Productive educational projects and entrepreneurship in rural youth
Main Article Content
Abstract
This research article reports the social representations of rural youth against productive educational projects and entrepreneurship in the context of the new rurality. To characterize these representations, we chose ethnographic methodology, which allowed to recover the voices of 36 high school students from a school in the municipality of La Palma Cundinamarca. The results indicate how the war transformed rural youngs’ life and environment. In addition, findings evidence the way these youngsters conceive productive pedagogical projects, from the perspective of identity, territoriality, productivity and education, and how they recognize entrepreneurship as attitude of excellence, creation of a new project and aspiration for a better future. Recommendations were made to rethink the role of students in curriculum planning and teaching practices of training in agriculture.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Abric, J. (2001). Prácticas sociales y representaciones Sociales. Ediciones Coyoacán. México.
Álvarez, J. (2010). Escuelas campesinas de agroecología: una estrategia de desarrollo endógeno sustentable en el municipio de Tuluá. Revista de Investigación Agraria y Ambiental. 1 (2), 51-63.
Cano, J., Rodríguez, Y. R. & Arcila, M. (2004). Lineamientos conceptuales y metodológicos sobre proyectos pedagógicos productivos (En línea). Bogotá: IICA.
Camacho, D. (2011). Buenas prácticas empresariales. Aula Urbana, 1-23. Disponible en: http://www.idep.edu.co/pdf/aula/82.pdf. Recuperado el 9 de marzo de 2013.
Cardona, L., Cuéllar. P., Ardila, E., González, A., y Trujillo, H. (2010). Proyectos Pedagógicos Productivos, una estrategia para el aprendizaje escolar y el proyecto de vida. Bogotá: MEN.
Gómez, M. & López, A. (2016). Diagnóstico De La Situación Educativa- Laboral De Los Jóvenes De 18 A 25 Años De Las Parroquias Rurales Del Cantón Ambato - Ecuador. Augusto Guzzo Revista Académica, N°17, 9-20.
Guzmán, C. & Saucedo, C. (2007). La voz de los estudiantes: Experiencias en torno a la escuela. Barcelona: Ediciones Pomares. Disponible en: http://books.google.com.co/books?id=YR4QfN6kBWMC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false. Recuperado el 10 de marzo de 2013.
Jodelet, D. ( 2011). Aportes del enfoque de las representacionessociales al campo de la educación. Espacios en Blanco - Serie indagaciones -, 134.
Jurado, C. & Tobasura, I. (2012). Dilema de la juventud en territorios rurales de Colombia: ¿campo o ciudad? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 63-77.
Martínez, M. (2004). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Editorial Trillas.
Mazzitelli, C., Aguilar, S. y Guirao, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Educación, Lenguaje y Sociedad, 270.
Ortega, F. (2011). Trauma cultura e historia: reflexiones interdisciplinarias para el nuevo milenio. Bogotá Universidad Nacional: centro de estudios sociales. CES.
Ramón, J. (2010). Formación de competencias para salir de la pobreza en modelos educativos rurales. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO.
Rucks, S. (2012). Lo rural: atender sus problemas y reconocer toda su potencialidad. Hechos de Paz. 1-40.
Solís, P. y Brunet, N. (2013). Estructuración por edad del proceso de estratificación social en México. Revista Latinoamericana de Población. 7(13).
Tovar, S., Guevara, P. & Jaramillo, A. (2014). Representaciones sociales de los jóvenes de contextos rurales de la ciudad de Pasto, Colombia frente a los procesos de participación social Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 41, 137-154. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/471/993.
Uribe, J. (2010). Innovación y desarrollo tecnológico, aprendizaje por proyectos del SENA, a la vanguardia en la pista del siglo XXI. El Nuevo Siglo. 1-76.