Reflections on teaching geography in the Departamento del Atlántico
Main Article Content
Abstract
This work analyzes the problem of geography teaching in the Departamento del Atlántico, Colombia, which has been affecting this school discipline for many decades and is still far from being solved. It emphasizes its causes, its impact on the poor quality of education and ends with some conclusions and recommendations aimed at overcoming it. It is a descriptive and explanatory essay, based on an extensive literature review, surveys and interviews to teachers and students, visits and observations at different educational institutions and on the personal experience of the author in his activity as a teacher of Geography in intermediate and higher education.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Alderoqui, S. & Villalón, A. (2001). La ciudad revisita-da: el espacio urbano como contenido escolar. En S. Alderoqui & B. Aisenberg (Coords.), Didáctica de las ciencias sociales II, Teorías con prácticas (pp. 101-130). Buenos Aires: Paidos Educador.
Arroyo, F. (1998). Una cultura geográfica para todos: El papel de la geografía en la educación primaria y secundaria. En A. Moreno & M. Marrón (Eds.), Enseñar geografía: de la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis.
Bailey, P. (1981). Didáctica de la geografía. Madrid: Cincel-Kapeluz
Burgos, J. & Lozano, A. (Comps.) (2010). Tecnología educativa y redes de aprendizaje de colaboración: retos y realidades de innovación en el ambiente educativo. México: Trillas.
Buzai, G. (2006). Geografía y sistemas de información geográfica. En D. Hiernaux & A. Lindón (Eds.), Tratado de geografía humana (pp. 582600). Barcelona: Anthropos.
Cerón, B. (1987). Necesidad de especialización en investigación y docencia de la geografía. En Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía (pp. 271-284).
Colón, C., González, J. & Guerrero, V. (2012). Problemas en la enseñanza de la geografía escolar: una alternativa de solución a partir de la utilización del entorno inmediato (Trabajo de investigación presentado para optar al título de Licenciado en Educación, inédito. Barranquilla, Universidad del Atlántico).
De Moreno, A. (1987).Problemas y características de la enseñanza de la geografía en educación básica. En Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía (pp. 161-177).
De Moreno, A. (2010). Geografía conceptual: enseñanza y aprendizaje de la geografía en la educación básica secundaria. Recuperado de http://www.geopaideia.com/publicaciones/geog_concept_II.pdf
Delgado, O. (1988). Permanencia del determinismo geográfico en la enseñanza de la geografía en Colombia. Revista Colombiana de Educación 18, 98-112.
Delgado, O. (1989). La importancia de la enseñanza de la geografía. Revista Colombiana de Educación 20, 101-109.
Graves, N. (1997). La enseñanza de la geografía. Madrid: Visor
Gurevich, R. & Fernández, M. (Coords.). (2007). Geografía, nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos.
Herrera, D. (2012). Nuevas tecnologías y educación geográfica: el reto actual. Zona Próxima 17, 212221.
Herrera, D. & Llanos, E. (2011). Geografía escolar, nuevos y viejos problemas: el caso del Departamento del Atlántico. Ponencia presentada en el XIX Congreso Colombiano de Geografía, Cali.
Litwin, E. (2005). Tecnologías educativas en tiempos de internet. Madrid: Amorrortu Editores.
Llanos, E. (2006). El papel de la geografía en la época actual: el caso de la educación. Zona Próxima 7, 86-95.
Llanos, E. (2010). El trabajo de campo como elemento fundamental en la enseñanza de la geografía histórica de las ciudades: el caso de Barranquilla. Zona Próxima 13, 50-63.
López, L. (2006). Geografía y ciberespacio. En D. Hi-ernaux & A. Lindón (Eds), Tratado de geografía humana, (pp. 536-553). Barcelona: Anthropos.
Martínez, F. & Prendes, M. (2004). Nuevas tecnologías y educación. Madrid: Pearson.
Mérenne-Schoumaker, B. (2006). La enseñanza de la geografía. En D. Hiernaux & A. Lindón (Eds.), Tratado de geografía humana (pp. 628-643). Barcelona: Anthropos.
Moreno, A & Marrón, M. (Eds.). (1998). Enseñar geografía: de la teoría a la práctica. Madrid: Síntesis.
Pulgarín, M. (s.f). El espacio geográfico como objeto de enseñanza en el área de ciencias sociales. Recuperado de http://www.sogeocol.edu.co/documentos/El_Espacio.pdf
Pulgarín, M. (2010). La didáctica de la geografía, una preocupación reciente en el contexto de la enseñanza de la geografía colombiana. En Boletín Paulista de Geografía, 3 (27), 77-96. Sao Paulo, Brasil.
Revollo, A (1909). La geografía del Departamento del Atlántico. Bogotá: Imprenta La Luz.
Rodríguez, F. (2000). La actividad humana y el espacio geográfico. Madrid: Síntesis.
Souto, X. (1998). Didáctica de la geografía. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Tejeda, A. (1987). Errores en la enseñanza-aprendizaje de la geografía en la educación media. En Compendio de Ponencias X Congreso Colombiano de Geografía, (pp. 231- 244).