Critical discourse analysis in education.

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Emilce Moreno Mosquera

Abstract

Critical discourse analysis (CDA) has become a promising field for educational research, insofar it allows to describe, to explain, and to analyze the relationship between language and educational issues such as educational policies, practices and discourses inside educational institutions and levels of education, and their connection with the capitalist economic system. In that sense, CDA is an explanatory field of the underlying ideologies of discourses and rhetorical and discursive devices to persuade. Likewise, it enables critical analysis about how educational policies and reforms are shaped by decisions of international agencies such as World Bank (WB), International Monetary Fund (IMF), World Trade Organization (WTO), Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), Inter-American Development Bank (IDB), among others. This type of analysis involves identifying the assumptions, contradictions, hidden meanings, and how these policies are legitimized in education.

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Artículo de reflexión
Author Biography

Emilce Moreno Mosquera, Universidad Nacional de Colombia

Licenciada en Español y Filología Clásica y Magister en Lingüística de la Universidad Nacional de Colombia. Actualmente adelanta estudios de doctorado en Educación en la Universidad Pedagógica Nacional. Profesora de áreas relacionadas con el campo de la didáctica de la lectura y escritura y áreas afines a la lingüística en las Facultades de Educación y de Comunicación de la  Universidad Javeriana y del Departamento de Lenguas de la Universidad Pedagógica Nacional. Sus principales áreas de investigación son: la enseñanza de la lectura y la escritura en educación básica, media y superior, la didáctica de la lengua y la lingüística aplicada a la enseñanza de la lengua materna.

 

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