Abstract
This article presents the different points of view concerning childhood through the History. Then, it focuses on the currently conception of child as a social subject of right. It also highlights the importance of education as a development promoter and of the family role in this process, as well as the teacher’s role in the child socialization process. The article ends making a reference to Colombian case regarding childhood conception.
References
ALZATE, M. V. (s. a.) Revista Electrónica Ciencia Humana, No. 28.
COLOMBIA POR LA PRIMERA INFANCIA (2006) Política pública por los niños y niñas, desde la gestación hasta los 6 años. En: http://www.accionambiental.org/principal/secciones/documentos/Doctos%20Ni%C3%B1ez/politica%20de%20primera%20infancia.pdf
LÓPEZ, D. & RIVERO, R. (2003) El tiempo de la madre y calidad de los hijos. Centro de Estudios sobre Desarrollo Económico (Cede) de la Universidad de los Andes, El Tiempo (Julio 16, 2005)
MEN - ICBF (2006) Documento de trabajo de los componentes de formación del talento humano. En: http://www.primerainfancia.org.co
MUSEN, COGER & KAGAN (1972) Desarrollo de la personalidad en el niño. México: Trillas.
PUERTO SANTOS, J. (1980) La práctica psicomotriz. Apuntes para comprender la evolución de la atención de la infancia. Málaga: Ediciones Jaime Aljibe.
SÁNCHEZ, J. (1997) La nueva educación infantil. España: AMEI
SÁNCHEZ, J. (2002) La nueva educación infantil. Congreso Internacional de Educadores Infantiles de la Asociación Mundial de Educadores Infantiles. Realizada en Barquisimeto, Venezuela. Junio 7 del 2002
SARRAMONA, J. (1980) Biología, Psicología y Sociología del niño en edad preescolar. Madrid: Ediciones CEAC.
SILVERIO GOMEZ, A.M. (s. a.) Un proceso educativo para el desarrollo integral de la primera infancia. Centro de referencia Latinoamericano para la Educación. Cuba
VARGAS, E. & MARÍN OSORIO, W. Tendencias actuales en Educación Infantil. Revista Electrónica Ciencia Humana, 30.
