Construction and validation of an instrument to measure the citizenship competencies in college students
Main Article Content
Abstract
This research sought to construct and validate an instrument to measure citizenship competences in college students. The instrument was constructed using as reference the “Pruebas Saber de Competencia Ciudadana” of 2003-2005 and citizwenship competence standards developed by the Ministry of National Education of the Republic of Colombia. This instrument was divided into five distributed knowledge (citizens) and competences (communicative, emotional, cognitive and integrative) components. The competences are subdivided into: actions, attitude, empathy, emotions, democratic environments, critical thinking and consideration of consequences. Three types of validity were assessed: content validity, by academic peers, and the related recommendations of experts in questionnaire design; construct validity, conducted through factor analysis and validity of consistency, and reliability obtained by Cronbach Alpha method, which threw 0.75, a good level of internal consistency.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Abad, F., Garrido, J., Olea, J. & Ponsoda, V. (2006). Introducción a la psicometría: teoría clásica de los test y teoría de la respuesta al ítem. España: Universidad Autónoma de Madrid.
Bartolomé, M., Cabrera, F., Del Campo, J., Espín, J. V., Marín, M. A. & Rodríguez, M. (2002). Identidad y ciudadanía: Un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea.
Cohen, R.J. & Swerdlik, M.E. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas. Introducción a las pruebas y a la medición. México: McGrawHill.
Gallardo, Y. & Moreno, A. (1999). Serie Aprender a investigar. Módulo 3: Recolección de la información. Santa fe de Bogotá: ICFES. Disponible en http://www.unilibrebaq.edu.co/unilibrebaq/images/Documentos/mod3recoleccionin-form.pdf.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5.a ed.). México: McGraw Hill.
ICFES. (2004- 2005). Prueba Saber en Competencias Ciudadanas. Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
ICFES. (2005). Guía de orientación de competencias. Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Maghenzo, A. (2004). Formación ciudadana. Cultura democrática. Transversales. Bogotá: Magisterio.
Malagón, L. (2012). La pertinencia integral del currículo: una perspectiva de transformación, Colombia. Documento presentado en el I Congreso Internacional de Historia Intelectual de América Latina. Medellín.
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía ¡Sí es posible! Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemática, Ciencias y Ciudadanía. Santafé de Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Morales, P. (2011). El análisis factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Universidad Pontificia Comillas, Madrid. Facultad de Ciencias Sociales. Disponible en: http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf.
Morin, E. (1999). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Traducción de Mercedes Vallejo-Gómez, con la contribución de Nelson Vallejo-Gómez y Franqoise Girard. París: UNESCO.
Triana, A. & Vidal, R. (2006). Estándar de calidad de la prueba objetiva. Santafé de Bogotá: Magisterio.
Villarini, A. (2003). Propuesta de proyecto colectivo de enlace: Nuevas formas de democracia, nuevas formas de ciudadanía y educación ciudadana. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico.