Programm and curriculum design: one experience in the colombian Caribbean

Main Article Content

Adela Esther de Castro de Castro
Olga Scarlett Gómez Mendoza

Abstract

This paper presents a preliminary report of the research titled "Design, development and implementation of a program of cultural content in the classroom of Spanish as a foreign language" in which the authors offer special emphasis on the curriculum design. The research was conducted as a dissertation research for obtaining the Spanish as a Second Language Teacher Education Master degree at the Universidad de León (Spain). The curriculum developed was implemented with Brazilian teachers of Spanish as a second language in 2009 at the Instituto de Idiomas at Universidad del Norte in Barranquilla, Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo corto de resultados preliminares de investigación
Author Biographies

Adela Esther de Castro de Castro, Universidad del Norte

Lic. en Ciencias de la Educación, Esp. Lenguas Moderna. Universidad de La Salle, Bogota.

Esp. en Logopedia y Terapia del Lengua. Centro Médico de Ciencias del Lenguaje, Madrid - España

Máster en Formación de Profesores de Español Lengua Extranjera. Universidad de León, León - España Editora revista Zona PróximaProfesora Departamento de LenguasInstituto de Estudios en Educación.

Olga Scarlett Gómez Mendoza, Profesora catedrática del Instituto de Idiomas y del Departamento de Lenguas del Instituto de Estudios en Educación de la Universidad del Norte.

BA in Interamerican Studies, Mayor
in Biology and Englisg as a Second Language, University of
the Pacific (Stockton California - EEUU). Máster en Formación del Profesorado de Español Lengua Extranjera, Universidad de León – FUNIBER (León – España).

 

References

Arzamendi, J. (2005). Diseño curricular y programación. En Módulos del Máster en FOPELE. Bogotá: Funiber.

Brasil. Congreso de la República. Lei n° 11.161/2005, de 5 de agosto de 2005. Brasilia: El Congreso.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2001). Formar en Lenguas Extranjeras. Series Guía No. 22. Consultado por internet el 23 de abril del 2009 en: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-115174_archivo_pdf.pdf

España. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2002). Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid: Subdirección General de Cooperación internacional. Consultado el 23 de abril del 2009 en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

REDELE. Políticas gubernamentales sobre el español como segunda lengua en Brasil. Consultado el 13 de abril del 2009 en: http://www.mepsyd.es/redele/elmundo/2007/BRASIL.pdf

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>