Concepción de infancia

Main Article Content

Leonor Jaramillo

Abstract

This article presents the different points of view concerning childhood through the History. Then, it focuses on the currently conception of child as a social subject of right. It also highlights the importance of education as a development promoter and of the family role in this process, as well as the teacher’s role in the child socialization process. The article ends making a reference to Colombian case regarding childhood conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Ensayo teórico
Author Biography

Leonor Jaramillo, Universidad Del Norte.

Magister en Educación. Directora del instituto de estudios en educación (IESE), Universidad Del Norte.

References

ALZATE, M. V. (s. a.) Revista Electrónica Ciencia Humana, No. 28.

COLOMBIA POR LA PRIMERA INFANCIA (2006) Política pública por los niños y niñas, desde la gestación hasta los 6 años. En: http://www.accionambiental.org/principal/secciones/documentos/Doctos%20Ni%C3%B1ez/politica%20de%20primera%20infancia.pdf

LÓPEZ, D. & RIVERO, R. (2003) El tiempo de la madre y calidad de los hijos. Centro de Estudios sobre Desarrollo Económico (Cede) de la Universidad de los Andes, El Tiempo (Julio 16, 2005)

MEN - ICBF (2006) Documento de trabajo de los componentes de formación del talento humano. En: http://www.primerainfancia.org.co

MUSEN, COGER & KAGAN (1972) Desarrollo de la personalidad en el niño. México: Trillas.

PUERTO SANTOS, J. (1980) La práctica psicomotriz. Apuntes para comprender la evolución de la atención de la infancia. Málaga: Ediciones Jaime Aljibe.

SÁNCHEZ, J. (1997) La nueva educación infantil. España: AMEI

SÁNCHEZ, J. (2002) La nueva educación infantil. Congreso Internacional de Educadores Infantiles de la Asociación Mundial de Educadores Infantiles. Realizada en Barquisimeto, Venezuela. Junio 7 del 2002

SARRAMONA, J. (1980) Biología, Psicología y Sociología del niño en edad preescolar. Madrid: Ediciones CEAC.

SILVERIO GOMEZ, A.M. (s. a.) Un proceso educativo para el desarrollo integral de la primera infancia. Centro de referencia Latinoamericano para la Educación. Cuba

VARGAS, E. & MARÍN OSORIO, W. Tendencias actuales en Educación Infantil. Revista Electrónica Ciencia Humana, 30.