana, A. & Vidal, R. (2006). Estándar de calidad de la prueba objetiva. Santafé de Bogotá: Magisterio.

Villarini, A. (2003). Propuesta de proyecto colectivo de enlace: Nuevas formas de democracia, nuevas formas de ciudadanía y educación ciudadana. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico.

Most read articles by the same author(s)