Desarrollo de habilidades de pensamiento creativo en el área de Ciencias Naturales y Educación Ambiental

Main Article Content

Mónica Borjas
Fátima De la Peña Leyva

Abstract

The present article shows a pedagogical strategy oriented through abilities of creative thinking in the Natural Science and Environmental Education. This strategy is due to the process of qualitative investigation throughout an Action Research. The proposal represents an educational tool designed to stimulate thinking characterized by openness, flexibility and originality, contributing to the development of skills such as decision making, planning and problem solving both academic and everyday. The proposal is structured in three stages known as: 1. Towards a conceptualization of the subject of study. 2. Enabling the development of creative thinking skills and 3. Towards the qualification of the manifestations of cognitive processes and creative thinking. These stages are based on the conceptual referent for Dr. Margarita Amestoy de Sanchez.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de investigación
Author Biographies

Mónica Borjas, universidad del Norte.

Dra. diseño curricular y evaluación educativa Docente investigadora del grupo de educación y cognición del instituto de estudios en educación –iese-  universidad del Norte.

   

Fátima De la Peña Leyva, Docente del magisterio del departamento del atlántico

Magíster en educación DOCENTE DEL MAGISTERIO DEL DEPARTAMENTO DEL ATLÂNTICO. 

References

AMESTOY DE SÁNCHEZ, M. (1991). Desarrollo de habilidades del pensamiento. Creatividad. México: Trillas.

AMESTOY DE SÁNCHEZ, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa (Redie). (4), 1. Consultado el 13 de septiembre de 2007 en: http://redie.uabc.mx/vol4no1/imprimircontenido-amestoy.html.

AUSUBEL, D.; NOVAK, J, HANESIAN, H. (1997). Psicología Educativa. México: Trillas.

BETANCOURT MOREJÓN, J. (1999). Creatividad en la educación: educar para transformar. Guadalajara: Centro de Estudios e Investigaciones de Creatividad Aplicada.

BORTHWITCK, G. (1982). Hacia una educación creativa. Madrid: Fundamentos.

CHIBAS ORTIZ, F (2004). Crear individualmente y en grupos: reto del siglo XX. Fundación Neuronilla para la Creatividad e Innovación. Consultado el 11 de mayo de 2004 en www.neuronilla+%2B+%22Crear+individualmente%22&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=co.

DELORS, J. (1994). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO, DE BONO, E. (2000). El pensamiento paralelo. De Sócrates a De Bono. Buenos Aires: Paidós.

FREIRE, P (1992). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.

GIMENO SACRISTÁN, J. y PÉREZ GÓMEZ, A. (1997). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata

GORDON, W., DAVIS, G. y SCOTT, J. (1980). Estrategias para la creatividad. Buenos Aires: Paidós.

GOTTFRIED, H. (1979). Maestros creativos-alumnos creativos. Buenos Aires: Kapelusz.

GUILFORD, J. P (1986). La naturaleza de la inteligencia humana. Barcelona: Paidós

MCKERNAN, J. (2001). Investigación-acción y currículo. Madrid: Morata.

PERKIS, D. (1995). La Escuela Inteligente. Barcelona: Gedisa.

RICAURTE, J. (1999). Creatividad y comunicación persuasiva. Barcelona: Aldea Global.

SAGAN, C. (1997). El mundo y sus demonios. Barcelona: Planeta.

SORIANO DE ALENCAR, E. M. L. (1999). La educación para la creatividad. Revista de Educación, (Nueva Época), 10. Consultado el 20 de noviembre de 2005 en: http://educar.jalisco.gob.mx/10/10educar.html.

STERNBERG, R. (1997). Inteligencia exitosa. Madrid: Paidós.

VIGOTSKY L. (1987). Imaginación y creatividad en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

WEISS, L. (1997). A.D.D. and Creativity: Taping Your Inner Muse. Dallas: Taylor.

GRUNDY S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata

Most read articles by the same author(s)