The context: an element of analysis for teachin
Main Article Content
Abstract
This article is the result of a research named “Knowing and Doing of Early Childhood Teachers in Relation with the Intervention Processes, ‘the case of Fundación Fan, Stage II”. It sets some reflections about the integral education of kids and places in doubt the emphasis on the cognitive matter. It also takes into consideration three aspects; the child profile in preschool, the way they learn and the educational and pedagogical intervention processes, in correspondence with the training which early childhood teacher must welcome during higher education. We conclude that the Licensed graduate with deficiencies related to the theoretical and practical domain, aspects that should encourage FAN for these accompaniment to develop a comprehensive early childhood.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Bettelheim, B. (1994). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica.
Fandiño, J. M. (2004). El arte y la educación superior. Educación y educadores,7, 229-235.
Freud, S. (1979). Más allá del principio de placer; Psicología de las masas y análisis del yo y otras obras. Buenos Aires: Amorrortu Editores S.A.
Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (1996). Diccionario de Psicoanálisis. Buenos Aires: Paidos.
Mejía, D. N. (2010). Lectura en pañales para llegar a la escuela. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 873-883.
Ministerio de Educación Nacional. De Cero a Siempre. Atención Integral a la Primera Infancia. (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. Fundamentos Políticos, Técnicos y de Gestión. Bogotá D. C: Imprenta nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (1997). SerieLineamientos Curriculares Preescolar. Colombia: Ministerio de Educación Nacional República de Colombia.
Pundik, J. (1999). ¡No quiero estudiar! De la caída del deseo al fracaso escolar y a la dificultad laboral. Madrid: Filium.
Quintero, S. (2014). El afecto en el mejoramiento del aprendizaje. En REDIPE, Simposio internacional de Educación, pedagogía y formación: "Formación del profesorado, Enseñanza- evaluación de competencias. Red Iberoamericana de Pedagogía, Cartagena, Colombia.
Ramírez, R. L. (2008). Constitución Subjetiva, Agresividad y Educación. Fundación Universitaria Luis Amigó, 12-18.
Reyes, Y. (2005). Lectura en la primera infancia. Recuperado de http://www.oei.es/inicial/articulos/lectura_primera_infancia.pdf
Vergara, C. (2008). Del desencuentro de la pareja a la vida escolar de los hijos. Medellín: Corporación Ser Especial.