Desarrollo de habilidades de pensamiento creativo en el área de Ciencias Naturales y Educación Ambiental
Main Article Content
Abstract
The present article shows a pedagogical strategy oriented through abilities of creative thinking in the Natural Science and Environmental Education. This strategy is due to the process of qualitative investigation throughout an Action Research. The proposal represents an educational tool designed to stimulate thinking characterized by openness, flexibility and originality, contributing to the development of skills such as decision making, planning and problem solving both academic and everyday. The proposal is structured in three stages known as: 1. Towards a conceptualization of the subject of study. 2. Enabling the development of creative thinking skills and 3. Towards the qualification of the manifestations of cognitive processes and creative thinking. These stages are based on the conceptual referent for Dr. Margarita Amestoy de Sanchez.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
AMESTOY DE SÁNCHEZ, M. (1991). Desarrollo de habilidades del pensamiento. Creatividad. México: Trillas.
AMESTOY DE SÁNCHEZ, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa (Redie). (4), 1. Consultado el 13 de septiembre de 2007 en: http://redie.uabc.mx/vol4no1/imprimircontenido-amestoy.html.
AUSUBEL, D.; NOVAK, J, HANESIAN, H. (1997). Psicología Educativa. México: Trillas.
BETANCOURT MOREJÓN, J. (1999). Creatividad en la educación: educar para transformar. Guadalajara: Centro de Estudios e Investigaciones de Creatividad Aplicada.
BORTHWITCK, G. (1982). Hacia una educación creativa. Madrid: Fundamentos.
CHIBAS ORTIZ, F (2004). Crear individualmente y en grupos: reto del siglo XX. Fundación Neuronilla para la Creatividad e Innovación. Consultado el 11 de mayo de 2004 en www.neuronilla+%2B+%22Crear+individualmente%22&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=co.
DELORS, J. (1994). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO, DE BONO, E. (2000). El pensamiento paralelo. De Sócrates a De Bono. Buenos Aires: Paidós.
FREIRE, P (1992). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
GIMENO SACRISTÁN, J. y PÉREZ GÓMEZ, A. (1997). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata
GORDON, W., DAVIS, G. y SCOTT, J. (1980). Estrategias para la creatividad. Buenos Aires: Paidós.
GOTTFRIED, H. (1979). Maestros creativos-alumnos creativos. Buenos Aires: Kapelusz.
GUILFORD, J. P (1986). La naturaleza de la inteligencia humana. Barcelona: Paidós
MCKERNAN, J. (2001). Investigación-acción y currículo. Madrid: Morata.
PERKIS, D. (1995). La Escuela Inteligente. Barcelona: Gedisa.
RICAURTE, J. (1999). Creatividad y comunicación persuasiva. Barcelona: Aldea Global.
SAGAN, C. (1997). El mundo y sus demonios. Barcelona: Planeta.
SORIANO DE ALENCAR, E. M. L. (1999). La educación para la creatividad. Revista de Educación, (Nueva Época), 10. Consultado el 20 de noviembre de 2005 en: http://educar.jalisco.gob.mx/10/10educar.html.
STERNBERG, R. (1997). Inteligencia exitosa. Madrid: Paidós.
VIGOTSKY L. (1987). Imaginación y creatividad en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.
WEISS, L. (1997). A.D.D. and Creativity: Taping Your Inner Muse. Dallas: Taylor.
GRUNDY S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata