El papel de la geografía en la época actual: el caso de la educación
Main Article Content
Abstract
This article aims at identifying, analyzing and highlighting the role played by Geography at present. The importance of this science in the educational process is highlighted. The article begins with a brief analysis of the importance of Geography until XIX Century; then, the theoretical development reached by geography in the XX Century is related to the outstanding role of geographical science in the analysis, interpretation and solution of spatial problems on the Earth surface. Later on, the importance of Geography in education is highlighted and some conclusions are stated.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
BAILEY, P. (1981). Didáctica de la geografía. Editorial Cincel-Kapeluz, Madrid.
CAPEL, H. (1981). Filosofía y ciencia en la geografía contemporánea. Editorial Barcanova, Barcelona.
DELGADO, O. Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
ESTÉBANEZ, J. (1991). Tendencias y problemática actual de la geografía. Editorial Cincel-Kapeluz, Madrid.
GÓMEZ, J. et al. (1982). El pensamiento geográfico. Alianza Editorial, Madrid.
GOULD, P. (1991). Pensar como un geógrafo. Una exploración en la geografía moderna. Universidad del Estado de Pensilvania.
HARVEY, D. (2003). Espacios de esperanza. Ediciones Akal, Madrid.
MARRÓN, M. et al. (1998). Enseñar geografía. De la teoría a la práctica. Editorial Síntesis, Madrid.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL (NRC). (1997). Rediscovering Geography. National Academy Press. Washington.
ORTEGA VALCÁRCEL, J. (2000). Los horizontes de la geografía. Editorial Ariel, Barcelona.
PUYOL, R. et al. (1992). Geografía Humana. Ediciones Pirámide, Madrid.
RODRÍGUEZ, F. (2000). La actividad humana y el espacio geográfico. Editorial Síntesis, Madrid.
THOMAS, J. (1999). Geografía y geógrafos un espacio de reflexión. En Cuadernos de Geografía, volumen VIII No. 1 1999. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
UNESCO. (1981). Método para la enseñanza de la geografía. Editorial Teide, Barcelona.
UNWIN, T. (1995). El lugar de la geografía. Editorial Cátedra, Madrid.
VILÁ VALENTI, J. (1983). Introducción al estudio teórico de la geografía. Editorial Ariel, Madrid.