Productive educational projects and entrepreneurship in rural youth

Main Article Content

José Eduardo Cifuentes Garzón
Sandra Patricia Rico Cáceres

Abstract

This research article reports the social representations of rural youth against productive educational projects and entrepreneurship in the context of the new rurality. To characterize these representations, we chose ethnographic methodology, which allowed to recover the voices of 36 high school students from a school in the municipality of La Palma Cundinamarca. The results indicate how the war transformed rural youngs’ life and environment. In addition, findings evidence the way these youngsters conceive productive pedagogical projects, from the perspective of identity, territoriality, productivity and education, and how they recognize entrepreneurship as attitude of excellence, creation of a new project and aspiration for a better future. Recommendations were made to rethink the role of students in curriculum planning and teaching practices of training in agriculture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

José Eduardo Cifuentes Garzón

Doctorando en Educación y Sociedad de La Universidad de La Salle, Magister en Pedagogía, Especialista en Gerencia Educativa y Licenciado en Educación Básica. Actualmente es Rector de la Secretaría de Educación de Cundinamarca y docente de cátedra de la Uniminuto.

 

Sandra Patricia Rico Cáceres, Docente Secretaría de Educación de Cundinamarca.

Magister en Pedagogía, Especialista en Administración de la Informática Educativa y Licenciada en Educación Básica. Se desempeña como docente de Educación Básica Primaria de la Secretaría de Educación de Cundinamarca, Tutora del Programa Todos a Aprender y docente de cátedra de la Uptc.

 

References

Abric, J. (2001). Prácticas sociales y representaciones Sociales. Ediciones Coyoacán. México.

Álvarez, J. (2010). Escuelas campesinas de agroecología: una estrategia de desarrollo endógeno sustentable en el municipio de Tuluá. Revista de Investigación Agraria y Ambiental. 1 (2), 51-63.

Cano, J., Rodríguez, Y. R. & Arcila, M. (2004). Lineamientos conceptuales y metodológicos sobre proyectos pedagógicos productivos (En línea). Bogotá: IICA.

Camacho, D. (2011). Buenas prácticas empresariales. Aula Urbana, 1-23. Disponible en: http://www.idep.edu.co/pdf/aula/82.pdf. Recuperado el 9 de marzo de 2013.

Cardona, L., Cuéllar. P., Ardila, E., González, A., y Trujillo, H. (2010). Proyectos Pedagógicos Productivos, una estrategia para el aprendizaje escolar y el proyecto de vida. Bogotá: MEN.

Gómez, M. & López, A. (2016). Diagnóstico De La Situación Educativa- Laboral De Los Jóvenes De 18 A 25 Años De Las Parroquias Rurales Del Cantón Ambato - Ecuador. Augusto Guzzo Revista Académica, N°17, 9-20.

Guzmán, C. & Saucedo, C. (2007). La voz de los estudiantes: Experiencias en torno a la escuela. Barcelona: Ediciones Pomares. Disponible en: http://books.google.com.co/books?id=YR4QfN6kBWMC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false. Recuperado el 10 de marzo de 2013.

Jodelet, D. ( 2011). Aportes del enfoque de las representacionessociales al campo de la educación. Espacios en Blanco - Serie indagaciones -, 134.

Jurado, C. & Tobasura, I. (2012). Dilema de la juventud en territorios rurales de Colombia: ¿campo o ciudad? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 63-77.

Martínez, M. (2004). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Editorial Trillas.

Mazzitelli, C., Aguilar, S. y Guirao, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Educación, Lenguaje y Sociedad, 270.

Ortega, F. (2011). Trauma cultura e historia: reflexiones interdisciplinarias para el nuevo milenio. Bogotá Universidad Nacional: centro de estudios sociales. CES.

Ramón, J. (2010). Formación de competencias para salir de la pobreza en modelos educativos rurales. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO.

Rucks, S. (2012). Lo rural: atender sus problemas y reconocer toda su potencialidad. Hechos de Paz. 1-40.

Solís, P. y Brunet, N. (2013). Estructuración por edad del proceso de estratificación social en México. Revista Latinoamericana de Población. 7(13).

Tovar, S., Guevara, P. & Jaramillo, A. (2014). Representaciones sociales de los jóvenes de contextos rurales de la ciudad de Pasto, Colombia frente a los procesos de participación social Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 41, 137-154. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/471/993.

Uribe, J. (2010). Innovación y desarrollo tecnológico, aprendizaje por proyectos del SENA, a la vanguardia en la pista del siglo XXI. El Nuevo Siglo. 1-76.

Most read articles by the same author(s)