The context: an element of analysis for teachin

Main Article Content

Sonia Ruth Quintero Arrubla
Adriana Maria Gallego Henao
Libia Elena Ramírez Robledo
Bairon Jaramillo Valencia

Abstract

This article is the result of a research named “Knowing and Doing of Early Childhood Teachers in Relation with the Intervention Processes, ‘the case of Fundación Fan, Stage II”. It sets some reflections about the integral education of kids and places in doubt the emphasis on the cognitive matter. It also takes into consideration three aspects; the child profile in preschool, the way they learn and the educational and pedagogical intervention processes, in correspondence with the training which early childhood teacher must welcome during higher education. We conclude that the Licensed graduate with deficiencies related to the theoretical and practical domain, aspects that should encourage FAN for these accompaniment to develop a comprehensive early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Sonia Ruth Quintero Arrubla, Fundación Universitaria Luis Amigó

Psicóloga Social, Licenciada en Pedagogía Reeducativa, Especialista en docencia investigativa universitaria. Candidata a Magister en Educación. Docente Fundación Universitaria Luis Amigó. Bogotá, Colombia

Adriana Maria Gallego Henao, Fundación Universitaria Luis Amigó

Licenciada en Educación Preescolar, Especialista en Docencia Investigativa Universitaria; Magister en Educación y Desarrollo Humano. Docente Fundación Universitaria Luis Amigó. Bogotá, Colombia

 

Libia Elena Ramírez Robledo, Fundación Universitaria Luis Amigó

Licenciada en Historia y Filosofía; Magister en psicoorientación, Docente Fundación Universitaria Luis Amigó. Bogotá, Colombia

Bairon Jaramillo Valencia

Licenciado en Inglés con énfasis en humanidades. Docente investigador. Bogotá, Colombia

References

Bettelheim, B. (1994). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica.

Fandiño, J. M. (2004). El arte y la educación superior. Educación y educadores,7, 229-235.

Freud, S. (1979). Más allá del principio de placer; Psicología de las masas y análisis del yo y otras obras. Buenos Aires: Amorrortu Editores S.A.

Laplanche, J., & Pontalis, J.-B. (1996). Diccionario de Psicoanálisis. Buenos Aires: Paidos.

Mejía, D. N. (2010). Lectura en pañales para llegar a la escuela. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 873-883.

Ministerio de Educación Nacional. De Cero a Siempre. Atención Integral a la Primera Infancia. (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. Fundamentos Políticos, Técnicos y de Gestión. Bogotá D. C: Imprenta nacional.

Ministerio de Educación Nacional. (1997). SerieLineamientos Curriculares Preescolar. Colombia: Ministerio de Educación Nacional República de Colombia.

Pundik, J. (1999). ¡No quiero estudiar! De la caída del deseo al fracaso escolar y a la dificultad laboral. Madrid: Filium.

Quintero, S. (2014). El afecto en el mejoramiento del aprendizaje. En REDIPE, Simposio internacional de Educación, pedagogía y formación: "Formación del profesorado, Enseñanza- evaluación de competencias. Red Iberoamericana de Pedagogía, Cartagena, Colombia.

Ramírez, R. L. (2008). Constitución Subjetiva, Agresividad y Educación. Fundación Universitaria Luis Amigó, 12-18.

Reyes, Y. (2005). Lectura en la primera infancia. Recuperado de http://www.oei.es/inicial/articulos/lectura_primera_infancia.pdf

Vergara, C. (2008). Del desencuentro de la pareja a la vida escolar de los hijos. Medellín: Corporación Ser Especial.